Ben jij klaar voor Facebook Zero?

Facebook Zero: Het aangepast nieuwsoverzicht en wat je als ondernemer hierover moet weten

Ben je bezorgd over wat de impact gaat zijn van de nieuwste Facebook Zero update over de veranderingen in het nieuwsoverzicht van je volgers?

Benieuwd hoe deze aanpassingen een invloed gaan hebben op jouw marketing?

In dit artikel ontdek je wat je mag verwachten van deze aanpassingen en ga je leren welke de beste manier is om de interactie en zichtbaarheid te onderhouden met je publiek en hun Facebook nieuwsoverzicht.

 

hoe je bereik behouden na Facebook Zero

 

Waarom is de ‘Facebook Zero nieuwsoverzicht’ update belangrijk?

Facebook maakt belangrijke aanpassing aan zijn algoritme voor het nieuwsoverzicht. Hiermee doen ze een poging om terug meer prioriteit te geven aan ‘betekenisvolle’ interacties tussen personen waaronder vrienden en familie, en minder prioriteit aan berichten van Facebook pagina’s. Deze update zorgt ervoor dat minder berichten en video’s van pagina’s in het nieuwsoverzicht zullen verschijnen.

Adam Mosseri – hoofd van het Facebook nieuwsoverzicht liet het volgende weten:

 

“In de loop van de volgende maanden zullen we updates doen aan de ranking zodat mensen meer interacties krijgen met de personen die ze belangrijk vinden. Mark liet dit vandaag in een bericht weten”

 

Adam refereert hier natuurlijk naar Mark Zuckerberg, die liet weten wat de plannen zijn voor de updates van het nieuwsoverzicht:

 

“Als deze updates gaan plaatsvinden, zal je minder publieke content zien van berichten zoals pagina’s, merken en media. De publieke content die men zal te zien krijgen moet een bepaalde standaard aanhouden – het zou betekenisvolle interactie tussen personen moeten aanmoedigen”

 

Dit is natuurlijk niet het beste nieuws voor ondernemers en bedrijven, zeker als je afhankelijk bent van organisch verkeer op je nieuwsoverzicht. In een interview met Wired besprak Mosseri de impact dat deze aanpassingen zullen hebben voor merken en ondernemers in de toekomst:

 

“Er zal minder content zichtbaar worden als die direct van (professionele) pagina’s gepost is” 
“Er zullen minder video’s zijn. Video is een belangrijk onderdeel van ons ecosysteem… Maar het is meer passief van nature. Er zullen minder reacties zijn op video’s, vooral op publieke video’s.”

 

Mosseri gaat verder met zijn uitleg waarom deze update zo belangrijk is:

 

“We willen er voor zorgen dat telkens we een belangrijke aanpassing maken in ons ranking algoritme, we deze op voorhand goed uitleggen. Maar we zeer veel veranderingen. De meesten zijn heel klein met minieme impact.. daar praten we niet over omdat ze geen materieel effect hebben… deze aanpassing is groter dan de gemiddelde aanpassing.”

 

Waarom ineens deze aanpassingen aan het nieuwsoverzicht? Facebook heeft publiekelijk laten weten dat passief consumerende artikels en video’s, welke geen betrokken en interactie losmaken, slecht zijn voor iemand’s humeur.

In een recent interview met Boss Magazine, deelde Mike Stelzner (Social Media Examiner) zijn gedachten hierover:

 

“Zuckerberg wil dat mensen zich goed voelen terwijl ze Facebook gebruiken. Dit gevoel komt er hoogstwaarschijnlijk nadat men het nieuwsoverzicht wat misbruikte tijdens de Amerikaanse verkiezingen, en mensen zich verwijderden van Facebook. Er is competitie van andere platformen, maar niemand op deze planeet heeft zoveel data over deze interacties. Zuckerberg en zijn team merkten een verandering op en beseften dat er iets moest veranderen.”

#1: Wat betekenen deze updates voor ondernemers op Facebook?

Nu Facebook start met prioriteit te geven aan content welke betekenisvol is en persoonlijke connecties en interactie heeft, kunnen ondernemers op Facebook een flinke daling gaan verwachten in hun organisch bereik.

Gebruikers zullen meer berichten gaan zien van mensen waarmee ze een connectie hebben in het nieuwsoverzicht, en minder berichten van de pagina’s die ze volgen. Dit is een hele aanpassing tegenover de vorige waarde van het nieuwsoverzicht, dat prioriteit gaf aan de totaal gespendeerde tijd op Facebook en hoeveel personen het bericht rechtstreeks deelden.

Ondanks dat Facebook nog steeds de content van pagina’s als belangrijk beschouwt voor het ecosysteem van hun platform, zal de focus van het nieuwsoverzicht toch vooral minder zijn voor berichten die rechtstreeks van pagina’s komen en meer uitgaan naar content die wordt gedeeld en waarop wordt gereageerd door vrienden.

 

Facebook nieuwsoverzicht kiest kwalitatieve berichten
Facebook Kiest de meest belangrijke en relevant berichten om in het nieuwsoverzicht te plaatsen – bron: socialmediaexaminer.com

 

De bestaande ranking factoren welke bepalen wat wordt getoond in het nieuwsoverzicht zullen nog steeds een invloed hebben op de zichtbaarheid van je berichten afkomstig van pagina’s. Ook het soort van content dat gepubliceerd wordt en hoe mensen erop reageren blijft belangrijk. Je kan hier meer lezen over de Facebook nieuwsoverzicht algoritme.

Zoals eerder al vermeld zullen we minder video’s gaan zien in het nieuwsoverzicht omdat ze minder betrokkenheid genereren, vooral publieke video’s. Dit is een interessante correctie van Facebook, waar Zuckerberg in 2012 nog liet horen hoe belangrijk video was met zijn uitspraak “Een goede video brengt iedereen korter bij elkaar”.

Het is nog onduidelijk of deze update een effect gaat hebben op video’s van 60 seconden of langer en de gemiddelde kijktijd ervan.

 

#2: Welk soort content zal meer getoond worden in het nieuwsoverzicht?

Berichten welke kunnen inspireren tot betrokkenheid en waardevolle interacties tussen verschillende personen zullen na deze update voorrang krijgen in het nieuwsoverzicht (dit ligt nog steeds in het verlengde van de huidige Facebook waarden).

Enkele voorbeelden zijn:

  • Meer content van vrienden en familie
  • Berichten van vrienden en familie die advies of aanbevelingen vragen
  • Nieuwsartikels of video’s waar mensen prompt op gaan reageren en discussiëren

 

Facebook nieuwsoverzicht verandert van persoon tot persoon
Facebook nieuwsoverzicht verandert van persoon tot persoon

 

Berichten welke geen betekenisvolle conversaties of interacties opwekken zullen dus steeds minder getoond worden in het nieuwsoverzicht. Berichten waarin men de gebruiker gaat lokken om te liken of te delen (click bait of engagement bait) worden als niet betekenisvol bekeken en de pagina’s die deze berichten blijven plaatsen zullen achteruit geschoven worden in het nieuwsoverzicht.

Hier zijn enkele andere voorbeelden van content welke hoger zullen gaan scoren in het nieuwsoverzicht.

 

Content van Groepen

Facebook groepen genereren veel betekenisvolle conversaties. Ze schieten ook als paddestoelen uit de grond en zijn worden zeer actief gevolgd. Om deze reden kan je verwachten dat de content en discussies die worden geplaatst in deze Facebook groepen meer zichtbaar zullen worden in het nieuwsoverzicht na deze update.

 

Content welke lange reacties ontvangen

In het interview met Wired liet Mosseri weten dat Facebook meer aandacht zal geven aan…

“…lange reacties omdat we zien dat als mensen de tijd nemen om een meer doordachte reactie schrijven welke op een positieve manier inspeelt op de commentaar. Dat anderen daar dan ook sneller op gaan reageren of dit leuk vinden.”

 

Content welke reacties genereert

Mosseri legt uit dat:

“reacties waardevoller zijn dan likes. Wat betekent dat content welke reacties genereert, vooral lange reacties, een positief signaal zal krijgen in de ranking van het algoritme waardoor de zichtbaarheid van de content groter zal worden en meer getoond zal worden in het nieuwsoverzicht.”

Hij geeft een voorbeeld:

“Als je de moeite neemt om te effectief de tijd te nemen en te reageren op iets wat ik geplaatst heb, een foto van mijn 2 kinderen ofzo. Het is een heel gedoe om op je mobiele telefoon iets te gaan typen. Liken is veel makkelijker, dat is de hele bedoeling van de like knop. Als jij dus gaat typen, wil dit zeggen dat je echt iets wil reageren op het bericht.”

 

Nieuwsberichten die gedeeld worden of reacties krijgen van vrienden

Nieuwsberichten waarover je vrienden gaan praten of zelfs gaan delen met andere vrienden zullen voor korte tijd een duwtje in de rug krijgen na deze update. Hoewel Mosseri ook laat weten dat:

“…nieuwsberichten welke bekeken worden door gebruikers, maar niet gedeeld worden of geen reacties krijgen, minder zullen getoond worden in het nieuwsoverzicht”

 

#3: Welk effect zal Facebook Zero hebben op de advertentiekosten?

Omdat het nieuwsoverzicht meer aandacht zal geven aan hoge kwaliteitsinteracties en minder aan het aantal interacties, verwacht Facebook dat zijn gebruikers minder tijd zullen spenderen op hun platform. De vraag is dan of dit een effect zal hebben op de kosten van je Facebook advertenties?

 

Wat is de impact van Facebook Zero op je advertentiekosten
Wat is de impact van Facebook Zero op je advertentiekosten

 

Het korte antwoord is dat we dit eigenlijk nog niet echt weten. Toen Mosseri gevraagd werd over de effecten welke deze updates zullen hebben voor adverteerders, antwoordde hij:

 

“Adverteren is een afzonderlijk systeem. Het aanpassen van ranking factiren zijn hier niet van toepassing.”

 

Er zullen dus geen veranderingen zijn betreffende de ranking. Maar wat gezegd over de prijzen, zeker als je bekijkt welke effecten deze updates gaan hebben betreffende ‘vraag en aanbod’ op het nieuwsoverzicht.

We kunnen enkele voorspellingen doen en kijken welke de effecten van deze update kunnen zijn op de kosten van de Facebook advertenties. We maken hiervoor gebruik van onderstaande ‘vraag en aanbod’ grafiek. Voor de update vinden we de eerste balans terug op P1 en Q1, zoals je kan zien in de grafiek.

Om het simpel te houden gaan we er vanuit dat er 3 dingen gaan veranderen die een invloed zullen hebben op het nieuwsoverzicht.

Allereerst, de manier waarop Facebook de advertenties zal laten zien in het nieuwsoverzicht blijft onveranderd.

Tweede factor is dat mensen minder tijd zullen doorbrengen op Facebook en alles rondom Facebook. Wat betekend dat er minder plaats beschikbaar zal zijn voor advertenties. Hierdoor mindert de A1 aanbod lijn (S1 supply) en schuift deze zo omhoog naar A2 waardoor de prijs van Facebook ads zal toenemen.

De derde overtuiging is dat meer pagina’s hun berichten zullen gaan boosten of gaan investeren in advertenties om het verlies van hun organisch bereik te compenseren. Dit betekent dat er meer vraag zal zijn om te adverteren, waardoor de V1 lijn (D1 demand) naar rechts verschuift met als resultaat dat ook hier de kosten zullen stijgen.

 

grafiek invloed facebook zero op advertenties en kosten
grafiek inlvoed facebook zero op advertenties en kosten

 

De nieuwe balans bevindt zich nu op A2/V2 (P2,Q2), waar de gemiddelde prijs van Facebook advertenties gestegen is als resultaat van een verminderd aanbod (S2) en een verhoogde vraag (D2). Op voorwaarde dat alle andere factoren onveranderd blijven.

Als we even kijken naar de bewering van Facebook dat de tijd die mensen spenderen op hun nieuwsoverzicht van grotere kwaliteit zal zijn na deze update. Welk effect gaat dit dan hebben op de prijs van Facebook advertenties?

Dit is natuurlijk moeilijk te zeggen. Je zou kunnen aannemen dat een hoger-kwaliteitsbetrokkenheid van gebruikers in hun nieuwsoverzicht meer aandacht zullen besteden aan relevante advertenties in hun nieuwsoverzicht. Hierdoor zou de prijs van bepaalde Facebook advertenties goedkoper kunnen worden.

Echter is dit in de veronderstelling dat gebruikers hun nieuwsoverzicht op een andere manier gaan consumeren en welk doel je advertenties hebben (bvb kliks, conversies, impressies).

 

Hoe kan je als ondernemer voorbereidt zijn op deze aanpassingen aan het nieuwsoverzicht?

Stelzner verklaart in Boss Magazine:

“Zo lang als er 2 miljard mensen Facebook blijven gebruiken, zullen er kansen zijn voor ondernemers. Ze moeten alleen weten hoe deze kansen te gebruiken”

Op dit moment is het nog te vroeg om te weten hoe deze updates onze ondernemingen en hun content op Facebook gaan beïnvloeden. Echter gaf Stelzner nog wel enkele nuttige tips mee hoe ondernemers zich kunnen voorbereiden op de aankomende veranderingen:

Accepteer dat de reglementen kunnen en zullen veranderen!

“Sociale platformen kunnen en zullen hun reglementen aanpassen wanneer zij dat willen. Als jij je niet bezig houdt met het verkrijgen van waardevolle volgers  en (klanten)contacten op Facebook, en je bent niet voorbereidt voor veranderingen, dan kan dit een grote negatieve financiële impact hebben.”

Laat je volgers zien hoe ze jouw content als eerste kunnen zien

Gebruikers kunnen altijd kiezen om de ‘Als eerste weergeven’ functie in hun nieuwsoverzicht toe te passen. Hiermee kunnen ze aangeven om berichten van bepaalde pagina’s als eerste in hun nieuwsoverzicht te laten verschijnen. Laat je volgers zien hoe ze “Als eerste weergeven” fans kunnen worden van jouw pagina en de content.

<video>

Zorg voor content welke tegelijkertijd leerzaam en leuk is

“Ondernemers zullen meer aandacht moeten schenken aan het verhaal in hun video’s en content. Denk meer zoals Discovery Channel, denk aan video’s in verschillende episodes. Mensen hebben een grote onweerstaanbare honger naar dit soort content, en het zorgt voor meer interactie.”

Investeer in Live Video

“Je creëert zoveel waarde door naar je volgers te gaan en de dialoog te starten. Het geven van één live show per week levert waardevolle conversaties op. De meeste ondernemers hebben zijn wat bang om live te gaan, maar Facebook maakt het je echt gemakkelijk.”

Leer  hoe je moet adverteren op Facebook

“News Feed equals Main Street and businesses must learn how to advertise there.”

In plaats van alles te posten, kunnen ondernemers beter een strategie bedenken voor hun content die ze posten. Berichten die waardevolle connecties en interacties tussen mensen promoten zullen prioriteit krijgen in het nieuwsoverzicht.

Creëer Diversiteit

“Het wordt tijd dat je (als bedrijf) zorgt voor diversiteit. Als jouw onderneming nog geen volgers heeft op andere platformen zoals LinkedIn, Twitter of Instagram, dan wordt het nu tijd om ook daar te bouwen aan een publiek voor je onderneming.”

 

Besluit

Door de aankondiging van Facebook om het nieuwsoverzicht te veranderen, kunnen pagina’s en bedrijven verwachten dat hun content minder zichtbaar zal worden in het nieuwsoverzicht van hun volgers. Het gemiddelde bereik, de kijktijd van video’s, en al het andere organische verkeer zal afnemen voor pagina’s.

Zodra deze updates in werking treden, zullen ondernemers stappen moeten nemen om betekenisvolle interacties te krijgen op het platform. Plaats kwaliteitsvolle content welke gebruikers aanmoedigt om conversaties te starten, deel te nemen in Facebook groepen, en tijd te investeren in live video’s. Leer ook hoe je moet adverteren op Facebook en laat je volgers zien hoe ze de content van jouw pagina als eerste te zien krijgen in hun nieuwsoverzicht.

 

Wat denk je? Hoe ga jij je als ondernemer voorbereiden op de veranderingen in het nieuwsoverzicht? Ga jij je Facebook marketing strategie aanpassen? Deel a.u.b. zeker je gedachten in de reacties hieronder.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam tegen te houden. Lees hier hoe jouw gegevens verwerkt worden.