Hoe Facebook Advertenties Inzetten om je Mailinglijst op te Bouwen en Meer Verkopen te Behalen
Wil jij meer leads en verkopen behalen via Facebook? interesse om remarketing te doen naar je mailinglijst?
In dit artikel ga je ontdekken hoe je Facebook advertenties kunt gebruiken om je mailinglijst op te bouwen en daarna je inschrijvers te retargetten om je verkoop te verhogen.
The Money is in The List – het opbouwen van een mailinglijst is een must voor elke ondernemer
#1: Creëer een Leadmagneet (opt-in) welke aantrekkelijk is voor je doelpubliek
Tegenwoordig moet je zorgen dat je iets van grote waarde kan aanbieden alvorens mensen hun jouw email adres gaan geven, zeker als het hun email adres is dat ze dagelijks controleren (dus geen spookadres). Eén van de meest effectieve manieren om dit te doen is met een leadmagneet, oftewel een “opt-in formulier”
Een leadmagneet is een stukje waardevolle content dat je aanbiedt aan je doelgroep om informatie te verzamelen. Je doet dit meestal via een landingspagina op je website waarop een opt-in formulier staat welk bezoekers kunnen invullen (meestal naam en email adres). Na inschrijven kan jij dan de waardevolle informatie via email bezorgen.
De leadmagneet die jij dient te maken zal afhankelijk zijn van de branche waarin jij actief bent. Heb bvb een webwinkel, dan is de simpelste manier om een kortingsbon te gebruiken als leadmagneet. De korting is dan de stimulans om in te schrijven op de opt-in. De kortingscode wordt dan verstuurd naar hun inbox.
Als jij in de B2B sector werkzaam bent, kan je een informatieve leadmagneet maken zoals een gids over een belangrijk onderwerp in jouw branche.
Naast een gids of kortingsbonnen, kan je ook andere soorten leadmagneten gebruiken. Zo kan je een quiz maken, video’s, ebooks, enz …
Een quiz is één van de meest onderschatte, maar toch effectieve, leadmagneten. Ze bevatten een interactief element alvorens de opt-in te zien. Je doelpubliek heeft hierbij eerst een micro-betrokkenheid (antwoorden op enkele simpele vragen) met je leadmagneet. Als ze dan bij de effectieve opt-in zijn, zullen ze sneller hun gegevens invoeren om de resultaten te zien.
Het doel van een leadmagneet is om waarde te bieden aan je publiek waarmee je een pijnpunt aantoont of een probleem oplost. Hiermee bouw je ook weer autoriteit en geloofwaardigheid op in je brache. Ook verhoog je jouw merkbekendheid en zal je sneller herkent worden in het nieuwsoverzicht.
#2: Een Facebook Leadmagneet Campagne Opzetten
Zoals met elke Facebook campagne is de eerste stap om het doel van je leadmagneet campagne te selecteren.
Je wil dat je doelpubliek een bepaalde actie onderneemt (inschrijven op je opt-in), dus selecteer je “Conversie” bij het aanmaken van je campagne.
Kies een Conversie gebeurtenis
De volgende stap is om de conversie te kiezen waarvoor je wil optimaliseren.
Notitie: Alvorens je de conversie selecteert, Moet je eerst de correcte conversie tracking installeren op je bedankpagina welke je doelpubliek te zien krijgt nadat ze zich ingeschreven hebben. Bekijk deze stap-voor-stap gids over hoe je een Facebook conversie tracking installeert.
Bij het Website uitklap menu, kies je de conversie die je geïnstalleerd hebt op de bedankpagina van je leadmagneet.
Targeting Instellen
Je bent nu klaar om je retargeting in te stellen. Omdat een leadmagneet meestal bovenaan je funnel staat, zal je vooral “koud” publiek targetten. Een koud publiek is een doelpubliek van potentiële klanten die nog nooit enige betrokkenheid getoond hebben bij jouw product of dienst.
De 2 belangrijkste manier om koud publiek te bereiken via Facebook is door ‘opgeslagen doelgroepen’ en ‘vergelijkbare doelgroepen’ te targetten. Opgeslagen doelgroep komen verder uit de demografische gegevens en andere details die jij ingeeft. Vergelijkbare doelgroepen worden opgemaakt uit een bestaand publiek welke jij gecreëerd hebt.
Als jij reeds over een klantenlijst of andere conversie van je Facebook pixel beschikt, dan kan je best vergelijkbare doelgroepen maken op basis van die gegevens. Vergelijkbare doelgroepen zijn meestal effectiever omdat het publiek meer relevant is.
De Advertentie aanmaken
De laatste stap is om een advertentie te maken welke je doelpubliek te zien krijgt op Facebook. De meest effectieve advertenties (op moment van schrijven) zijn video advertenties. Een manier om video in je leadmagneet te verwerken is door een preview van de leadmagneet te tonen.
Wanneer je de tekst voor je advertentie gaat schrijven, probeer dan te openen met een vraag. Hierdoor ga je de nieuwsgierigheid opwekken bij je publiek. Som daarna de voordelen op van je leadmagneet (wat gaan je lezers leren?) en sluit af met een call-to-action.
#3: Retarget nieuwe email inschrijvingen om meer verkopen te behalen
Zodra je campagne succesvol draait en het aantal inschrijvingen op je emaillijst toeneemt wordt het tijd om deze om te zetten in verkopen. De makkelijkste manier om dit te doen is door je nieuwe inschrijvers waardevolle content te sturen en hen van een koude prospect naar een kopende klant te leiden.
Je kan zelfs nog betere resultaten zien als je, naast je email marketing, ook gebruik gaat maken van Facebook advertenties.
Je mailinglijst koppelen aan Facebook
Eerst ga je jouw mailinglijst moeten koppelen aan Facebook. Om dit te doen maak je een aangepaste doelgroep van je klantenlijst aan of een aangepaste doelgroep van je website.
Om een aangepaste doelgroep aan te maken ga je naar de ‘doelgroepen’ sectie en klik je op ‘doelgroep aanmaken’ en daarna op aangepaste doelgroepen in het uitklapmenu.
Kies daarna het soort aangepaste doelgroep je wil maken. De eerste optie ‘klantenlijst’ laat je toe om een aangepaste doelgroep te maken van je klantenlijst. Hierbij zal je jouw klantenlijst of mailinglijst moeten uploaden naar Facebook.
De tweede optie is om een aangepaste doelgroep te maken van iedereen die de conversie activeerde op de bedankpagina van je leadmagneet.
Aangepaste doelgroepen op basis van je websiteverkeer zijn effectiever omdat je ze niet manueel hoeft te updaten zoals bij een klantenlijst. Facebook doet dagelijks updates van je aangepaste doelgroepen op basis van websiteverkeer.
Retarget je nieuwe email inschrijvingen met directe advertenties
Nadat je succesvol je klantenlijst gekoppeld hebt met Facebook of een aangepaste doelgroep op basis van je websiteverkeer gemaakt hebt, kan je starten met een retargetting campagne.
In deze fase willen je advertenties draaien waarbij een directe reactie nodig is over jouw product of dienst. Het doel moet zijn om personen van Facebook naar jouw website te leiden, om zo meer informatie over jouw product of dienst te weten te komen en uiteindelijk klant te worden.
Om je retargetting campagne te starten, moet je wederom eerst het doel van de campagne kiezen, net zoals met je leadmagneet campagne eerder. Het meest effectieve doel is opnieuw Conversie, want je wil dat mensen een bepaalde actie doen richting jouw website.
Als je de doelgroep moet ingeven, kies je uit jouw klantenlijst of de aangepaste doelgroep van je websiteverkeer in het uitklapmenu.
Uiteindelijk maak je een advertentie die gefocust is op jouw product of dienst.
In het voorbeeld van onze webwinkel was je leadmagneet een kortingsbon voor een eerste aankoop. Voor je retargeting campagne, kan je dan een advertentie maken over jouw product of dienst waarbij je de nieuwe email inschrijvers er aan herinnert hun kortingsbon te gebruiken.
Besluit
Door de stappen in dit artikel te volgen, kan je een leadmagneet maken waarmee je jouw mailinglijst verder opbouwt en een directe advertentie voor je retargeting campagne maakt om je product of dienst in de kijker te zetten bij je nieuwe inschrijvers.
Wat denk je? Welk soort leadmagneet ga jij maken voor je zaak? Laat het ons zeker weten in de reacties hieronder.