Social selling verwijst naar het gebruik van sociale media platformen en andere digitale middelen voor het vinden van nieuwe potentiële klanten met als doel meer verkopen te behalen. Social selling is het bouwen van relaties met potentiële prospecten op kanalen zoals LinkedIn of Facebook. Social Selling = Relaties Opbouwen
Social Selling = Relaties Opbouwen
Elke online ondernemer weet dat de effectiviteit van koude verkopen en emails een enorm dieptepunt bereikt heeft. In het digitaal tijdperk waarin we vandaag leven kan er in de gemiddelde mailbox tot 100 mails per dag belanden. Waarvan het grootste gedeelte automatisch in de spambox geplaatst wordt door de meeste emailproviders.
Ondertussen blijft social selling steeds groter en groter worden. 75% van de B2B kopers, en zelfs 84% op directie niveau, laat weten gebruik te maken van sociale media om hun te helpen bij een aankoopbeslissing. Zelfs bij een offline verkoop gaat 74% van de kopers eerst online opzoekingswerk verrichten naar het product dat ze willen kopen.
Waarom iedere ondernemer aan social selling moet doen!
Of je het nu leuk vindt of niet, social selling gebeurt overal, ook in jouw markt of niche. Als jij het niet doet, dan zal jouw concurrent het wel doen en je potentiële klanten voorzien van leerrijke en behulpzame informatie. Een prospect kiest voor het pad van de minste weerstand. En bijna altijd is dit het pad waar men het meest bekend mee is, het pad waar men het meeste vertrouwen in heeft.
De verkoper die het meest aan social selling doet, creëert het pad van de minste weerstand. Deze verkoper zal het meeste vertrouwen krijgen van de prospect en zal dus ook sneller kunnen verkopen aan deze prospect.
Besluit
Doe jij al aan social selling? Super, blijf dit zeker doen door zoveel mogelijk waarde aan je prospect te geven. Het principe van ‘wie geeft die krijgt’ is zeker waar op sociale media. Geef dus zoveel je kan.
Doe je nog niet aan social selling? Zorg dan dat je er vandaag nog mee begint. Zorg eerst dat je weet op welke platformen je potentiële klant zich bevindt. Meestal zijn dit kanalen zoals LinkedIn, Facebook, Instagram, enz… Daarna ga je op deze platformen waardevolle en behulpzame informatie delen. Zorg ervoor dat je content een meerwaarde is voor je prospect.