De psychologie achter de betrokkenheid van je volgers
Home » De Psychologie achter de betrokkenheid van je publiek op sociale media

De Psychologie achter de betrokkenheid van je publiek op sociale media

    Vraag het aan eender welke doorwinterde marketeer en hij zal meteen akkoord gaan! Het begrijpen van je klanten hangt grotendeels af door te weten hoe ze denken.

    Je digitale marketing strategie moet dan ook ontstaan uit antwoord op vragen zoals: wat hebben mijn klanten nodig? Wat willen mijn klanten? En wat kan ik doen om hun beslissingsvermogen te beïnvloeden?

     

    De psychologie achter betrokkenheid

     

    Neem nu de betrokkenheid bij sociale media. De belangrijkheid en impact van sociale media op de marketing strategieën van onze onderneming hebben reeds geleid tot eindeloze discussies. Discussies hoe sociale media nuttig kan zijn voor je merk en bedrijf. Nummer één hierbij is hoe groot de betrokkenheid is met je onderneming. Hoe betrokken zijn jouw fans en volgers met datgene wat jij op sociale media plaatst?

    De betrokkenheid op sociale media wordt veelal gemeten door het aantal klik-geactiveerde reacties (zoals het liken van een Facebook bericht), posts die gedeeld worden ( retweets op twitter, shares op Facebook, regram op Instagram, enz), en reacties die gegeven worden.

    Hoewel men misschien een natuurlijk betrokkenheid verwacht op sociale media, lijkt de intensiteit van de betrokkenheid toch af te hangen van enkele factoren die je wel of niet in controle hebt. Je zal merken dat niet al je updates en berichten even succesvol zullen zijn en dat sommige meer betrokkenheid krijgen dan anderen.

     

    Betrokkenheid bij Facebook pagina

     

    De vraag is dan natuurlijk: Wat is het nu juist waardoor je volgers getriggerd worden sociaal betrokken te geraken met je berichten?

     

    De regels van betrokkenheid op sociale media

    Robert Cialdini - technieken om te beïnvloeden

    In zijn boek “Influence: The Psychology of Persuasion” (Invloed: de psychologie van overtuiging) identificeert Robert Cialdini de zeven belangrijkste overtuigingsinvloeden. Aangezien het krijgen van betrokkenheid op sociale media ook draait rond het overtuigen van je publiek om op jou te reageren, is het misschien eens goed om deze zeven cruciale factoren eens van dichtbij te bekijken.

    Zo proberen te begrijpen wat de motivatie is van online gebruikers om de interactie aan te gaan met onze onderneming op sociale media.

     

    1) Wapens om te beïnvloeden (Sociaal Verkopen)

    “start with why”! In het Nederlands “Start met waarom”. Geef je doelgroep een duidelijke reden om betrokken te geraken en ik garandeer je dat ze dat dan ook zullen. En met ‘duidelijke reden’ bedoelen ik niet de gewone call-to-action of vraag (het is zelfs zo dat teveel vragen een negatief effect kunnen hebben op de mate van betrokkenheid, maar daar later meer over).

    Praat over de belangrijkheid van hetgene jij te bieden hebt en hoe zij jou kunnen helpen om jouw afzetmarkt te bereiken. Het enige wat jou verschillend maakt van je concurrenten, ben JIJ. Deel je verhaal, waarom je doet wat je doet, waarom je er zo enthousiast over bent.

     

    2) Wederkerigheid (Relaties Opbouwen)

    Cialdini gelooft dat we, diep in ons binnenste, een hekel hebben als we bij iemand in het krijt staan. Of dit nu een simpel bedankje is of iets van financiële aard maakt daarbij niet uit. Hieruit bestaat het idee dat we hoogstwaarschijnlijk bij de eerste opportuniteit gebruik maken om ons uit deze benarde situatie te krijgen. M.a.w. zodra we de kans krijgen willen we iets terug doen, ook al is dit iets wat we in normale omstandigheden niet zouden doen. Dit is het principe van wederkerigheid.

     

    I follow You if You follow Me

     

    Een goed voorbeeld hiervan is de ongeschreven regel op sociale media “Ik volg jou, en jij volgt mij” strategie. Deze ziet men bvb op Instagram zeer veel terugkomen in de verzorgingsbranche. Waar veel bedrijven de hashtags over schoonheid en verzorging volgen, om dan de gebruikers te gaan volgen die deze hashtags gebruiken. Hiermee profileren ze zichzelf, met als gehoopte resultaat dat die gebruikers hun gaan terug volgen en interesse tonen in hun aanbiedingen. Een geteste strategie die wel degelijk werkt.

     

    3) Toewijding en Volharding (Content Marketing)

    Net zoals we een hekel hebben aan uitstaande schulden, hebben we ook moeite om onze beloftes te verbreken. We houden er altijd een naar gevoel aan over als we iets beloofd hadden wat we nadien voor een of andere reden niet kunnen doen. Om dit naar gevoel te vermijden zullen we ons bijna altijd aan onze beloftes houden.

     

    Belofte houden

     

    Ook op sociale media zien we dit fenomeen terug komen. Als jij niet op regelmatige basis nieuwe content aan je volgers geeft , zullen ze jou vergeten en jou zelfs niet meer gaan volgen. Je hebt ze namelijk beloofd dat ,als ze jouw pagina volgen, de meest interessante aanbiedingen krijgen, of alles ontdekken over …, of elke dag nieuwe tips ontdekken van…

    Als jij dan niet toegewijd bent aan je volgers op sociale media, en je kan niet volharden om regelmatig jouw fans te voorzien van nieuwe content, breek je jouw belofte aan je volgers en fans.

     

    4) Social Proof

    Als je kijkt naar je meest populaire post, kan je meestal een interessant sneeuwbal effect zin. Hoe meer mensen jouw bericht leuk vinden of delen, des te hoger de kans is dat ook anderen dit gaan leuk vinden of delen. Mensen zijn beïnvloedt door wat anderen in hun directe omgeving doen, in de sociale media wereld is dit net hetzelfde.

    Facebook speelt hier ook heel slim op in. Ze laten altijd zien wie van jouw vrienden een bericht leuk vindt. Hierdoor moedigen ze jou aan om dit bericht ook leuk te vinden. Als jouw vrienden het leuk vinden, zal jij het waarschijnlijk ook gaan leuk vinden.

    social proof als overtuigingstechniek
    Dit is ook de reden dat autoriteit zo een grote invloed heeft. Mensen die bouwen aan hun geloofwaardigheid en reputatie zullen meer waarschijnlijk een groot aantal volgers krijgen die geïnteresseerd luisteren naar alles wat deze autoriteit in zijn branche te vertellen heeft.

     

    5) Liking (Jouw persoon en je verhaal)

    Dit is het gedeelte waar persoonlijke branding een rol speelt. Klanten zullen veel sneller betrokken zijn bij een merk waarbij ze zich met een bepaalde identiteit kunnen relateren. Merken die meer persoonlijk zijn, een gezicht hebben, die meer aanvoelen alsof er echte ademende mensen achter zitten.

     

    Geef je merk een gezicht zodat mensen je meer vertrouwen

     

    We hebben de neiging om meer te kiezen voor mensen en dingen die onze waarden en interesses reflecteren waarvan we geloven dat deze belangrijk en goed zijn. Leer je publiek kennen, geef je merk de identiteit die bij je publiek past, betrek je publiek in het verhaal van je merk en je zal zien dat de betrokkenheid van je volgers zal stijgen.

     

    6) Autoriteit

    Om even dieper in te gaan op het autoriteit gedeelte. Als autoriteit ben je een geloofwaardige bron van informatie die je volgers vertrouwen.

    Als je van een dergelijke reputatie kunt genieten, zal de mate van betrokkenheid van je volgers ook veel hoger liggen. Zowel van eigen volgers of volgers van anderen in dezelfde branche. Je zal vragen krijgen van je volgers om jouw opinie te weten of te vragen wat jij zou doen in bepaalde situaties. Of ze klikken gewoon op de ‘like’ knop om in te stemmen met alles wat je zegt.

     

     

    Als autoriteit in je branche zal je dus geen probleem hebben om je volgers betrokken te krijgen bij je berichten. Je zal op zeer makkelijke manier conversaties kunnen aangaan en relaties opbouwen.

     

    7) Schaarste

    Het simpelste voorbeeld van schaarste is als je iets op je website zet dat maar enkele dagen geldig is. Mensen zullen sneller in actie schieten of je product kopen als ze weten dat het tijdsgebonden is. Door een schaarste te creëren ga je ook een soort urgentie creëren, een bepaalde drang om actie te ondernemen.

     

    Sociale media technieken die betrokkenheid opwekken

    Nu dat we deze beïnvloedingstechnieken om meer betrokkenheid van je volgers te creëren wat beter bekeken hebben, wordt het tijd dat we eens enkele sociale media marketing technieken gaan bekijken die jou de juiste soort interesse opleveren.

     

    Sociale media technieken die betrokkenheid opwekken

     

    • Berichten die een emotionele reactie losmaken. Plaats berichten welke een gevoel geven aan je publiek. Een auto merk dat een dramatisch bericht plaatst voor een betrokkenheids campagne over veilig rijden is hier een perfect voorbeeld van. Omdat veel mensen zich kunnen aangegrepen voelen door het bericht en de emotie ook voelen. Ze voelen zich betrokken bij het bericht en zullen veel sneller het bericht delen of zelf een reactie geven er op.
    • Relevante vragen voor je doelgroep. Je kan een poll starten, je volgers vragen achter hun opinie over een bepaald onderwerp, en er zelfs een wedstrijd met een weggever van maken.
    • Een vleugje humor. Je kan leuke afbeeldingen, memes, moppen of grappige artikels delen die jouw volgers wel kunnen appreciëren. Let wel op, dit is zo iets waarvan te veel van het goede ineens negatief kan worden. Deel dus ook zeker niet teveel humoristische content. Hou het hoofdzakelijk op waardevolle content.
    • Vertel een boeiend verhaal. Gebruik je berichten om een verhaal te vertellen. Zeker op een platform zoals Facebook, waar je niet gelimiteerd bent in het aantal tekens, kan je langere berichten schrijven waarin je jouw volgers kan meenemen in een verhaal. Op Twitter is het dan de kunst om een reeks van tweets te maken die tesamen een verhaal vertellen. Welke platform je ook gebruikt, je berichten moeten boeiend zijn en moeten informatie bevatten welke interessant is voor je publiek.
    • Belangrijke content en ontwikkelingen. Je kan belangrijk nieuws delen op je sociale media profielen. Zorg er dan wel voor dat deze gerelateerd is aan jouw branche en dat het van een geloofwaardige bron komt. Je kan ook de nieuwste ontwikkelingen in jouw onderneming delen zoals een nieuw product, of een nieuwe werknemer of dergelijke.
    • Constante aanwezigheid. Reageren op reacties en berichten is een absolute must. Je publiek ziet dan dat je ook effectief aandacht aan hun en hun problemen schenkt. Houd je pagina, en totale sociale media bertrokkenheid, levend door constant aanwezig te zijn. Je pagina is zoals een tuin, deze moet constant onderhouden worden zodat hij aantrekkelijk blijft voor anderen.
    • Zorg voor een gezonde mix van content. Wees niet bang om wat verschillende content door elkaar te gooien en zo je publiek geïnteresseerd te houden. Je kan content plaatsen van zakelijk tot privé, in verschillende toonaarden en verschillende technieken (tekst, afbeelding, video, enz…).
    • Gebruik een call-to-action. Simpel gezegd, als je wil dat je publiek een bepaalde actie onderneemt, vertel hen dan welke actie dat is. Wees zoveel als dat mogelijk is direct naar je publiek, weliswaar zonder hopeloos over te komen. Als jij wil dat ze iets liken, vraag ze dan om het te liken. Wil je dat ze zich inschrijven voor iets, gewoon vragen! Maar zorg altijd dat ze er iets interessant en relevant voor in de plaats krijgen. Geef eerst waarde alvorens te vragen.

     

    Sociale media betrokkenheid afknappers

    Let op dat je niet onderstaande fouten gaan maken. Deze gaan ervoor zorgen dat je juist minder betrokkenheid gaat krijgen. Wij noemen ze ‘betrokkenheid afknappers’.

     

    Sociale media betrokkenheid afknappers

     

    • Het juiste bericht op het verkeerde platform. Om deze fout niet te begaan moet je eerst begrijpen welk publiek op welk platform zit alvorens hierop te posten. Dit gaat verder dan alleen maar technische dingen. Om een voorbeeld te geven, een grap die op Facebook nog wel betrokkenheid zou krijgen, zou op LinkedIn niet echt geliefd zijn. Dit kan je alleen weten, als je weet dat op Facebook iedereen wat komt rondkijken en rondhangen, een grapje hier en daar is dan best ok. Op LindeIn is het allemaal zakelijk met bedrijfsleiders die nieuw personeel zoeken en dergelijke, grapjes vallen daar niet op en krijgen geen interesse toebedeeld.
    • Berichten delen zonder een persoonlijke toets. Als je een link gaat plaatsen zonder aan je publiek hierover een mening te geven, dat zal dit voor jou geen voordeel opleveren. Dit is bijna hetzelfde als niets delen. Denk eraan dat jouw publiek je gevonden heeft om wat je doet en deelt, maar bij je blijft voor wie je bent.
    • In elk bericht een vraag stellen. Het stellen van vragen is een uitstekende manier om bertrokkenheid te genereren. Maar als je deze techniek te veel gaat toepassen, worden je volgers het een beetje beu en zullen ze uiteindelijk nergens nog op reageren.
    • Plaatsen van te veel oninteressante privé informatie. Soms is minder juist meer. Ga niet je vuile was delen met je volgers op sociale media, zeker NIET als het over klanten of leveranciers gaat. Jouw klanten hebben geen interesse in jouw vuile was, en zullen in een vliegensvlug tempo iemand anders in de branche gaan volgen.
    • Te veel humor. Grappig zijn (op Facebook) is zeker toegelaten, maar overdrijf hier zeker niet in (tenzij je in die branche zit). Het levert jouw klanten geen voordeel op bij het maken van beslissingen en dergelijk. Als je teveel humor gaat posten gaan klanten zich afvragen hoe serieus ze jou nog moeten nemen. Humor af en toe mag, maar bidt vooral veel waarde.

    Content welke emoties losmaakt, krijgt altijd de meeste betrokkenheid op sociale media. Net zoals berichten die mensen aan het lachen maken. Zorg er wel voor dat de intensiteit niet te hoog ligt, zorg dat je de spreekwoordelijk lijn niet overschrijdt.

    Wees ook altijd voorzichtig met je sociale media berichten. Zorg dat je niet de verkeerde soort attentie krijgt. Vrijheid van meningsuiting geeft je nog geen vrijheid van de gevolgen ervan.

    Algemeen bekeken, kan een sterke sociale media persoonlijkheid en een hogere betrokkenheid alleen maar komen van een effectieve en consistente content marketing strategie. Als je niet zeker bent welke soort content het beste voor jou werkt, neem dan even contact op met ons en dan helpen wij jouw hiermee verder.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.