fbpx
Ga naar de inhoud
sociale media marketing strategie opzetten in 8 stappen
Home » Een Sociale Media Marketing Strategie opzetten in 8 stappen

Een Sociale Media Marketing Strategie opzetten in 8 stappen

    Ga je starten met een sociale media marketing strategie en heb je hierbij hulp nodig? Weet je uit wat je strategie moet bestaan? Je sociale media strategie moet doelen en objectieven hebben om een succesvolle connectie met je klanten te maken.

    In dit artikel deel ik met jou 8 stappen die je nodig hebt om een sociale media marketing strategie op te zetten welke vanaf de eerste dag optimaal loopt.

    Video – Sociale Media Marketing Strategie opstellen in 8 stappen

     Overzicht 8 Stappenplan

    #1: Bepaal het doel van je strategie

    Elk deel van jouw sociale media strategie dient om een bepaald einddoel te behalen. Je kan niet verder zonder te weten welk doel je wil bereiken.

    Kijk goed naar jouw onderneming en wat je ermee wil bereiken. Beslis daarna hoe je sociale media wil gebruiken om deze doelstelling te behalen.

    Je zal ongetwijfeld enkele persoonlijke doelen tegenkomen, maar er zijn doelen die elke onderneming zou moeten toevoegen aan hun strategie. Zoals het verhogen van je merkbekendheid, ook het behouden van klanten en je marketing kosten verlagen zijn doelen die elke onderneming interessant vindt.

    Ik stel voor dat je twee hoofddoelen kiest en daarbij nog twee minder belangrijke doelen. Het hebben van teveel doelen gaat zorgen voor afleidingen waardoor je uiteindelijk geen van alle doelen gaat behalen.

    #2: Stel Marketing doelen in

    Een doel is niet echt bruikbaar als je geen specifieke parameters hebt om te bepalen wanneer je doel bereikt is. Als het genereren van leads en verkopen een hoofddoel is voor jou, hoeveel leads en verkopen moet je dan behalen vooraleer je vindt dat je doel succesvol behaald is?

    Marketing doelen beschrijven hoe jij van ‘Punt A’ (een nog te behalen doel) naar ‘Punt B’ (een succesvol behaald doel) kan gaan. Je kan deze doelen vastleggen met de  S-M-A-R-T methode: Maak jouw doelen Specific, measurable, achievable, relevant and time-bound (Specifiek, meetbaar, acceptabel, relevant en tijdsgebonden).

    Dankzij de S-M-A-R-T methode kan je makkelijker je doelen stellen
    Gebruik de S-M-A-R-T methode om je doelen te stellen

    Als jouw doel dus is om leads en verkopen te behalen, zou een specifiek marketing doel kunnen zijn om je leads met 50% te verhogen. Om dit te kunnen meten kies je welke analytics of tracking hulpmiddelen je daarvoor inzet.

    Doelen maken om te mislukken is nooit een goed idee. Als jij wil dat je verkopen met 1000% stijgen, is het zeer twijfelachtig of je dit doel zal behalen. Maak dus doelen die haalbaar zijn met de middelen waarover je beschikt.

    Je hebt op voorhand al de tijd genomen om je doelen af te stemmen op de verwachtingen van je onderneming. Je weet dus al dat je doelen relevant zijn aan jouw zaak.

    Je doelen tijdsgebonden houden is echt noodzakelijk. Tegen wanneer wil je dit doel behalen? Volgende maand? Einde van het jaar? Het doel om je leads te vermeerderen met 50% kan dan specifiek, meetbaar, haalbaar en relevant zijn. Maar als jij geen deadline voor het behalen van je doel plaatst, zullen je inspanningen en attentie ergens anders naartoe getrokken worden.

    #3: Identificeer je perfecte klant

    Als een onderneming last heeft van weinig betrokkenheid op hun sociale profielen, dan is dit meestal omdat ze niet echt weten hoe het profiel van hun ideale klant er uit ziet.

    Profielen van kopers helpen je om de correcte mensen te definiëren en te targetten, op de juiste plaatsen en de juiste momenten met de meest relevante berichten (omnipresence).

    Als je de leeftijd, beroep, inkomen, interesses, pijnpunten, problemen, obstakels, gewoonten, hobby’s, motivaties, doelen, enz… van je publiek kent, is het makkelijker en goedkoper om hen te bereiken op sociale of andere media.

    Ontdek wie jouw ideale klanten zijn
    Leer je ideale klant kennen!

    Des te specifieker je gaat, des te meer conversies je zal behalen op elk kanaal waarop je jouw onderneming gaat promoten.

    #4: Bestudeer je Concurrentie

    Wat sociale media betreft, zorgt het onderzoeken van je concurrenten er niet alleen voor dat je op de hoogte blijft van hun activiteiten. Het geeft je ook een idee wat werkt voor hen zodat jij dat succesvol kunt verwerken in je eigen strategie

    Start met een lijstje te maken van 3 tot 5 belangrijke concurrenten. Kijk welke sociale netwerken ze gebruiken en probeer hun content strategie te analyseren. Bekijk het aantal volgers ze hebben, hoe vaak ze iets posten en op welk tijdstip.

    Geef ook aandacht aan het soort content dat ze plaatsen (grappig, relevant, promotioneel, enz) en hoe hun fans reageren op de content die ze delen met hun volgers.

    De belangrijkste activiteit die je moet bekijken is de betrokkenheid. Hoewel alleen administrators van een pagina de enige zijn die de betrokkenheid van hun pagina kunnen berekenen, kan je toch een goed idee krijgen door gewoon even of hun pagina te surfen.

    Neem nu dat je naar de laatste 20 tot 30 facebook berichten van je concurrent gaat kijken. Neem dan het totale aantal betrokkenheid activiteiten en deel deze door het aantal volgers van de pagina. (met betrokkenheid activiteit bedoelen we alle likes, reacties, shares, enz…)

    Je kan deze formule gebruiken op alle sociale profielen van je concurentie (zoals op Twitter kan je de hartjes en retweets tellen)

    Houd er wel rekening mee dat deze berekening bedoeld is om je een algemeen beeld te geven over hoe jouw concurrenten het doen op sociale media. Zodoende kan jij zien wat jij kan gebruiken voor je eigen sociale media strategie.

    #5: Kies je kanalen en tactieken

    Veel bedrijven maken accounts aan op elk populair sociaal netwerk zonder eerst te kijken wat dat netwerk voor hun kan betekenen. Voorkom om je tijd te steken in een platform dat je niets oplevert door de informatie te gebruiken van je klanten.

    Als jouw klanten zeggen dat ze 40% aan Facebook spenderen en 20% aan Twitter, weet je ook welke 2 kanalen de meeste aandacht van jou moeten krijgen.

    Als jouw klanten zeggen dat ze een specifiek platform gebruiken, dan moet jij daar ook zijn – niet ergens anders.

    De tactieken die je voor elk sociaal kanaal gebruikt is afhankelijk van je doelen, maar ook van de gebruikelijke berichtgevingen op dat platform.

    sociale kanalen en tactieken kiezen

    Voorbeeld: Je doel is om meer leads te verzamelen en je belangrijkste sociaal netwerk is Facebook. Enkele effectieve tactieken zijn dan investeren in Facebook adverteren of promotie campagnes om meer aandacht te krijgen voor je leadmagneet.

    #6: Ontwikkel een Content Strategie

    Content en social media hebben een onlosmakende relatie. Zonder geweldige content heeft sociale media geen waarde, zonder sociale media ziet niemand jouw geweldige content. Gebruik ze samen en je kan nieuwe klanten bereiken en meer verkopen realiseren.

    Er zijn 3 belangrijke elementen in elke succesvolle sociale media content strategie: het soort content, tijd van plaatsing en de frequentie van berichten.

    Het soort content je moet plaatsen op elk sociaal netwerk hangt af van de vormgeving en inhoud. Hoe presenteer je de informatie? Alleen tekst, afbeeldingen, links, video, enz.

    content strategie ontwikkelen

    De inhoud moet overeen komen met hoe je onderneming zicht publiekelijk profileert, de stem van je onderneming, en met de trend van het platform. Moet jouw content grappig zijn, serieus, gedetailleerd, informatief of nog anders?

    Betreffende de ideale tijd om iets te plaatsen! Er zijn veel studies gedaan hierover, echter is de enige echte manier om dit te weten door te testen. Jouw publiek is uniek, je kan dus niet gaan vergelijken met studies. Je kan wel bekijken op welke tijdstippen je concurrentie hun berichten plaatste. Maar als je jouw huiswerk in de vorige stappen goed gemaakt hebt, weet je dit al 😉

    De hoeveelheid berichten (frequentie) is even belangrijk als de content die je deelt. Je wil niet dat je jouw volgers gaat lastig vallen met teveel berichten, toch?

    Het vinden van de perfecte frequentie is belangrijk omdat het kan zorgen voor meer betrokkenheid of meer ‘unlikes’ en fans die gaan stoppen met je te volgen. Gebruik Facebook statistieken om te zien wanneer je fans online zijn en interactie hebben met je content.

    #7: Stel je Budget en middelen in

    Om je budget voor je sociale media marketing strategie in te stellen, kijk je naar de tactieken die je gekozen hebt om je doelen te bereiken.

    Maak een lijst aan van de hulpmiddelen die je nodig hebt (zoals sociale media opvolging, email marketing, …), de diensten die je nodig hebt (grafische vormgeving of video productie) en advertentiekosten die je gaat maken. Plaats dan overal de kost bij op jaarbasis zodat je een uitgebreid overzicht krijgt van wat je gaat investeren en hoe deze kosten invloed hebben op je marketing budget.

    budget en middelen instellen

    Veel bedrijven bekijken eerst hun budget en kiezen op basis daarvan welke tactiek daarbij past. Ik kies liever voor de omgekeerde aanpak. Ik kies eerst een strategie en beslis dan het budget dat perfect past bij deze strategie.

    Als je strategie te duur blijkt te zijn voor je budget, geef dan prioriteit aan de tactieken volgens hun ROI tijdsduur. M.a.w. geef voorrang aan tactieken die het snelst terug geld opleveren, zodat je dit geld opnieuw kunt investeren in je langere termijn strategie tactieken.

    #8: Verdeel de Rollen

    Weten wie verantwoordelijk is voor wat, zorgt er voor dat er geen misverstanden gebeuren en niemand dubbel werk doet. Bij grotere ondernemingen kan het bij het begin wat rommelig verlopen, maar uiteindelijk weten alle teamleden welke rol ze hebben en kennen ze de taken waarvoor ze verantwoordelijk zijn.

    In kleinere ondernemingen of éénmanszaken kan je deze stap overslaan.

    Als iedereen zijn of haar rol kent, is het tijd om het plan uit te voeren. Ja kan kiezen voor een dagelijkse – of wekelijkse planning. Ik raad niet aan om een maandelijkse planning op te maken omdat je veel werk en obstakels zal tegenkomen en je uiteindelijk niets gedaan krijgt. Een maand is trouwens veel te lang om in te spelen op mogelijke aanpassingen die dienen te gebeuren. Sociale media is een wereld van uren geworden, niet weken.

    Nu is het aan jou!

    Je sociale media marketing strategie is niet geschreven in steen. Terwijl je strategie zijn gang gaat, kan het zijn dat je ontdekt dat enkele tactieken niet werken zoals je gedacht had. Probeer dan steeds snel aan te passen en probeer enkele nieuwe dingen in je algemene strategie.

    Wat denk je? Heb je al een duidelijk beeld over jouw sociale media strategie? Welke tactieken ga jij gebruiken om je doelen te behalen? Ik zou het geweldig vinden om jouw gedachten, vragen of opmerking hierover te horen. Laat aub zeker iets weten in de reacties hieronder. Alvast bedankt!

    Geef een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.