Men spreekt van Customer Lifetime Value als men de omzet berekent welke een klant jou netto oplevert van zijn eerste tot zijn laatste aankoop. Oftewel de eigenlijk waarde van jouw klant gedurende zijn totale periode.
De CLV is een Return on Invest (ROI) bekeken over de hele ‘costumer journey’ van je klant. Je gaat niet de éénmalige ROI bekijken, maar wel de totale ROI van al de aankopen van je klant.
Als jouw klant tevreden is over het product of de service die je levert, dan is de kans groot dat hij ook interesse gaat tonen in jouw andere producten, of opnieuw gebruik gaat maken van jouw service. De waarde van deze klant vergroot omdat hij, met dezelfde gemaakte investering, meer opbrengt dan een éénmalige klant.
Men gaat dan spreken van Customer Lifetime Value. Deze berekening kan een heel ander licht werpen over de gemaakt uitgaven. Wat eerst een verliespost kan zijn (bvb marketing uitgaven), kan door CLV toch winstgeven blijken te zijn.
Je kan natuurlijk nooit op voorhand weten hoeveel een klant jou uiteindelijk gaat opbrengen. Daarom spreekt men soms ook over jouw persoonlijke Lifetime Value. Hoeveel ben jij eigenlijk waard? Dan ga je simpelweg berekenen wat een klant jou gemiddeld opbrengt. Hierdoor krijg je ook een beeld hoeveel je kan uitgeven per klant om toch winstgevend te blijven.
Hoe bereken je Customer Lifetime Value?
Een fout die veel gemaakt wordt als men investeert in nieuwe klanten, is dat men alleen maar kijkt naar wat die klant op dat moment oplevert. Terwijl men eigenlijk moet kijken wat een klant op lange termijn oplevert.
Laat ons zeggen dat jij klanten leert hoe ze sociale media kunnen inzetten om hun onderneming in de kijker te zetten en nieuwe klanten te vinden. Je hebt hiervoor een basis video cursus welke 100 euro kost. Om klanten te overtuigen doe je elke 2 weken een gratis webinar.
Om ondernemers naar je webinar te krijgen ga je adverteren op Facebook. Je besteedt 500 euro en bereikt hiermee 10.000 ondernemers waarvan 3% zich inschrijft voor je webinar. Je hebt nu 300 ondernemers die je webinar volgen. Daarvan is er 2% oftewel 6 personen die jouw video cursus aankoopt.
Laat ons aannemen dat je netto 80 euro verdient per verkochte cursus. 6 personen die een cursus kopen aan 80 euro = 480 euro netto omzet. Maar je hebt zonet 500 euro advertentiekosten gemaakt. Je hebt op dit moment dus eigenlijk 20 euro verlies.
Iemand die nu alleen de ROI op die moment berekent zou zijn advertentie en webinar dus stopzetten omdat het niet succesvol is. Als je echter verder ziet, zijn er 3 van die 6 klanten die enkele maanden later ook jouw uitgebreide cursus van 397 euro aankopen en zelfs eentje daarvan wordt ook nog eens lid van je community voor ondernemers op sociale media waarvan het lidgeld 1497 euro per jaar bedraagt.
Als je dan de Lifetime Value gaat berekenen, heb je 480 euro (6pers x 80 euro) verdiend met de basis cursus. Daarna hebben 3 klanten je uitgebreide cursus gekocht voor een totaal van 1.191 euro (3x 397) en één klant werd lid van je ondernemers community voor een bedrag van 1.497 euro.
In totaal heb je dus met 500 euro aan advertentiekosten 3.186 euro verdiend (480+1.191+1.497). Je hebt dus 2.686 euro winst gemaakt bekeken op de lange periode. Daarom is het zo belangrijk dat je de Lifetime Value kent als je meerdere producten verkoopt.
Zou je nu nog steeds die verlieslatende advertentie campagne voor je webinar stopzetten?