Keywords zijn woorden waarop je met je site of webshop gevonden wil worden in de zoekmachines. Het zijn zoekwoorden die gebruikers intypen in Google om jouw product of service te vinden, of om meer informatie erover te verkrijgen.
Het is dus belangrijk dat je weet op welke keywords er veel gezocht wordt in jouw niche. Je kan deze keywords dan verwerken in je teksten om zo meer bezoekers naar je website te trekken. Hetzelfde is van toepassingen op je SEA waarbij je jouw advertenties optimaliseert voor een keyword fo zoekwoord.
Zorg wel dat je een beetje op de hoogte bent van de nodige SEO alvorens je teksten gaat schrijven voor bepaalde keywords. Google heeft namelijk regels die je moet volgen om goed te scoren. Als jij bvb aan “keyword stuffing” (Je zoekwoord overdreven veel gebruiken in je tekst) gaat doen, dan zal Google je hier eerder voor straffen dan belonen.
Hoe ga je Onderzoek doen naar Keywords
Om te weten welke zoekwoorden veel gebruikt worden in jouw branche, kan je een keyword onderzoek doen (of laten doen). Je kan dit vrij makkelijk doen door zelf in Google te gaan zoeken naar jouw producten of diensten. Om het nog beter te maken kan je dit doen in een ‘incognito venster’, zo zie je de google ranking zoals anderen ze zien voor jouw producten.
Als je in de zoekmachine je keyword intypt, zal google al meteen de meeste gezochte zoekwoorden (of zinnen) voorstellen. Kijk ook goed op welke zoekwoorden je concurrenten gevonden worden. Waarom scoren ze beter op bepaalde keywords dan jij? Ga onderzoek doen. Ook onderaan op de pagina geeft Google enkele voorbeelden van wat gebruikers zoal zoeken en relevant is aan je product.
Neem zeker ook eens de tijd om te gaan zoeken op longtail keywords. Dit zijn langere zinnen met jouw zoekwoord in, zoals bvb: ‘Hoe een parketvloer boenen’. Als jij dan in de niche parketvloeren zit, kan je hier een mooi artikel over maken met de nodige uitleg, foto’s en zelfs een video. Lukt het je om de eerste plaats in Google te behalen, dan zal je gegarandeerd extra bezoekers hieruit krijgen.