Paid Media, owned media en earned media zijn begrippen die men vooral terug vindt in de de wereld van Public Relations en Marketing. Ze dienen om een onderscheid te maken in de verschillende categorieën van het media aanbod.
wat is paid, owned en earned media
Deze marketing termen zijn in 2009 in het leven geroepen door Daniel Goodall, marketing planner van Nokia. De termen paid, owned en earned media (of in het nederlands vertaald (betaalde, beheerde en verdiende media) worden in de sociale media vooral gebruikt om een bepaalde helderheid te geven in de verdeling van budgetten en middelen.
Wat is Owned Media (Beheerde media)
Onder de term owned media vallen alle platformen welke je in je eigen beheer hebt. Dit is je website, maar ook je sociale profielen zoals je Facebook bedrijfspagina, of je Linkedin account.
Wat is Paid Media (betaalde media)
Paid media is eigenlijk zoals de term het al zegt, alle media waar je voor betaald. Dit kan gaan van Google adwords tot media banners tot betaalde Facebook advertenties of Linkedin ads.
Wat is Earned Media (verdiende media)
Dit is alle media die je verdiend hebt. We denken dan vooral aan positieve reclame die klanten van mond-tot-mond vertellen. Op sociale media gaat het dan over positieve berichten en commentaren welke door gebruikers verspreid worden. Deze reclame is de meest waardevolle reclame.
83% van de sociale media gebruikers vertrouwt een merk op aanraden van een vriend
Earned media kan je vooral verdienen door een goede content marketing strategie te gebruiken. Als je zorgt voor de juiste relevante content zullen gebruikers vanzelf reacties gaan achterlaten op je content.
Op deze manier kan je een sterk earned media beleid voeren. Facebook heeft al laten weten dat het user-generated content belangrijker gaat vinden dan betaalde advertenties. En laat deze user-generated content nu net het belangrijkste gedeelte zijn van jouw earned media.
Paid, owned en earned media – samen staan ze sterk
Het is niet de vraag welke van de 3 media je wel of niet gaat toepassen. Maar wel, hoe ga je de verdeling maken. Om een gezonde media marketing planning te hebben, moet je van alle 3 vormen gebruik maken. Samen zullen ze het sterkst mogelijke resultaat behalen.
Het is aan jou om uit de maken welke budgetten en middelen je gaat inzetten op de verschillende media. Is je budget wat klein, dan kan je gaan voor een goede content strategie op je website en je sociale profielen, en wat minder te besteden aan jouw paid media.
Wat je ook doet, laat de kracht van deze 3 media vormen zich bundelen om het optimale bereik voor je onderneming te behalen.