Engagement bait is een tactiek waarbij Facebook berichten gemaakt worden met de bedoeling om interactie, zoals likes, shares, commentaren en andere reacties uit te lokken, met de bedoeling om kunstmatige betrokkenheid te genereren en zo een groter bereik te halen. Engagement (betrokkenheid) + bait (lokaas) = Een aas om betrokkenheid uit te lokken!
Facebook vs Engagement Bait
Facebook zet zich volop in voor de strijd tegen engagement bait. Deze tactiek staat haaks op hun beleid om zoveel mogelijk betekenisvolle interactie te hebben op het platform.
Echter was deze strijd niet zo makkelijk. Het hele Facebook algoritme om te beslissen of een bericht al dan niet populair of relevant is, en het dus hoger in het nieuwsoverzicht geplaatst wordt, is gebaseerd op de betrokkenheid van dat bericht.
Hoe meer likes, shares, commentaren en reacties je kreeg, hoe meer jouw bericht getoond werd aan anderen. Facebook moest dus op zoek naar een systeem waarin ze de echte betrokkenheid kon onderscheiden van de valse ‘engagement bait’ betrokkenheid.
Facebook en de ‘Engagement bait’ ban
Op 18 december liet Facebook weten dat hun nieuwe algoritme update ‘zal beginnen met het bereik aanzienlijk te verlagen van personen en pagina’s welke gebruik maken van engagement bait berichten’.
Ondertussen weten we zelfs dat niet alleen het bereik verlaagd wordt, maar dat na herhaaldelijk gebruik er zelfs een (voorlopige) ban kan volgen of de verwijdering van een pagina.
Voorbeelden van berichten met engagement bait
Hieronder volgen enkele voorbeelden van de verschillende manieren waarop met een Facebook bericht kan gebruiken als engagement bait.
React bait, oftewel mensen vragen om een reactie te plaatsen;
Share baiting: Mensen vragen om een berichte te delen:
Vote baiting: Mensen vragen om te stemmen door gebruik te maken van de 5 emoticons (reacties: like, mad, heart, oh, sad) die Facebook aanbiedt
Voorbeelden van wedstijden op een tijdlijn welke door de nieuwe Facebook update niet meer toegelaten zijn:
Zelfs deze actie van REI zou wel eens een ban kunnen opleveren. Alhoewel het leuk lijkt dat iedereen zijn leukste foto plaatst van een evenement. Is dit eigenlijk vragen aan je publiek om interactie aan te gaan. En dat is tegen de regels van Facebook. In theorie is dit Engament bait.
Wat betekent dit voor jou?
Als jij geen “engagement bait” content plaats, betekent deze update niets voor u.
Als jij Facebook correct gebruikt om jouw producten te promoten of je merkbekendheid te verhogen door hoogstaande kwalitatieve content te gebruiken. Zijnde in de vorm van quotes, video, user generated content of eender welk materiaal jij gebruikt, dan hoef je niets zorgen te maken.
Als jij echter nog steeds aan marketing doet op Facebook zoals men dat vroeger deed, dan heb je een probleem.
En begrijp me niet verkeerd, we hebben allemaal engagment bait gebruikt om meer interactie te krijgen op onze berichten. Maar de tijden zijn veranderd.
Facebook heeft beslist dat er nog twee manieren zijn om marketing te doen op hun platform. Je bericht boosten of super waardevolle content creëren!
Gebruik video van recepten met jouw producten om mensen te verleiden om jouw producten te kopen, maar ook om hen nieuwe dingen te leren:
Gebruik customer-generated content om je meer betrokkenheid te krijgen van je community (en de originele plaatser zal dit ook delen):
Besluit
Begrijp me niet verkeerd, deze update heeft een grote impact. Als men het voorbeeld van REI bekijkt, ziet men hoe simpel het is om de regels van engament bait te overtreden. Ook al was het hier zeker niet de bedoeling van REI.
Zo lang je bewust blijft van hetgene dat je plaatst en ervoor zorgt dat het van hoogstaande kwaliteit is, zonder proberen het systeem te bedotten om toch te vragen voor interactie, zal je geen problemen tegen komen.
En ja, dit zal een effect hebben op de mogelijkheid om wedstrijden te plaatsen op je tijdlijn, maar je kan ook andere platformen gebruiken zoals