Home » STUDIE: Hoe ziet de toekomst van organische berichten op sociale media eruit?

STUDIE: Hoe ziet de toekomst van organische berichten op sociale media eruit?


In een onderzoek met bijna 5000 ondernemers werd gevraagd of ze van plan zijn om minder of meer organische berichten te gaan plaatsen op sociale media. We bekijken even de resultaten voor de belangrijkste platformen.

1️⃣ Organische berichten op Facebook

51% van de ondernemers is van plan om meer organische berichten te plaatsen op Facebook. 37% blijft verder doen zoals voorheen, en 10 geeft aan om minder organische berichten te gaan plaatsen op Facebook. Facebook blijft hiermee nog steeds het populairste sociale platform.

Toekomst Facebook organisch berichten
Toekomst Facebook organisch berichten


2️⃣ Organische berichten op Instagram

Zoals we al eerder gemerkt hebben is Instagram aan een serieuze opmars bezig. En ook de ondernemers beseffen dit. Maar liefst 69% laat dan ook weten dat ze meer organische berichten zullen gaan plaatsen op Instagram. 18% blijft evenveel organische berichten plaatsen er vorig jaar. Hiermee komt Instagram op de 2de plaats voor organische berichtgeving. Ze hebben slechts 1 procentje minder dan Facebook.

Toekomst Instagram Organische Berichten
Toekomst Instagram Organische Berichten


3️⃣ Organische berichten op YouTube

Ook hier laat maar liefst 62% van de ondernemers weten dat ze hun organische berichten op YouTube willen vermeerderen. 22% vindt dat ze juist goed bezig zijn. Opvallend, slechts 1% laat weten dat ze minder organische berichten zullen plaatsen op YouTube. Het is dus zeker eens de moeite om te gaan onderzoeken in welke mate jouw doelgroep aanwezig is op YouTube.

Toekomst YouTube Organische Berichten
Toekomst YouTube Organische Berichten


4️⃣ Organische berichten op LinkedIn

Ook op LinkedIn zien we dat toch 52% van de ondernemers van plan is om meer organische berichten te gaan posten. 25% gaat hetzelfde tempo als voorheen aanhouden. Wederom, LinkedIn is vooral populair bij B2B ondernemers waarvan 70% liet weten om meer organische berichten te plaatsen. Bij de B2C ondernemers ging het over slechts 44%

Toekomst Linkedin Organische Berichten
Toekomst Linkedin Organische Berichten


5️⃣ Organische berichten op Twitter

Wederom zien we de neerwaartse trend van Twitter hier terug. Slechts 35% gaat zijn organische berichten vermeerderen. Het grootste deel (38%) heeft aangegeven om niets te veranderen ten opzichte van de vorige jaren. 20% geeft zelfs aan om Twitter niet meer te gebruiken voor zijn of haar marketing activiteiten.

Toekomst Twitter Organische Berichten
Toekomst Twitter Organische Berichten


✅ De resultaten van de overige platformen kan u zien in de afbeeldingen hieronder.

Toekomst Messenger Organische Berichten
Toekomst Messenger Organische Berichten

Toekomstige Pinterest Organische Berichten
Toekomstige Pinterest Organische Berichten

Toekomstige Snapchat Organische Berichten
Toekomstige Snapchat Organische Berichten


‼️ Ik ben reuze benieuwd naar wat jouw mening is over de toekomst van organische berichten. ‼️ Laat je horen in de reacties hieronder!

Alvast bedankt!