fbpx
Ga naar de inhoud

Mijn Portfolio

In mijn portfolio zou ik graag met je delen welke projecten ik opgezet heb voor eerdere en nog steeds bestaande klanten. Ik ga dit trachten te doen zonder belangrijke informatie van deze klanten te delen, maar toch te laten zien welke resultaten er met bepaalde advertenties behaald zijn. 

Allereerst ga ik starten met de onderneming waarvoor ik tot op heden al het grootste budget gebruikt hebt, namelijk mezelf. De stap naar het Facebook adverteren is er gekomen omdat ik zelf op zoek was om meer omzet te draaien met mijn onderneming. Het was toen dat ik ontdekte hoe interessant de wereld van Facebook adverteren was en vooral de impact ervan. Ik behaalde resultaten die ik ervoor nergens anders kon behalen. In de vroegere jaren van Facebook was een ROI van 10X geen uitzondering. Ik heb advertenties gedraaid die me letterlijk duizenden euro’s per dag opleverden.

Ondertussen is er veel veranderd in de wereld van Facebook adverteren! Het is veel moeilijker geworden (hoewel Facebook doet lijken alsof het super makkelijk is allemaal) om nog een winstgevende campagne op te zetten. Zonder kennis van zaken beloof ik je dat je bijna altijd teveel zal gaan betalen voor wat je krijgt. Daarom dat ik ook altijd zal blijven testen wat wel en niet werkt op Facebook. 

Ik heb voor mezelf al bijna 24.000 euro gespendeerd aan 119 verschillende Facebook campagnes. Allemaal in eigen naam voor mijn eigen onderneming. Dit budget heeft vooral gediend om te testen wat wel en niet werkt op Facebook. Zodat ik ook voor mijn klanten de juiste keuzes kan maken!

totale advertentie budget besteed aan Facebook

Alvorens je start met Facebook adverteren, of je gaat Facebook adverteren uitbesteden. Houd er dan rekening mee dat de grote succesverhalen van vroeger niet meer voor deze tijden zijn. Kan je jouw omzet vergroten via Facebook? 100% zeker wel! Je kan zelfs je omzet verdubbelen en verdriedubbelen via Facebook. Maar verwacht aub niet meer dat je € 10 kan omtoveren in €1000 euro.

Ik heb het vroeger ook allemaal gezien! De cijfers die je op Facebook kon behalen waren ongelooflijk, nooit eerder gezien in de marketingwereld. Niet online en niet offline. Hieronder zal ik enkele voorbeelden geven van resultaten die die je enkele jaren geleden nog kon behalen.

Pokémon GO Facebook Advertenties

Bijna iedereen zal ongetwijfeld deze hype nog kennen. Pokémon Go! Straten en parken over heel de wereld zaten vol met jongeren die pokémon’s moesten vangen met hun smartphone. 

Ook de marketingwereld sprong natuurlijk op deze hype. Ik had een Amerikaanse Facebookpagina met bijbehorend ebook dat je kon downloaden. Je kwam dan in een funnel terecht waarna ik je allerlei gadgets i.v.m. Pokémon aanbood om te kopen.

Het hele systeem draaide op affiliate verdiensten die ik verdiende met de verkoop van deze gadgets via Amazon.

Deze advertentie was destijds een enorm succes. Meer dan 90.000 personen bereikt, bijna 570 likes, 66 reacties en 211 maal gedeeld. Voor een advertentie die diende om personen op een mailinglijst te krijgen waren dit enorm goede resultaten.  

 

Ook deze advertentie voor Pokémon Go behaalde ongelooflijke resultaten. De bedoeling was hier dat je zelf reageerde met de emoji die op jou van toepassing was. Hierdoor kreeg je een enorme betrokkenheid in de vorm van likes.

Waarom deden we dit? Omdat Facebook jou de mogelijkheid geeft om elke ‘like’ uit te nodigen om je Facebook pagina leuk te vinden. Zoals je ziet hebben we hier 8900+ likes gekregen. Je kan je wel inbeelden wat dit doet voor je pagina.

Ondertussen zijn dit soort advertenties door Facebook verboden geworden. Je mag niet meer vragen om iets te liken. Je doet dan namelijk aan click-bait!

Het mooi was dat we dit echt spotgoedkoop deden. We betaalden slechts 0,002 euro per klik. Ja je leest het goed 0,2 cent. Per 1 rosse cent kregen we dus 5 kliks op onze advertentie. Gouden tijden!

 

Fast Forward naar de Facebook Advertenties van Vandaag!

Vandaag de dag lopen de dingen toch even anders als je wil adverteren op Facebook. De regels zijn strenger geworden en het adverteren is duurder geworden. Zonder een goede marketing strategie is adverteren op Facebook een vrij kostelijke zaak geworden. 

Dit komt vooral omdat er twee dingen gebeurt zijn. Als eerste is Facebook recentelijk vrij negatief in het nieuws geweest met het Facebook Cambridge Data schandaal, wat hun toch wel een boete van maar liefst een slordige 5 miljard euro gekost heeft. Hierdoor zijn ze veel strenger geworden in hun advertentiebeleid en is het minder makkelijk geworden om je ideale klant te bereiken. 

Daarnaast is het aanbod adverteerders ook veel groter geworden dan het aantal advertentieplaatsen op Facebook. Waar vroeger nog 5 adverteerders om de aandacht streden in een bepaalde niche, is het nu bijna overzadigd met adverteerders uit alle mogelijke niches. De vraag naar advertentieplaatsen is dus veel groter geworden dan het aanbod beschikbare plaatsen. Logisch resultaat hiervan is een enorme stijging van advertentiekosten tijdens de laatste jaren. Tot wel 5x meer dan enkele jaren geleden.

Nu, vergis je niet, Facebook is nog steeds het ultieme media kanaal om voor de laagste kosten jouw ideale klant te bereiken. Er is slechts 1 voorwaarde, je moet weten waarmee je bezig bent als je gaat adverteren op Facebook. 

Lead advertentie - Download gratis PDF

Facebook lead advertentie - download gratis PDF

Dit is mijn huidige advertentie die ik zelf gebruik om leads te verzamelen. Ik bied hier een gratis pdf aan met 10 bouwstenen voor de ideale advertentie. Een gratis weggever wordt standaard gebruikt aan het begin van je funnel om nieuwe potentiële klanten aan te trekken.

Ik heb hier gekozen voor een opvallende rood/gele afbeelding met de uitroep ‘STOP!’. Hiermee wil ik zorgen dat de scrollende Facebook gebruiker mijn advertentie ziet en stopt met scrollen. Want gezien worden is de eerste vereiste om succesvol te zijn.

Als de advertentie de aandacht getrokken heeft, zorgen we ervoor dat we een interessante relevante boodschap vertellen. In dit geval vertel ik welk de 3 punten zijn die elke advertentie moet hebben om succesvol te zijn.

Onderaan de advertentie laat ik ook meteen duidelijk zien wat ze krijgen als ze op de advertentie klikken: ‘Een gratis PDF’. Moest jij trouwens ook interesse hebben in deze gratis pdf? Klik dan HIER om te downloaden.

Heel deze advertentie is opgemaakt met de AIDA formule. Attention, Interest, Desire en Action!

Deze lead advertentie heb ik ontworpen voor een kortingen en gratis producten website. Het doel was om gebruikers te overtuigen om mee te spelen en kans te maken op 5×2 filmtickets.

Om deel te nemen moesten ze gewoon registreren met hun naam en email adres. Ze kwamen dan op een mailinglijst terecht waar ze 2-daags een email ontvingen voor een korting of gratis staaltje van het product. De eigenaar ontving telkens een commissie telkens iemand gebruik maakte van de aanbieding.

We hebben hier doelbewust gekozen om een eigen lead advertentie + bijhorende opt-in pagina te maken. En dus niet te kiezen voor de lead advertenties die je in Facebook zelf kan maken. Meerdere testen (door mezelf en ook door andere marketeers) hebben bewezen dat leads duurder zijn als je ze vergaart met de lead advertenties die Facebook standaard opgesteld heeft voor jou om te gebruiken. 

In dit voorbeeld hebben we 1.802 klikken gekregen op onze advertentie voor een prijs van € 0,12 per klik. We hebben in totaal bijna 80.000 personen bereikt. De advertentie was een succes en is verschillende malen opnieuw ingezet bij verschillende doelgroepen.

Win Gratis filmtickets - lead advertentie

Facebook advertentie Pagina Likes Verzamelen

Facebook pagina vind ik leuks advertentie

Links: een advertentie voor een immo kantoor met als doel het verzamelen van pagina vind ik leuk’s. We legden de nadruk dat de klant nog steeds koning is en gebruikte een relevante foto van het koninklijk paleis.

 

Rechts: Opnieuw een ‘pagina vind ik leuk’ advertentie. Deze maal voor een boekhoudkantoor waar we de nadruk legden om te besparen op je belasting. Ook hier weer met een relevante foto die een stuk belastingen wegknipt

Facebook advertentie voor pagina vind ik leuks

Facebook Carroussel Advertentie - Parketvloeren

Facebook carrousel advertentie parketvloeren

Voor deze advertentie heb ik gebruik gemaakt van een carroussel advertentie. Het voordeel hier is dat je meerdere foto’s kan toevoegen die (indien gewenst) naar verschillende pagina’s op je website kunnen leiden.

Facebook zorgt er met deze carroussel ook mooi voor dat je als gebruiker uitgenodigd wordt om de volgende foto te bekijken. door middel van de volgende foto al half te laten zien en een pijltje om op te klikken erbij te plaatsen.

Je kan dus bovenaan een relevante advertentietekst plaatsen, zoals bij andere advertenties, maar je kan onderaan wel verschillende call-to-actions toe voegen. Je kan ook de optie nemen dat Facebook de populairste foto vooraan plaats. Op die manier krijg je altijd de best presterende foto als eerst te zien.

In dit geval heb ik de carroussel advertentie ingezet voor een bedrijf dat parketvloeren plaatst en renoveert. We hebben deze advertentie laten lopen naar twee verschillende doelgroepen.

Eén advertentie gericht op basis van interesses zoals eigenaars van huizen, bouw, verbouw, immo, enz… Een andere advertentie gericht op websitebezoekers en vergelijkbare groepen van de websitebezoekers.

Facebook Video Advertenties

Op dit moment zijn video advertenties het perfecte middel om veel mensen mee te bereiken op Facebook. Dit komt deels ook omdat Facebook graag marktleider wil worden met video’s. Dat betekent dus dat ze groter dan YouTube moeten worden.

Ik vind video’s dan ook perfect om in te zetten als advertenties voor immo kantoren. Door de combinatie van het grote bereik en de mogelijkheid om de advertentie alleen te laten zien in bvb een straal van 25km rondom het pand, zijn deze video advertenties uiterst effectief.

Neem daar nog eens bij dat Facebook het adverteren van video’s ook nog eens vrij goedkoop houdt en je hebt een gouden kans voor de immo marketing wereld. Een gouden kans waar trouwens raar maar waar nog zeer weinig immo makelaars gebruik van maken. 

Tip: houd er wel rekening mee als je video’s op facebook gaat posten dat je niet een linke van YouTube gaat gebruiken. Je bereik zal drastisch verminderen aangezien Facebook liever geen Youtube op het nieuwsoverzicht van de gebruiker plaats. YouTube is een concurrent, remember!

Voor een bedrag van enkele tientallen euro’s bereik je ook effectief enkele tienduizenden personen. Allemaal in de omgeving van waar het pand te koop / te huur staat.

Facebook video advertentie immo marketing

Bekijk de Video en Resultaten uit Deze Video Advertentie!

Statistieken video advertentie

Wat gebeurt er als de advertentie campagne is afgelopen?

Wanneer de Facebook advertentie campagne wordt stop gezet of afgelopen is, wordt er voor de klant steeds een resultaten pdf opgemaakt. Hierdoor krijgt ook de klant een makkelijk overzicht in wat het resultaat is van zijn geïnvesteerd budget, zonder dat hij/zij de technische kant van zijn Facebook account moet gaan opzoeken.

Ook bekijken we wat positief of negatief was en wat we de volgende keer indien nodig kunnen veranderen. Er wordt een kort verslag opgemaakt wat onderstaand wordt door enkele grafieken die ons gegeven worden door Facebook. Hieronder zie je een voorbeeld van hoe zo een resultaten pdf er kan uitzien.

 

voorbeeld resultaten Facebook advertentie campagne P1
voorbeeld resultaten Facebook campagen p2

Interesse om Samen te Werken?

Ben je ervan overtuigd dat we samen nieuwe horizonten voor jouw onderneming kunnen creëren! En je gelooft dat Facebook en het adverteren op Facebook ervoor kan zorgen dat je meer bereik, naamsbekendheid en omzet gaat verkrijgen! Dan raad ik je aan om contact met me op te nemen zodat we samen even kunnen kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Vul het onderstaand formulier even in en vertel me welke je doelstelling is (bvb meer naamsbekendheid, leads verzamelen, meer omzet draaien).Het zou ook super handig zijn als je meteen deelt of je een website en/of  een Facebook pagina hebt. Ik neem dan zo snel ik kan contact op me je.