Home » Kennisbank » Wat is een Conversie en het Conversieratio

Wat is een Conversie en het Conversieratio

Een Conversie (of conversieratio) is een term welke veel gebruikt wordt in de marketing wereld om het behalen van een bepaal einddoel te omschrijven. Het is de actie die u door een bezoeker wilt laten doen waarmee een bepaald doel bereikt wordt. Het begrip conversie is zeer breed en kan voor vele doeleinden gebruikt worden. In de meeste gevallen zal men het gebruiken als er een verkoop gebeurt is (bvb in webwinkels). Maar het kan ook een inschrijving zijn of zelfs het bezoeken van een specifieke pagina.

Wat is het Conversieratio?

Het conversieratio is het aantal bezoekers die de gewenste conversie maken. Dit cijfer wordt uitgedrukt in percentages. Als jij bvb 100 bezoekers per dag krijgt en daarvan zijn er 3 die conversie maken (die dus de gewenste actie doen om jouw einddoel te behalen), dan heb je een conversieratio van 3%

Hoe jouw Conversieratio Berekenen!

Conversie ratio = (Aantal conversies / aantal bezoekers) x 100

Bvb: jij hebt 10.000 bezoekers en je behaalt 845 conversies. Dan is de berekening 845/10.000 = 0,0845. En om dit dan om te zetten naar percentages moet je maal 100 doen. Dus 0,0845 X 100 = 8,45% conversieratio.

Ander voorbeeld: 4.325 bezoekers leveren 695 conversies op. De berekening is dan (695/4.325) x 100 = 16,06% conversieratio.

De Kracht van Conversies Optimaliseren

Je conversies en conversieratio is echt iets waar je aandacht aan moet schenken. Het is een cijfer dat je zeker moet kennen als je wil weten hoe succesvol jouw onderneming, bedrijf, website of eender wat is.

We zien heel vaak dat websites zich alleen bezig houden met zoekmachine optimalisatie. En begrijp me niet verkeerd, SEO is een belangrijk onderdeel van je marketing strategie. Maar conversie optimalisatie is minsten even belangrijk.

Als jij per 100 bezoekers 5 verkopen (laat ons in dit voorbeeld een verkoop als conversie bekijken) kunt behalen, heb je een conversieratio van 5%. Dan heb je twee mogelijkheden om je resultaten te verbeteren. Je kan proberen om meer bezoekers naar je site te krijgen, of je kan proberen je conversieratio te verhogen. Maar je kan ook voor beide gaan, waardoor je niet twee maal meer verkopen behaalt, maar wel 4x verkopen zult behalen.

Bvb: dankzij een goede SEO strategie kan je jouw bezoekersaantal verdubbelen naar 200 per dag. Je behaalt nu 10 verkopen per dag in plaats van 5 verkopen. Maar door goed te testen heb je ook ke conversieratio kunnen verdubbelen van 5% naar 10%. Met als gevolg dat je nu dus 20 verkopen hebt in plaats van 5. Je hebt je omzet dus verviervoudigt! Je creëert op deze manier als het ware een hefboom effect in je omzet.

Het meten van een Conversie

Een conversie meten kan je doen op verschillende manieren. De meest gebruikte zijn ongetwijfeld Google Analytics en Facebook Analytics. Als je met Google analytics je conversies wil gaan meten, dan zal je jouw Google tracking id moeten installeren. Ben je van plan om in Facebook analytics alles te gaan meten dan moet je de Facebook Pixel plaatsen in de header sectie van je site. Je kan dan heel makkelijke aangepaste conversies aanmaken in Facebook om zo je conversieratio te weten.