Personal branding is de marketing van een persoon en zijn of haar carriére als merknaam. Het is een constant proces voor het vormen van een voorgeschreven beeld of impressie in de gedachten van anderen over een persoon, groep of organisatie.
Personal Branding is de marketing van je persoon of merknaam, meestal via de verschillende sociale kanalen
Het bouwen van een sterk en professionele persoonlijke merknaam is niet langer een optie, maar wel een MUST. Het is belangrijk dat je een connectie maakt met je ideale klant en aan een relatie bouwt via sociale media op platformen zoals LinkedIn en Facebook.
Waarom aan Personal Branding doen?
Personal branding is de dag van vandaag noodzakelijk omdat mensen nu eenmaal sneller kopen van mensen dan van bedrijven. Het is dus zeker in je voordeel om je persoonlijke merknaam op te bouwen. Het mag dan misschien wel een bedrijf zijn welke uiteindelijk een product of service verkoopt, het zal altijd een persoon zijn die de eerste contacten heeft gelegd en een relatie met de klant heeft opgebouwd om zo over te kunnen gaan tot de verkoop.
3 dingen die je moet doen met Personal Branding!
Om het meeste uit je personal branding te halen moet je de focus leggen op de volgende drie onderwerpen:
1) Autoriteit en geloofwaardigheid opbouwen
Zorg dat al de content die je deelt waardevol en relevant is. Laat zien dat jij een autoriteit bent in jouw vakgebied. Zorg er ook voor dat je sociale profielen professioneel zijn opgebouwd en tracht altijd om positieve aanbevelingen van vorige klanten in je profiel te verwerken. Hiermee ga je de geloofwaardigheid verhogen.
2) Beschrijf hoe jij het probleem van je prospect oplost
Laat zien op welke manier jij het probleem van je potentiële klant kan oplossen. Niemand heeft interesse in jouw onderneming, ze hebben alleen interesse in hun grootste probleem en vooral hoe ze dat probleem kunnen oplossen. Jij moet de oplossing zijn die ze zoeken! Maak dat ook duidelijk in je profielen.
3) Verhoog vertrouwen en betrokkenheid
Het ultieme doel met personal branding is om het vertrouwen in jouw persoonlijk merknaam te verhogen en ervoor te zorgen dat mensen meer betrokken geraken met jou. Meer vertrouwen staat gelijk aan meer verkopen!
Besluit!
Doe jij nog niet aan personal branding? Begin er dan zo snel mogelijk mee. Het is al verschillende malen bewezen dat mensen sneller kopen bij iemand de ze kennen en vertrouwen. Zelfs al is het product of de service soms duurder dan bij iemand die ze niet kennen. Zorg dus dat je prospect jou kent en vertrouwt alvorens tot verkoop over te gaan.