Ontdek de meest populaire Sociale media sites van dit moment!
Sociale media is momenteel de grootste kans voor zowel grote als kleine zelfstandigen om hun zaak in de kijker te plaatsen op het internet. De meeste platformen zijn makkelijk in gebruik en bieden zelfs de kans aan om betaald te adverteren en zodoende nieuwe klanten te vinden.
Het is echter bijna niet mogelijk om op alle sociale media kanalen aanwezig te zijn met je zaak. Probeer niet om op zoveel mogelijk platformen aanwezig te zijn, maar zorg er voor dat je op de juiste sociale media platformen aanwezig bent met je zaak.
Om het beste resultaat te behalen met je sociaal marketing plan moet je met enkele factoren rekening houden. Allereerst is het belangrijk te weten welk de meest populaire sociale media sites zijn, en welke het best samen gaan met jouw klanten.
Om het voor jou alvast wat makkelijker te maken bekijken we hier even de grootste sociale media netwerken van dit moment.
Zonder twijfel het grootste sociale media platform van allemaal. Zowel op het gebied van cijfers als van bekendheid. Facebook is ook het oudste nog actieve platform. Het bestaat reeds 12 jaar (wat echt een oudheid is in de internetwereld) en heeft ongeveer 1,6 miljard actieve gebruikers.
Het is het beste medium wat er momenteel op internet aanwezig is om in contact te komen met je huidige klanten, en de beste manier om op zoek te gaan naar nieuwe klanten. Er wordt geschat dat ongeveer 1 miljoen bedrijven (klein en groot) actief aanwezig zijn op Facebook.
Laat ons heel duidelijk zijn! Het niet actief aanwezig zijn op Facebook als zelfstandige, is zoals een auto zonder wielen. Jij blijft stilstaan terwijl je concurrenten vooruit gaan.
Facebook moet op nummer 1 staan in je sociaal marketing plan. Zelfs al heb je geen marketing plan voor sociale media, dan nog moet je zorgen dat je tenminste een bedrijfspagina op Facebook hebt. Dit is gewoon een must!
Zit je als zelfstandige nog niet op Facebook? Maak dan echt even tijd en maak hier werk van. Bekijk het als een investering in je zaak, als je deze niet doet zal je blijven stilstaan met je vierkante wielen. Maar als je de tijd neemt om even je vierkante wielen te vervangen door ronde wielen, zal je merken dat je weer vol in de race kan met je concurrenten.
YouTube
Ook YouTube kan indrukwekkende cijfers voorleggen. Het is de 2de grootste zoekmachine op het net met ongeveer 1 miljard bezoekers per maand. Ook hier liggen een massa klanten te wachten op jou!
YouTube is dan wel de 2de grootste zoekmachine, toch zijn er weinig ondernemers in België of Nederland die hier voldoende actief zijn. De reden hiervan is natuurlijk dat niet elke ondernemer over het videomateriaal beschikt om filmpjes op YouTube te plaatsen.
Het grote voordeel is dan weer dat je een mooi voorsprong op je concurrent kan nemen als jij met je zaak wel actief zou zijn op YouTube. Met enkele foto’s van je product en wat plakwerk in een videobewerkingsprogramma kan je al snel enkele leuke video’s maken over jouw product.
Dankzij dit media kanaal komt er ineens een hele nieuwe manier tevoorschijn om hoger te scoren in Google. Want video’s scoren de laatste jaren steeds hoger en hoger. Met een goede gerelateerde video kan je al een top 3 plaats in Google afdwingen.
Feit: 50% van alle internetgebruikers surft dagelijks op YouTube
Een sociaal media netwerk waarmee je aan de hand van korte berichten van 140 karakters je boodschap aan de wereld kan vertellen. Het gebruik van # hashtags is één van de communicatie middelen van Twitter.
Twitter is op het moment van schrijven in Europa en Amerika het 2de grootste sociaal media platform. Met zijn 320 miljoen actieve gebruikers moet ook deze sociale media site aanwezig zijn in je sociaal marketing plan. Ondanks zijn korte berichten is het bereik toch zeer groot. Dankzij de hashtags kan je een zeer specifiek publiek bereiken
Hoewel men in Nederland al goed bekend is met Twitter, is het in België nu pas aan een opmars bezig. Het zijn vooral de bekende Belgen welke dit medium gebruiken om een boodschap te tonen aan hun volgers.
Twitter werkt trouwens niet zoals Facebook. Het is niet zo dat je iemand kan uitnodigen om vriend te worden. Wel kan je personen of bedrijven volgen. Of beter nog, kunnen deze jouw zaak volgen. Je kan dus wel aan je huidige klanten vragen om jou te volgen op Twitter zodat ze op de hoogte blijven van het laatste nieuws over jouw bedrijf.
Deze sociale media site is voornamelijk gericht op het ondernemerschap. Het is niet zo dat al je klanten hier aanwezig zullen zijn (tenzij je B2B doet). Dat wil echter niet zeggen dat jij als ondernemer geen Linkedin pagina moet hebben.
Het is namelijk een interessant platform om contacten te leggen met andere ondernemers of bedrijven in jouw branche. Het is zelfs zo dat alle Fortune 500 bedrijven (dit zijn de 500 belangrijkste bedrijven ter wereld) actief aanwezig zijn op Linkedin. Het is dus de perfecte plaats om professionele contacten te leggen.
Wist je trouwens dat 95% van de werkgevers op zoek gaan naar de Linkedin pagina van hun potentiële nieuwe werknemers. Na Facebook wordt hier de meeste informatie verzameld om een profiel te maken over mogelijke kandidaten voor de nieuwe job.
“1 out of every 3 professionals on the planet is on Linkedin” – Jason Miller, content marketing manager, Linkedin
Opgestart zijnde in maart 2010 is Pinterest nog een relatieve nieuwkomer op de sociale media markt. Dit platform bestaat eigenlijk uit een digitale prikbord waarop de leden allerlei “pins” kunnen plaatsen. Het wordt ook wel een beetje vergeleken met de grootste online catalogus ter wereld.
Pinterest heeft ongeveer 100 miljoen gebruikers sinds september 2015 waarvan het publiek voornamelijk vrouwen zijn. Officiële cijfers zijn er niet, maar ongeveer 80% van de gebruikers op Pinterest zijn van het vrouwelijke geslacht.
Is de doelgroep van jouw zaak vrouwen? dan moet je zeker 100% inzetten op dit sociaal media platform. Er is geen enkel ander sociaal media kanaal waar vrouwen zo actief aanwezig zijn. En het mooie is dat ze echt op zoek gaan naar nieuwe ‘pins’ van hun favoriete hobby’s.
Om een ideetje te krijgen over de inhoud van Pinterest, geven we jou even de top 10 meest populaire categorieën mee. Deze zijn: mode, eten, tuin, vakantie, humor, producten, reizen, kinderen, interieur en kunst. Is jouw zaak gebaseerd of gerelateerd aan één van deze onderwerpen? Dan moet je zeker en vast actief aanwezig worden op pinterest.
Google+
Pas gestart in december 2015, en geen Facebook, Twitter of Linkedin. Toch heeft Google+ zich op een vrij snel tempo een plaats opgeëist tussen de grote populaire sociale media sites. Eind 2015 beschikte Google+ over meer dan 418 miljoen actieve gebruikers.
En het is best mogelijk dat jouw klanten niet actief aanwezig zijn op Google+, toch kan je best zorgen dat jij als ondernemer er wel actief aanwezig bent. De reden hiervoor is niet het contact met je klanten, maar wel je ranking in Google.
Hoger scoren in de zoekmachines met Google+
Hoewel Google het officieel niet wil toegeven, worden er toch geruchten verteld dat de links die je plaats op jouw Google+ pagina van waarde zijn voor je ranking in Google zelf. Een link van een sociaal netwerk naar je site geeft altijd wat extra punten voor je ranking in Google (deze zijn social backlinks). Maar het zou zo zijn dat een link van Google+ net wat meer waarde zou hebben dan de andere sociale netwerk sites.
De reden om actief aanwezig te zijn op Google+ is dus vooral naar het SEO (Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie) gedeelte gericht. Het aanwezig zijn op sociale media is naast het contact met klanten ook belangrijk voor je score in Google. En daarin kunnen social backlinks van Google+ niet ontbreken.
Je kan trouwens een Google+ bedrijfspagina aanmaken waarmee je bedrijf veel sneller hoog kan scoren in Google. Op deze bedrijfspagina kan je namelijk je adres opgeven. Als iemand dan in Google op zoek gaat naar ondernemer in een bepaalde omgeving, dan laat Google een kaart zien van die omgeving met daarbij de ondernemers of bedrijven die het kortst bij gelegen zijn. Dit kan alleen als je een Google+ Bedrijfspagina hebt.
Hierboven zie je een voorbeeld van het resultaat als we de zoekterm “dakwerker Leuven” intypen in Google. Je ziet dat het super effectief is om gevonden te worden, en je passeert zomaar eventjes alle concurrenten die normaal hoger staan dan jou in Google.
Tumblr
Tumblr (uitgesproken als “tumbler”) is ontstaan in 2007 en heeft meer dan 200 miljoen blogs. Het is een platform met veel mogelijkheden waarin je kan gebruik maken van veel verschillende content zoals berichten, video’s, foto’s, audiofragment en wat je maar kan bedenken.
Bij ons is Tumblr minder bekend en als je enkel op de Nederlandstalige markt aanwezig bent hoef je hier niet perse actief te zijn. De enige reden dat je af en toe zou kunnen posten op Tumblr is om wederom enkele ‘social backlinks’ te scoren.
Wil je echter internationaal scoren, dan is Tumblr één van de sociale media sites waar je zeker aanwezig wil zijn. Je kan er gewoon een blog (een beetje vergelijkbaar met je tijdlijn in Twitter, alleen kan je er allerlei op plaatsen) aanmaken en jouw content erop plaatsen.
Instagram is , net zoals Pinterest, een visueel sociaal netwerk. Deze site is opgestart in oktober 2010 en heeft meer dan 400 miljoen actieve gebruikers. Interessant om te weten is dat Instagram eigendom is van Facebook.
De meeste gebruikers posten er informatie op over reizen, mode, eten, kunst en meer van dit soort onderwerpen. Het hangt er dus ook een beetje van af in welke sector je branche zit. Het is zeker niet zo dat je hier moet aanwezig voor je klanten.
Het is trouwens zo dat 95% van alle instagram gebruikers ook actief aanwezig is op Facebook. Je kan dus deze doelgroep perfect bereiken via je bedrijfspagina op Facebook. Ook als je gaat betaald adverteren op Facebook krijg je de mogelijkheid om je advertentie te laten zien op Instagram zonder dat je daarvoor een account moet hebben op Instagram.
Instagram mag, maar moet dus zeker niet gepland staan in je social media marketing plan. Instagram zou bvb wel aan te raden zijn als je kunst maakt, of foto’s van jouw gerechten kan laten zien. Verder zou de enige reden om aanwezig te zijn op Instagram, het behalen van ‘social backlinks’ zijn.
Maak ook zeker gebruik van de # hashtags bij Instagram. Zet bij je foto’s de belangrijkste keywords achter een ‘#’ zodat ze goed gevonden worden #socialmedia #marketing #instagram #top10
Een sociaal platform waar vooral nieuws en humor op gedeeld wordt. Als Reddit gebruiker kan je content plaatsen met directe links of gewoon tekstblokken. Gebruikers kunnen ook stemmen op pagina’s van de site waardoor deze plus – of minpunten krijgt.
Diegenen met de meeste positieve stemmen komen terecht in de top categorie van Tumblr. Deze categorie heeft een enorm bereik bij de gebruikers waardoor die pagina’s dan ook massaal bekeken worden. Reddit heeft 36 miljoen geregistreerde accounts en 23 miljoen unieke bezoekers per maand.
Wederom heeft het weinig zin om met een Nederlandstalig bedrijf of site hier aanwezig te zijn. Ga je internationaal met je bedrijf en beschik je over een Engelstalige website, dan is het toch wel even de moeite om dit sociaal media kanaal te leren kennen.
Flickr
Flickr (uitgesproken als “flikker”) is een online foto en video hosting platform welk eigendom is van Yahoo. Het platform heeft ongeveer 112 miljoen gebruikers en is actief in meer dan 63 landen.
Gebruikers van Flickr gebruiken dit kanaal om hun bewerkte foto’s op te delen. Er worden maar liefst een miljoen foto’s per dag gedeeld op Flickr. Het is dan ook de site om aanwezig te zijn als je in de fotografie of video branche actief bent.
Dit online platform wordt ook veel gebruikt door website bouwers en eigenaars welke ietwat kennis hebben van html. Je kan er namelijk je foto’s op uploaden die je gebruikt op je site. Hierdoor wordt je site minder zwaar en zal deze dus sneller inladen, wat op zich dan weer belangrijk is voor de ranking in Google.
Besluit
Zorg dat je met je bedrijf zeker en vast actief aanwezig bent op de belangrijkste sociale media kanalen zoals Facebook, Twitter, Youtube, Google+, Linkedin en misschien Pinterest.
Heb je toch wat extra tijd en vind je het leuk om aanwezig te zijn op sociale media? Dan kan je misschien hier en daar nog wat kleinere sociale netwerken erbij nemen om wat extra social backlinks te scoren. Of wil je internationaal gaan en ook aanwezig zijn op de Engelstalige markt! Maak dan zeker een account aan op Reddit en Tumblr.
Laat zeker even weten in de reacties wat je vond van dit artikel en welke jouw favoriete sociaal media kanaal is. Voel je natuurlijk ook altijd vrij om deze pagina te delen op jouw sociale media kanalen.
Mooi, …..maar ik zit met een cliënteel dat begint vanaf 50 jaar, en vooral van mijn diensten wil gebruik maken vanaf een 60 jaar tot….de dood onze samenwerking verbreekt. Buiten een web-site, mond aan mond reclame. Gebruikt deze generatie ( vanaf 70 jaar en ouder ) weinig of geen sociale media. Vaak hebben deze mensen nog een vast telefoontoestel , in het beste geval een simpele GSM. De 50 plus generatie tot maximum 70 jaar zitten gelukkig op sociale media, maar buiten informatie op een website zoeken en Facebook, is dit niet het juiste kanaal.
Bedankt voor je reactie P.Victor.
Het is inderdaad zo dat je goed moet weten op welke sociale kanalen jouw doelgroep aanwezig is. Zo zit de jeugd vooral op Instagram en Facebook, terwijl de oudere generatie alleen op Facebook zit. Een doelgroep van 70+ is inderdaad niet zo evident om te bereiken online.
Uit de laatste statistieken (01/2020) blijkt dat ongeveer 4% van de 65plussers op Facebook aanwezig is. Bij 55+ is dit al 6%.
Ik ben wel benieuwd in welke niche je dan aanwezig bent als je doelgroep 70+ is?
Mvg,
Jerry Renson