fbpx
Ga naar de inhoud
Facebook advertenties splittesten
Home » Splittesten – De Weg Naar Succesvolle Facebook Advertenties

Splittesten – De Weg Naar Succesvolle Facebook Advertenties

    Wil jij lagere conversiekosten voor je Facebook advertenties?

    Benieuwd hoe je de juiste advertentie bij het juiste publiek kan krijgen?

    In dit artikel ontdek je een 6-stappenplan om je advertenties te testen, analyseren en optimaliseren. Ook leer je jouw publiek op te delen in verschillende doelgroepen.

     

    Laat Facebook Meerdere Advertentie Varianten Testen

    Als je op Facebook advertenties gaat draaien, dan betaal je hiervoor naarmate het aantal impressies jouw advertenties krijgen (m.a.w. het aantal maal dat jouw advertentie getoond wordt). Als jij dus advertenties draait waar niemand op klikt, liked of deelt, betaal je geld aan Facebook zonder dat het iets oplevert.

    Als je dezelfde groep bereikt, en je krijgt wel kliks en likes, en je bericht wordt wel gedeeld, dan betaal je nog hetzelfde bedrag aan Facebook. Hoe beslist Facebook dan hoeveel je betaalt voor de impressies van je advertentie?

    Facebook baseert zich hiervoor op basis van verschillende factors, zoals:

    • Op welke doelgroep je advertentie gericht is
    • Hoe je deze wil bereiken (aangepaste – of vergelijkbare doelgroepen, demographie, interesses, gedrag, enz.)
    • Hoeveel andere adverteerder ook advertenties draaien gericht op hetzelfde publiek.
    • Het doel van de advertentie
    • De kwaliteit van de URL
    • De kwaliteit van je Facebook pagina
    • Welke tekst en foto of video je advertentie bevat
    • Hoeveel je dagelijks spendeert aan je advertentie set

    Wat je wil doen is de beste advertentie aan jouw meest potentiele beste doelgroep op Facebook laten zien, zo gaan je kosten per 1000 impressies (CPM) het goedkoopst blijven

    De beste manier om dit te doen is door meerdere advertenties aan te maken en deze door Facebook te laten testen. Daarna zorg je er voor dat je advertenties ook voldoen aan je andere voorwaarden en je minimum vereisten behalen om ze optimaal te laten presteren en te voldoen aan je KPI’s (Key Performance Indicators) oftewel Kritieke Prestatie Indicatoren.

    Opmerking: Veel ondernemers zijn bang dat Facebook te snel voor één winnende advertentie zal kiezen. Maar zelfs bij een klein budget (5 tot 10 euro per advertentieset) zal Facebook minstens een handvol advertenties testen. Ongeveer 10% van de tijd zal Facebook voor slechts 1 of 2 advertenties kiezen. Als je niet tevreden bent over het resultaat kan je deze gewoon afzetten en zal Facebook andere advertenties gaan testen.

     

    Schakel advertenties die niet goed lopen uit
    Schakel advertenties die niet goed lopen uit

     

    Als jij slechts 1 advertentie creëert voor een groot publiek en je gooit daar een pak geld tegenaan. Dan maakt het niet uit of je campagne goed of slecht draait, je hebt niets geleerd. Dit geldt ook als je maar 2 of 3 advertenties per set maakt, je gaat dan alleen bepaalde dingen waarnemen:

    • Je weet welke versie van je advertentie het beste presteert bij jouw publiek.
    • Je weet welke de favoriete advertentie van Facebook is.
    • Dat de advertentie die je gemaakt hebt goed draait.

    Deze strategie laat je toe om te leren van je advertenties, zelfs als je een beperkt budget hebt en maar voor 100 tot 200 euro kan testen. Hier ontdek je hoe je deze strategie kan toepassen voor jouw onderneming.

     

    #1: Schrijf je ideale doelgroep op

    Als jij het profiel van je ideale doelgroep nog niet kent, neem dan even de tijd om de antwoorden op de volgende vragen op te schrijven.

    • Hoe oud denk je dat je ideale publiek is?
    • Waar denk je dat ze wonen?
    • Zijn ze getrouwd, alleenstaand, gescheiden, kinderen, …?
    • Hebben ze gestudeerd?
    • Mannen of vrouwen?

    Als je deze vragen beantwoordt hebt zou je een meer gedetailleerd beeld moeten hebben van jouw klant. Nu is het tijd om te kijken of je gelijk hebt.

     

    #2: Maak een reeks kleine aangepaste doelgroepen

    In de plaats van grote groepen publiek in één aangepaste doelgroep te gieten, gaan we meerdere kleine aangepaste doelgroepen maken.

     

    Aangepaste doelgroep op basis van je Facebook pagina
    Aangepaste doelgroep op basis van je Facebook pagina

     

    Hier zijn enkele voorbeelden van aangepaste doelgroepen die je kan aanmaken:

    • Website bezoekers
    • Email inschrijvingen
    • Facebook likes
    • Personen die interactie hadden met je berichten
    • Video kijkers
    • Vorige kopers
    • Vergelijkbare doelgroepen aan deze doelgroepen (je kan dit makkelijk verdelen in 5 verschillende adverentie sets)
    • Vier tot vijf vergelijkbare interesses

     

    andere doelgroepen die je kan maken
    andere doelgroepen die je kan maken

     

    #3: Gebruik ‘doelgroep statistieken’ om de eigenschappen van je aangepaste doelgroepen te analyseren

    Nu ga je Facebook doelgroep statistieken gebruiken om je aangepaste doelgroepen te vergelijken. Je gaat nu zien of het beeld dat je eerder moest opschrijven over je doelgroep, ook effectief klopt!

    Ga naar doelgroep statistieken en kies één van de aangemaakte doelgroepen, bvb website bezoekers. Is je publiek groot genoeg (ongeveer 1000 personen) dan zal Facebook je een pak informatie over deze doelgroep geven.

     

    Doelgroepstatistieken website bezoekers
    Doelgroepstatistieken website bezoekers

    Opmerking: Als je doelgroep te klein is om de gevraagde data te verkrijgen, kies dan voor één van je andere doelgroepen welke wel groot genoeg is om voldoende data te krijgen. Als bvb je groep ‘video kijkers’ te klein moet zijn, kies dan voor de groep ‘website bezoekers’.

    Kijk allereerst eens bij de demografische gegevens. Hoe groot is je publiek? Zijn het voornamelijk mannen of vrouwen? Wat is hun leeftijd? Zijn ze alleenstaand of in een relatie?

     

    Demografische gegevens van je doelgroep
    Demografische gegevens van je doelgroep

    Bestudeer de demografische gegevens goed en kijk in hoeverre ze overeen komen met de gegevens die je zelf opgeschreven had. Ken je echt je doelgroep? Weet jij wie je kopers zijn? Hopelijk zat je er knal op. Maar het ontdekken van enige verschillen zal ervoor zorgen dat je beter je echte doelgroep leert kennen.

    Als je nu gaat kijken naar het ‘activiteiten’ tabblad, kan je zien hoeveel je publiek aanwezig is op Facebook. Zijn het desktop gebruikers of gebruiken ze hun mobiele telefoon? Reageren ze veel op advertenties?

    Als je doelgroep bestaat uit personen die niet snel klikken op advertenties, dan kan je aannemen dat je ‘cost per click’ (CPC) aan de hogere kant zal liggen als je nieuwe klanten wil bereiken. Zijn het mobiele gebruikers, zorg dan dat je advertentie en website is afgestemd op makkelijk mobiel gebruik en zichtbaarheid.

     

    Activiteiten van je doelgroep
    Activiteiten van je doelgroep

    Kijk nu op het ‘locatie’ tabblad om te kijken waar je doelgroep voornamelijk woonachtig is. Zorg dat je advertentie ingesteld is om voornamelijk die locaties te bereiken. Je kan je misschien eerst focussen op de gebieden waar je al succesvol bent, om daarna uit te breiden naar nieuwe locaties.

     

    locatie van je doelgroep
    locatie van je doelgroep

    Vervolgens kijken we eens bij de sectie ‘pagina-vind-ik-leuks. Komen de pagina’s overeen met het soort personen waarvan je denkt dat ze in jouw niche zitten? Zijn er enige verassingen te zien?

    Dit is ook het perfecte moment om eens te kijken naar andere pagina’s in jouw niche. Hoeveel maal posten ze een bericht? Welke soort bericht plaatsen ze? Welk publiek trachten ze te bereiken? Dit kan je helpen om je organisch bereik te verhogen?

     

    pagina's die je doelgroep leuk vinden
    pagina’s die je doelgroep leuk vinden

    Nadat je een tijdje hebt rond gekeken in je doelgroep, kan je ook de rest van je doelgroep gaan analyseren en kijken welke data ze vrijgeven.

     

    #4: Vergelijk de data van je aangepaste doelgroepen om je advertenties te optimaliseren voor Facebook

    Nu gaan we kijken wat we kunnen leren van alle data die we van onze verschillende doelgroepen gekregen hebben. Hoe vergelijkbaar zijn je verschillende doelgroepen? Zijn er verschillen tussen de mensen die je Facebook pagina bezoeken met diegenen op je email lijst of je kopers?

    Vergelijk de verkregen data en kijk welke doelgroepen het waard zijn om voor te adverteren op Facebook en welke niet. Als de meeste doelgroepen veel van elkaar schillen, dan is het misschien tijd voor een nieuwe tactiek. Maar je hebt dan wel geleerd dat je doelgroepen verschillend zijn, en dat je daar nu iets aan kan doen.

    Hopelijk heb je tegen nu enkele interessante doelgroepen gevonden die het dichtst aanleunen tegen je doelgroep van kopende klanten. Ook ben je ongetwijfeld enkele interessante Facebook pagina’s tegengekomen in jouw niche.

    Dan wordt het nu tijd om enkele advertentiesets te gaan creëren gericht op de juiste doelgroepen. Alsook om vergelijkbare doelgroepen te gaan maken van de doelgroepen die het dichtst tegen je kopers aanleunen.

     

    #5: Creëer en test meerdere advertentie variaties

    Start met individuele advertenties te laten lopen naar elk van deze doelgroepen zodat je kan zien welke doelgroepen het best presteren. De grootte van deze advertentiesets is afhankelijk van jouw beschikbaar budget. Ideaal zou zijn dat een advertentieset start met 1 euro per 10.000 personen aanwezig in je groep. Heeft je doelgroep 50.000 personen, start dan met 5 euro.

    Laten we eerst eens Facebook advertentie ontleden! Facebook geeft je 3 plaatsen om tekst te schrijven:

    • Tekst bericht: boven de afbeelding/video
    • Titel: De grote zwarte dikke tekst onder de afbeelding
    • Beschrijving: De kleinere grijze tekst onder de afbeelding

     

    Ontleden Facebook advertentie
    Ontleden Facebook advertentie

     

    Wanneer Facebook de tekst bij je advertentie bekijkt, gaat ze op zoek naar bepaalde ‘keywords’ waarin je doelgroep geïnteresseerd zou kunnen zijn. Facebook zal kosten aanrekenen op basis van de relevantie en plaats van deze keywords.

    Als bvb jouw doelgroep interactie heeft met berichten over “kamperen”, dan weet Facebook dat de ene persoon interactie maakt met berichten waarbij “camping” in het tekst bericht staat, maar een andere persoon vooral klikt op berichten waarbij “camping” in de beschrijving staat. Gebaseerd op deze informatie zal Facebook de advertentie kiezen die het best past bij de gebruiker en zal je daarvoor ook de laagste mogelijke kosten aanrekenen omdat ze die advertentie het meest relevant vinden.

    Start het proces om je advertenties te creëren door 3 korte zinnen te schrijven en ze in de verschillende tekst locaties te plaatsen:

    • Zin A in de Tekst bericht
    • Zin B in de Titel
    • Zin C in de Beschrijving

    Nadat je de afbeelding of video gekozen hebt, dupliceer je de advertentie en wissel de zinnen van plaats. Herhaal daarna dat proces tot je elke mogelijke combinatie gemaakt heb. Je eindigt met 6 versies van de advertentie.

     

    test verschillende facebook advertenties
    test verschillende facebook advertenties

    Dupliceer nu deze 6 advertenties met een andere afbeelding of video. Herhaal het hele proces voor 4 afbeelding of video’s (of dezelfde video maar met een andere beeld).

    Als je dit herhaalt met nog eens 3 nieuwe zinnen (D, E, F), krijg je in totaal 48 advertenties (2 tekst versies geven je 12 unieke combinaties voor 4 afbeeldingen)

    Opmerking: Facebook laat maximum 50 advertenties toe per advertentieset. Maak dus zeker niet meer dan 50 advertenties.

    Nu je alle advertenties gemaakt hebt, kan je deze simpelweg kopiëren en de doelgroep veranderen. Herhaal dit proces tot je 5 tot 10 advertentiesets hebt met elk 48 advertenties.

    Tip: Gebruik verschillende UTM parameters voor elke advertentieset zodat alle verkeer van je advertenties kan analyseren in Google Analytics. Wanneer je de eerste advertentie creëert, voeg dan “?utm_sub_campaign=[ADVERTENTIENAAM]” toe aan het einde van je URL. Dit laat je toe om te kijken welk advertentieset de hoogste kwaliteit van bezoekers oplevert en hoe lang ze op je landingspagina blijven.

     

    Facebook advertentie variaties bijhouden
    Facebook advertentie variaties bijhouden

     

    #6: Draai de advertenties en analyseer de resultaten

    Je moet Facebook de nodige tijd geven om je advertentiesets te optimaliseren. Als je in de eerste 36-48 uren al je advertentie gaat uitschakelen, geef je Facebook niet voldoende tijd om ze volledig te optimaliseren. Wacht dus minstens 48 uur voordat je de resultaten van de advertenties gaat vergelijken.

    Als je de advertentiesets gaat vergelijken, focus je dan op vier bepaalde data punten:

    CPM (cost per 1000 impressions)

    Als de CPM hoger is voor een bepaalde advertentieset wil dat twee dingen zeggen:

    • Je content is goed, maar het trekt niet aan bij je publiek. Dit betekent dat je nieuwe doelgroepen moet testen.
    • Je bereikt het juiste publiek, maar de content is niet goed. Dit wilt dus zeggen dat je nieuwe content zal moeten maken.

    CPC (cost per click)

    Als de CPC hoger is dan normaal, dan zal je meer aantrekkelijke advertenties moeten maken. Je doelgroep is juist, en je boodschap ook, maar je moet nog trachten om je publiek te overhalen om actie te ondernemen. Om kliks te krijgen zal je misschien een andere ‘call to action’ moeten schrijven. Bvb “Klik hier om meer te leren”

    Tijd op site

    Als je duizenden kliks krijgt, maar je bezoekers blijven maar 10 seconden op je site, dan is er duidelijk iets verkeerd:

    • Je geeft te veel geld uit op het Audience Network.
    • Je bereikt het verkeerde publiek.
    • De advertentie en landingspagina hebben geen duidelijke connectie.

    Je kan dit terugvinden in je google analytics ==> gedrag ==> site content ==> alle pagina’s.

     

    Tijd op pagina bekijken in Google Analytics
    Tijd op pagina bekijken in Google Analytics

     

    Om dit op te lossen kan je proberen om verschillende landingspagina’s te testen. Je titel of afbeelding van de advertentie te veranderen om de gemiddelde tijd op je pagina te verhogen. Je kan ook kijken om het verkeer dat afkomstig is van mobiel en desktop te splitsen om te zien of er verschillen zijn in het gedrag van deze bezoekers.

    Landingspagina Conversie Ratio

    Je bereikt de correcte doelgroep met de juiste content. Je krijgt voldoende kliks en mensen blijven lang genoeg op je landingspagina. Maar je conversie is slecht op je pagina:

    • Je doelgroep vind je aanbod niet goed, maak een ander aanbod.
    • Je vraagt teveel informatie op dit moment. Houd het bij maximum 3 of 4 velden om in te vullen.
    • Je vraagt informatie die ze niet willen delen.

    Wanneer je deze 4 punten gaat vergelijken met andere advertenties en advertentiesets, zou je een duidelijke indicatie moet krijgen om te weten wat je moet aanpassen. Wat kan er beter, waar ga je meer geld in steken en welke ga je uitschakelen.

     

    Conclusie

    Hopelijk zullen deze advertenties van 5 tot 10 euro jouw laten zien welke je best presterende doelgroep is. Je kan dan deze doelgroep nog gaan verfijnen om nog meer resultaat te halen met op maart gemaakte advertenties.

    Ga er echter nooit van uit dat het werk gedaan is. Wat je ook altijd zou kunnen doen is om een klein percentage van het testen te besteden aan iets waarvan je zelf denkt dat dit nooit zou lukken. Op die manier zijn er altijd wel enkele dingen die je kan bijleren of waar je van verwondert zou staan.

    Wat vond je van het bericht? Wat heb je geleerd door te testen dat je geholpen heeft om je advertenties te verbeteren? Deel je gedachten en ideeën onderaan in de reacties.

    Geef een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.