Home » Kennisbank » Wat is een KPI (Key Performance indicator) en hoe moet je deze gebruiken?

Wat is een KPI (Key Performance indicator) en hoe moet je deze gebruiken?

Een KPI (Key Performance Indicator) oftewel Kritieke Prestatie Indicator is een variabele waarmee men de prestaties van een onderneming of bedrijf analyseert. Ze worden vooral gebruikt om te kijken of bepaalde doelstellingen behaald zijn en om na te gaan of bepaalde campagnes succesvol zijn.

Hoe ga je KPI’s gebruiken voor je onderneming?

KPI’s worden vooral gebruikt om een duidelijk beeld te krijgen van het succes van een onderneming. Deze succesfactoren kunnen zeer uiteenlopend zijn. Zo kan men de groei gaan meten, of de toename van het aantal klanten, een x-aantal leads behalen voor het einde van een bepaalde periode.

Een KPI is dus meestal een doelstelling van de onderneming. Deze doelstellingen moeten dan ook voldoen aan het SMART principe. Dit principe staat voor

Specifiek er kan slechts één doel zijn (leads behalen)
Meetbaar: hoeveel leads moeten er behaald worden
Acceptabel: kan het team deze doelstelling nog bij inplannen?
Realistisch: is het doel haalbaar?
Tijdsgebonden: tegen welke datum moet de doelstelling behaald worden?

Enkele voorbeelden van een Kritieke Prestatie Indicator (KPI)

Voorbeeld 1: Een KPI kan zijn om 2000 leads binnen te halen op een periode van 6 maanden. Men krijgt hiervoor een budget van 3000 euro beschikbaar en de nodige werkuren.

Voorbeeld 2: Hier stelt men als KPI dat men een totale groei van 10% winst wil zien op een jaar tijd. Dit moet gebeuren met hetzelfde budget en personeel als vorig jaar. Er wordt verwacht dat men manieren vindt om de winst te verhogen door de vaste kosten te verminderen en productiever te werk te gaan.

Wat is een KPI - Kritieke Prestatie Indicator