Een lead is een marketingterm om aan te duiden dat die persoon interesse toont in jouw product of service. Meestal laat deze persoon dan zijn contactgegevens achter in ruil voor waardevolle informatie over jouw product of dienst, of om een bepaald probleem op te lossen waarmee deze persoon worstelt.
De meeste leads worden verkregen door het aanbieden van bvb ebooks, of toegang tot een video welke een probleem oplost, een kortingsbon te geven, of gewoon informatie aan te vragen op je site. Deze aanbiedingen worden ook wel leadmagneten (leadmagnets) genoemd. Omdat ze een gebruiker moet overtuigen zijn gegevens te ruilen voor informatie.
Aangezien een lead enige vorm van interesse toont in jouw product of dienst, worden leads dan ook bekeken als potentiële klanten voor een onderneming. Met een goede marketing strategie zal men dan ook trachten om van deze leads effectief klanten te maken. Het loont dus zeker de moeite om tijd en geld te steken in het verzamelen van leads.
Niet elke lead is evenveel waard
In de meeste gevallen gaat men 3 verschillende leads onderscheiden van elkaar. Deze scheiding is nodig om te weten in welke fase van je verkoopfunnel deze nieuwe lead zich bevindt. In de marketing wereld spreekt men van Know, Like en Trust.
Koude leads (Know-fase)
In deze fase zit de lead met een probleem en is op zoek naar een oplossing. Hij kent jou of je bedrijf nog helemaal niet, en ziet pas voor de eerste jouw content. Hij zoekt in Google of Facebook naar een oplossing voor zijn probleem en dankzij jouw goede content strategie komt hij op je site of Facebook pagina terecht.
Het is belangrijk dat je aan een koude lead geen verkoop gaat aanbieden. Hij is nog niet klaar om te kopen en zal waarschijnlijk afgeschrikt worden door jouw aanbiedingen. Het zou zelfs kunnen dat hij je gaat bekijken als spam en nooit meer terug komt.
Je enige doel bij een koude lead is om hem helpen de overstap te maken naar een warme lead.
Warme leads (Like-fase)
Een warme lead is iemand die jou al een beetje kent. Hij vindt de content die je verspreidt leuk en heeft verdere interesse om bij jou op zoek te gaan naar de oplossing van zijn probleem. Hij is nu op het punt om zijn contact gegevens (meestal email en naam) aan jou te geven in ruil voor nog meer en waardevolle informatie.
In deze fase is het jouw taak om deze warme lead goed op te volgen. Het idee speelt namelijk al in zijn hoofd dat jij wel is de oplossing voor zijn probleem kan zijn. Het is nu jouw doel om ervoor te zorgen dat hij klaargestoomd wordt om tot aankoop over te gaan.
Leads klaar om te kopen (Trust-fase)
In deze fase is heb je de lead zoveel waardevolle en gratis informatie gegeven, waarmee hij helemaal overtuigd is van jou kennis. Hij is klaar om te investeren in jouw product of dienst om zo zijn probleem helemaal opgelost te zien.
Pas in deze fase ga je jouw lead promotionele aanbiedingen laten zien. Hij heeft immers super waardevolle gratis informatie ontvangen van jou, ongetwijfeld met de betalende informatie dan DE oplossing voor zijn probleem zijn.
Zorg dan ook dat je product echt waardevol is. En zorg ook dat je dienst na verkoop van de hoogste kwaliteit is. Een tevreden klant wordt namelijk een ambassadeur voor je onderneming.
Ambassadeurs van je onderneming
Als je hele verkoopsfunnel goed in elkaar zit, eindig je met een tevreden klant. Sommige klanten zijn zelfs zo tevreden dat ze tegen anderen vertellen hoe goed jouw product of dienst is. Ze worden zonder het zelf te beseffen ambassadeurs van jouw onderneming.
Ze gaan in vele gevallen zelfs aanraden aan anderen om ook klant te worden bij jou. Kan je je inbeelden dat jij een advertentie campagne op Facebook doet, waarbij nieuwe klanten door eerdere klanten overtuigd worden om jouw product te kopen of dienst te gebruiken. Een betere overtuigingskracht kan je nergens vinden, de online mond-aan-mond reclame