Home » Nieuws en Onderzoek » De opmars en daling van de verschillende sociale platformen gedurende de laatste 5 jaar!

De opmars en daling van de verschillende sociale platformen gedurende de laatste 5 jaar!


In de grafiek hieronder kan je mooi zien hoe de verschillende sociale platformen het de laatste 5 jaar gedaan hebben. En het leuke is dat we toch wel enkele feiten kunnen vaststellen.

opmars en daling van de sociale media kanalen tijdens de laatste 5 jaren
opmars en daling van de sociale media kanalen tijdens de laatste 5 jaren


1️⃣ Facebook blijft met voorsprong het grootste sociaal netwerk. Wat we vandaag wel zien is dat Facebook de voorbije jaren steeds meer marktaandeel vergaarde. Maar dat voor het eerst sinds lange tijd Facebook een daling van 6% moet ondergaan. Ze verliezen dus een deel van de markt aan de andere sociale platformen.

2️⃣ Wat is de toekomst van Twitter? Jaar na jaar scoren ze slechter en gebruiken steeds minder ondernemers hun platform. Slechts 4% van de ondernemers beschouwt Twitter nog als hun belangrijkste platform. Benieuwd of ze de volgende jaren terug een opmars kunnen maken, of helemaal de dieperik ingaan.

3️⃣ LinkedIn maakt voor het eerst in de laatste 5 jaar weer een lichte stijging. Voor mij wordt LinkedIn het grote vraagteken. Als het je als sociaal platform lukt om na 4 jaar de ommekeer te maken en terug een opmars te maken, dan ben je goed bezig. Het wordt afwachten of LinkedIn deze trend kan verder zetten.

4️⃣ Instagram heeft op 5 jaar tijd zijn marktaandeel maal zeven gedaan. Ze komen van 2% in 2015 en hebben vandaag 14% van de markt in handen. Samen met LinkedIn zijn ze hiermee het 2de grootste sociaal platform. Als we dan ook weten dat Instagram tot het Zuckerberg imperium behoort, dan kunnen we al voorspellen dat de stijgende populariteit van Instagram zich ongetwijfeld ook de volgende jaren zal doorzetten.

‼️ Conclusie ‼️ Facebook blijft nog steeds heer en meester. Als ondernemer kan je dit platform gewoon niet links laten liggen. Daarnaast kan je gaan inzetten op zowel LinkedIn als op Instagram.

Heb je niet de tijd om op 3 sociale kanalen actief te zijn. Kies dan voor Facebook en Instagram als je B2C ondernemer bent. Of kies voor Facebook en LinkedIn als je B2B ondernemer bent.

Ik zou het geweldig vinden als je in de reacties jouw mening wil delen met ons. Alvast Bedankt!