fbpx
Ga naar de inhoud
Home » Kennisbank » Wat is cross promotie en hoe kan jij ervan profiteren?

Wat is cross promotie en hoe kan jij ervan profiteren?

Cross-promotie is reclame campagne tussen minimum twee gerelateerde ondernemingen of bedrijven. Het gaat meestal over snelle en korte campagnes waarbij beide ondernemingen hun profijt kunnen halen door de kosten van de reclame campagne te delen. Cross-promotie is ideaal om met een klein budget toch vrij snel een bepaalde niche markt te bereiken.

Wat is cross promotie
Voorbeeld Cross Promotie – 3 ondernemers doen cross promotie voor elkaar.

Hoe werkt cross-promotie – Voorbeeld

Het hele idee achter cross-promotie is dat beide ondernemingen ervan profiteren. Een voorbeeld hiervan zou het volgende kunnen zijn.

Twee ondernemingen beslissen om cross-promotie te doen. Onderneming 1 organiseert festivals, onderneming 2 verkoopt zonnecrème. Onderneming 2 doet het voorstel om gratis staaltjes zonnecrème weg te geven op een festival dat onderneming 1 organiseert. Een simpele cross-promotie waarbij beide ondernemingen van profiteren.

De organisator van het festival kan zijn bezoekers een extra dienst aanbieden in de vorm van gratis zonnecrème om zich te beschermen tegen de brandende zon. En het bedrijf dat zonnecrème verkoopt kan een groot publiek bereiken en zijn naamsbekendheid verhogen door gratis staaltjes weg te geven aan de bezoekers. 

Cross-promotie op sociale media en internet

Ook online kan men voorbeelden terugvinden van cross-promotie. Laat ons zeggen dat je in de internet marketing niche zit. Deze niche is zeer groot en je kan onmogelijk alle onderdelen hiervan behandelen.

Jij bent misschien een expert in SEO en je verkoopt een online training over zoekmachineoptimalisatie. Daarbij ken je een collega welke als specialisatie sociale media heeft. Ook hij heeft een online trainingsprogramma om te scoren met sociale media. Jullie zitten allebei in de internet marketing branche, maar hebben toch elk een specifieke niche.

Cross promotie is voordelig voor onderneming die een verschillende niche hebben, maar toch dezelfde doelgroep willen bereiken

Jullie zouden dus makkelijk aan cross-promotie kunnen doen. Zo zou jij bvb een blogbericht op je website kunnen plaatsen waarin je het sociale media trainingspakket van je collega bespreekt, met een linkje er naartoe. Je collega zou dan een mail kunnen uitsturen naar iedereen op zijn mailinglijst waarin hij reclame maakt voor jouw SEO cursus. Jullie zouden dit beiden nog kunnen delen op je sociale media pagina’s om nog meer mensen te kunnen bereiken.

Op die manier kunnen jullie beiden nieuwe klanten vinden zonder te moeten betalen voor reclame of dergelijke. Ook hier profiteren beide partijen weer van de cross-promotie.

.