Een funnel is een reeks stappen welke een bezoeker moet doorlopen vooraleer een conversie behaald wordt. De bedoeling van een funnel is om jouw bezoeker te begeleiden om uiteindelijk de actie te maken die jij wil. Dit kan een aankoop zijn, zich registreren, het invullen van een formulier, of eender welke actie voor jou telt als een conversie.
Neem bvb de verkoop funnel van Bol.com. De bezoeker moet daar een aantal stappen doorlopen alvorens het product te kopen. Dit ziet er dan zo uit:
– De site Bol.com bezoeken
– Een product bekijken
– Product toevoegen aan winkelkar
– De aankoop doen
Er zijn nog extra stappen of acties die tussenin kunnen genomen worden, maar deze hebben weinig invloed op de verkoop funnel. Een bezoeker zou bvb tussendoor de contactpagina van Bol.com bekeken hebben, maar we tellen deze niet mee in de verkoop funnel omdat het geen noodzakelijke stap is.
Waarom noemen we deze reeks stappen richting conversie nu eigenlijk een “funnel”?
Het Engelstalig woord “funnel” betekent letterlijk ‘trechter’ in het Nederlands. Aangezien deze reeks stappen een gelijkenis heeft met een trechter of funnel, spreekt men dan ook over een ‘verkoop funnel’.
Bij de eerste stap in het proces is het aantal mensen het grootste. Daarna, telkens als er een nieuwe stap genomen wordt vallen er meer mensen af, en wordt de groep kleiner. In het voorbeeld van hierboven zijn er eerst veel websitebezoekers, dan al minder mensen die het product bekijken, nog minder voegen het toe aan hun winkelkar, en slechts een gedeelte ervan koopt effectief.
Tijdens het hele verloop van de verkoop funnel, vallen er dus meer en meer mensen af. Tot er slechts een deel overblijven die de hele funnel doorlopen hebben en overgaan tot de gewenste actie.
De bovenkant van de funnel is het gedeelte waar iedereen bij de eerste stap terecht komt (websitebezoekers). Alleen de echt geïnteresseerden zullen verder gaan in de funnel (trechter).
Soms hoor je marketing mensen praten over de ‘funnel breder maken’. Ze bedoelen hier dan mee dat ze bvb een nieuw publiek willen bereiken, of de merkbekendheid willen verhogen, of producten toevoegen aan het gamma, enz. Om meer bezoekers op hun site te krijgen moeten ze dus de bovenkant van de trechter breder maken zodat ze meer personen kunnen opvangen.
Je hoeft een funnel ook niet altijd te gebruiken voor een verkoop of registratie. Je kan funnels gebruiken in je hele website, om te zien hoe bezoekers zich verplaatsen op je website.
Je kan een nieuwsbrief funnel opzetten (pagina bekijken voor inschrijving nieuwsbrief > formulier invullen > email bevestigen) of een simpele pagina conversie (pagina bekijken > inschrijven). Bepaal zelf je doelen en wat je wil dat je bezoekers doen op jouw site, en maak er dan een funnel voor.
Eénmaal je de nodige data verzameld hebt, zie je ook waar de struikelblokken zich bevinden en kan je jouw funnel aanpassen. Je uiteindelijke doel van je funnel is om zoveel mogelijk conversies van je bezoekers te krijgen.