Een Handleiding voor ondernemers op Twitter
Twitter is verwant aan het sms’en van een vriend – of in dit geval een hoop vrienden die specifiek geïnteresseerd zijn in de inhoud die jij deelt. Twitter is over het algemeen heel eenvoudig, maar vooral voor ondernemers, merken en bedrijven vergt het gebruik van 140 karakters, veel meer inspanning dan het delen van een link en het toevoegen van een hashtag of twee. Als je een tactvolle tweeter wilt zijn, moet je ervoor zorgen dat je op de hoogte bent van de functionaliteiten van de website.
Wat is Twitter?
Twitter is een sociaal netwerking platform waarmee gebruikers korte berichtjes (van 140 tekens of minder), beter bekend als tweets met de rest van het internet kunnen delen. Het platform, dat in 2006 werd gelanceerd door de oprichters Jack Dorsey, Evan Williams, Biz Stone en Noah Glass, is web-based en heeft een mobiele app in aanvulling op de website, de Tweet Deck.
Twitter is een van de grootste en meest bekendste websites in de wereld, en is momenteel volgens het Internet analytischs bedrijf Alexa wereldwijd gerangschikt als nummer 16 (in Amerika zelfs op plaatst 8). Twitter heeft meer dan 313 miljoen actieve gebruikers per maand, en volgens Alexa zijn 82 procent van de gebruikers actief op mobiele platforms.
Hoe werkt het?
Zoals elke andere sociale netwerkwebsite, dien je je eerst in te schrijven om gebruik te maken van Twitter. Gebruikers van Twitter die nog niet ingeschreven zijn kunnen je profiel wel bekijken, maar enkel geregistreerde leden kunnen tweets delen en communiceren met andere leden.
Om je in te schrijven vul je je naam en e-mailadres in, creëer je een wachtwoord, en kies je een gebruikersnaam. Gebruikersnamen, of @tags, zijn alfanumeriek en kunnen ook een laag streepje bevatten. Je gebruikersnaam kan te allen tijde gewijzigd worden.
Wanneer je op de site inlogt, ga je meteen door naar de homepage. Aan de bovenkant van de pagina is de navigatie te vinden. Hier kun je snel naar home, kan je je berichten en notificaties zien en gebruik maken van de ontdek functie. Aan de rechterkant van de pagina is een zoekveld te vinden, en ook het gebruikers icoon. (Als je hierop klikt ga je naar het account en profiel instellingen van de gebruiker) en een Tweet knop.
Aan de linkerkant is er een optie waar jouw profiel, user icon, naam en @tag, het aantal Tweets die door jou gedeeld zijn, het aantal gebruikers die jij volgt en die door jou gevolgd worden te zien zijn. Daaronder is de trend lijst te zien waar de top 10 meest gebruikte onderwerpen en top 10 tags te zien zijn.
Aan de rechterkant is er nog een optie die aangeeft wie je zou kunnen volgen. Hier worden er suggesties gegeven en bestaat de optie om jouw contacten van Gmail of andere adresboeken te importeren. (Dit veld zou ook aan de linkerkant zitten onder de trends lijst)
In het midden van het beeld is de twitter feed te zien. Aan de bovenkant is de optie om zelf een Tweet te delen. De rest van de tweeter feed bestaat uit de Tweets die door de leden die je volgt gedeeld zijn, samen met diverse advertenties. De lijst in oneindig, wordt telkens vernieuwd en biedt de mogelijkheid om Tweets te delen, leuk te vinden en om antwoord te geven op Tweets van anderen
Je Twitteraccount aanpassen
Nadat je aangemeld bent bij Twitter, moet je account opgezet worden en je profiel aangepast worden. Twitter stelt gebruikers in staat om een vierkant profiel avatar te uploaden in aanvulling op een bredere header foto. Als er geen avatar is geüpload, wordt het standaard icoon van een Twitter’s “ei” weergeven. Het “ei” profielfoto is vaak een rode vlag voor andere gebruikers, wat aangeeft dat het een spam-account kan zijn. Dit doet je er ook lui en onzorgvuldig uitzien, en dat geeft een slecht beeld.
Je profiel en header foto’s moeten u of uw merk goed vertegenwoordigen, en het zouden afbeeldingen moeten zijn van hoge kwaliteit. De header is een geweldige plek om een aangepaste banner te zetten voor uw bedrijf. De Twitter header foto moet 1500 pixels breed zijn met 500 pixels hoog, en een maximum van 5 MB. Profiel foto’s zijn ideaal 400 pixels bij 400 pixels en maximaal 2 MB.
Het is belangrijk om de informatie over jezelf of je bedrijf goed in te vullen, je kunt een deel van jezelf of je bedrijf delen in maximaal 160 tekens. Hier kan ook een link, een locatie en of verjaardagen toegevoegd worden.
De indeling van je Twitter-pagina kan niet worden gewijzigd, maar de thema kleur die verschijnt als een accentkleur op je profiel en vooral zichtbaar is in koppelingen en wanneer je de muisaanwijzer op de navigatiebalk gaat kan wel gewijzigd worden. Als bedrijf kan je hier goed gebruik van maken door je huisstijl te gebruiken
Geverifieerde accounts op Twitter
De blauwe en witte vinkjes worden beheerd door Twitter, dit geeft aan dat je account geverifieerd is. Wat betekent dat het sociale netwerk verifieert dat de gebruiker van een belangrijk merk of individu, bevestigd dat de gebruiker is wie ze zeggen te zijn. Dit is een manier om onderscheid te maken tussen nepaccounts die zich voordoen als de gebruiker en de authentieke gebruikers (En hun teams)
Volgens Twitter, worden de eisen van de controle voortdurend bijgewerkt, maar de website neemt het aantal volgers of tweets niet in aanmerking.
Geverifieerde Twitter gebruikers kunnen hun status verliezen als ze hun naam veranderen of hun tweets privé zetten. In zo een geval het account van de gebruiker automatisch opnieuw beoordeelt om ervoor te zorgen dat het is nog steeds in aanmerking komen voor verificatie. Geverifieerde gebruikers kunnen ook hun status verliezen als ze in strijd gaan met de Twitter regels en voorwaarden van de dienstverlening.
Het aanvragen van verificatie
Onlangs heeft Twitter de mogelijkheid gecreëerd om verificatie aan te vragen. Volgens de site, kan een account worden geverifieerd indien wordt vastgesteld dat het account voldoet aan alle eisen.
Deze optie wordt meestal gebruikt door leden die informatie delen over muziek, acteren, mode, overheid, politiek, religie, journalistiek, media, sport, het bedrijfsleven en andere belangrijke interessegebieden.
Twitter schetst de eisen, waaronder:
- Een geverifieerd telefoonnummer
- Een bevestigde e-mailadres
- Een profiel foto
- Een header foto
- Een verjaardag (voor bedrijf, merk of organisatie accounts geldt dit niet)
- Een website
- Tweets worden gedeeld zonder extra privacy in Tweet privacy-instellingen
Surf naar https://verification.twitter.com/welcome Zorg ervoor dat je ingelogd bent op je twitter account alvorens je de verificatie aanvraagt. je account zal dan automatisch ingevuld worden.
Het beginscherm is momenteel alleen Engelstalig, mogelijk dat dit in de toekomst ook Nederlandstalig beschikbaar is. Op het beginscherm klik je gewoon op “continue” om naar de volgende stap te gaan.
Om je account te verifiëren zal er gevraagd worden om enkele links toe te voegen waardoor twitter kan zien dat je een echte persoon of onderneming bent. Zo kan je bvb een link naar je website of je blog toevoegen. Ook links naar andere social media accounts kunnen de echtheid van je persoon of onderneming bevestigen.
Alsook moet je ook nog een korte beschrijving geven waarom jij je account geverifieerd wil zien. Je kan hier simpelweg vertellen dat je dit doet om duidelijk te maken aan andere dat je geen nep-account bent en dat je actief wil zijn met andere gebruikers.
Als je dit allemaal gedaan hebt ga je weer verder, je ziet dan een scherm waarin al jouw informatie nog eens getoond wordt. Bevestig in dit scherm dat alles klopt en dan krijg je het eindscherm waarin je de boodschap te zien krijgt dat het twitter team je aanvraag onderzoekt en je via mail het antwoord laat weten.
Als je profiel verzoek wordt afgewezen, moet u ten minste 30 dagen wachten vóór een volgend verzoek tot herziening kan worden ingediend. Bovendien doet Twitter doet “rolling verificaties” voor accounts die van openbaar belang te zijn. Meestal is dit voor prominente figuren en merken in de muziek, acteren, mode, overheid, politiek, religie, journalistiek, media, sport, het bedrijfsleven en andere belangrijke interessegebieden.
De anatomie van een tweet
posten op Twitter is vrij eenvoudig. Het is voornamelijk op tekst gebaseerd, maar tweets zijn beperkt tot 140 karakters. Met ingang van 19 september, Twitter kondigde de uitrol van het 140-aantal tekens uit te breiden.
Om uw publiek geïnteresseerd te houden in jouw berichten kan je enkele van de onderstaande middelen toevoegen aan je posts:
- Links: Het delen van links naar uw inhoud of inhoud van andere websites die relevant zijn voor je professionele of persoonlijke merk, is een geweldige manier om je Twitter-feed aantrekkelijker te maken. Om meer ruimte te creëren voor tekst, kunt u een link-verkorting dienst als bit.ly gebruiken bij het toevoegen van links naar uw tweets.
- <strong>Afbeeldingen: Op Twitter kunt u ook foto’s in uw tweets delen. Het uploaden van een eenvoudig foto of afbeelding die te maken heeft met de inhoud die u deelt.
- GIF’s: Als je nog niet bekend bent met GIF’s, het is een korte film van enkele seconden met grappige of interesante acties die steeds herhaalt worden. Er bestaat een gif toetsenbord tussen de foto en poll optie. Dit is een goede manier om wat extra toe te voegen aan je sociale media marketing.
- Video’s: Naast een meer naadloze geïntegreerde video-component, kan je ook Vine en Periscope video’s delen via Twitter. Bovendien kunnen gebruikers hun video’s (van YouTube, Vimeo, etc.) ook koppelen waardoor een preview, beschrijving, en de mogelijkheid om de video af te spelen binnen de tweet wordt geladen.
- Polls: Doormiddel van Polls kan je een vraag stellen aan je volgers en hun uitgebrachte stemmen bijhouden. Om een poll aan uw tweet toe te voegen, klikt u op de Poll knop aan de onderkant van de Tweet box. De pols hebben standaard ten minste twee keuzes, maar er kunnen maximaal 4 vragen gesteld worden. U kunt ook invullen hoe lang u wilt dat uw poll loopt voor hoeveel dagen, uren en minuten.
Interactie met anderen op Twitter
Er zijn verschillende manieren om te communiceren met andere Twitter-gebruikers, zowel publiek als privé.
- @Tags: De eenvoudigste manier om een andere Twitter-gebruikers te bereiken is door ze te benoemen in je bericht. Dit zal de andere persoon een melding geven, en het zal dit weergeven in het tabblad meldingen op de homepage. Andere gebruikers die de tweet zien kunnen klikken op de “@” om het profiel van de persoon die je vernoemd hebt te zien.
- Likes: Als je van een bepaalde tweet leuk vindt, kan je dit laten merken door te klikken op het hartje onder de tweet. Je voorkeuren worden opgeslagen in een lijst op je Twitter-pagina welke zichtbaar is voor jou en iedereen die je profiel bezoekt. Je kunt altijd het hart terug weg klikken om het uit je lijst te verwijderen.
- Re-Tweeten (RTs): het re-tweeten stelt je in staat om te delen wat andere Twitter-gebruikers posten. Zo kunnen je followers deze berichten ook zien. Er zijn twee methoden van re-tweeten: Je kan de tweet in zijn oorspronkelijke vorm delen op je feed, of je kan de oorspronkelijke tweet citeren en er je eigen commentaar aan toevoegen. Zodra u op de RT knop klikt, opent er een venster, klik op “Retweet” om het te re-tweeten in zijn oorspronkelijke vorm. Of je kan ervoor kiezen om in het tekstvak bovenaan een opmerking toe te voegen. Als je de re-tweet wil verwijderen op je tijdlijn, klik dan opnieuw op de RT-knop om het bericht te verwijderen.
- Directe berichtjes : Om privé te communiceren met andere Twitter-gebruikers, kan je op het sociale netwerk ‘direct-berichten’ sturen naar andere gebruikers mensen (meestal op Twitter aangeduid als DM). Direct messaging was vroeger volledig privé zodat alleen gebruikers die elkaar volgden de functie konden gebruiken. Maar ondertussen heeft iedereen de mogelijkheid om prive berichten voor het publiek toegankelijk te maken. Net als sms’en, zullen de gebruikers binnenkort in staat zijn om te zien wanneer gebruikers iets typen. Er is geen maximumaantal tekens, je kan dus je boodschap makkelijker over brengen dan in een tweet waarin je gelimiteerd bent tot 140 tekens.
Twitter hashtags
Hashtags zijn een nuttig onderdeel van Twitter. De woorden of zinnen voorzien met het hashtag symbool (#) geeft gebruikers de kans om hun bericht in bepaalde groepen van honderden (of duizenden) berichten met dezelfde hashtags te plaatsen. Hashtags zijn doorzoekbaar en bieden de perfecte metgezel voor live evenementen.
Hashtags zijn een geweldige manier om de inhoud die je deelt op het platform zichtbaar te maken voor gebruikers buiten uw eigen volgelingen. U kunt uw eigen hashtags gebruiken om de aandacht te vestigen op uw merk of gebeurtenissen. Veel merken proberen mee te springen op populaire hashtags van trending topics om bij te dragen aan het gesprek of hun product te kunnen verkopen.
Zorg er vooral voor dat je geen misbruik van hashtags. Zorg er voor dat je hashtags relevant zijn aan het onderwerp van je post. Ga niet de fout maken om in alle populaire topics te zitten met niet relevante berichten. Je zal aanzien worden als een spammer en in het ergste geval kan je account geblokkeerd worden. Gebruik dus een beetje logisch verstand.
Wanneer u gebruik maakt van hashtags op Twitter, kan het verleidelijk zijn om er zoveel mogelijk toe te voegen om uw bereik te vergroten. Dit werkt echter niet – in feite is het precies andersom, hoe meer hashtags u gebruikt, hoe kleiner de kans is dat mensen uw inhoud zullen lezen omdat het bericht te veel zal lijken op een spambericht.
Populaire onderwerpen op Twitter
Populaire onderwerpen zijn de onderwerpen waar twitter gebruikers het op een hoog tempo over hebben. Vaak zijn deze onderwerpen geïdentificeerd met hashtags, maar het kunnen ook woorden of zinnen zijn die een bepaald onderwerp bevatten. Zoals eerder vermeld, kunt u de huidige populaire onderwerpen op de Twitter startpagina terugvinden in het vak trends en patronen aan de linkerkant van de pagina.
Trending topics
Twitter-gebruikers kunnen het vak trends aanpassen aan de populaire onderwerpen die zij willen zien. Zo kunt u bijvoorbeeld instellen dat u alleen wilt zien wat er trending is in New York, in de Verenigde Staten in het algemeen, of over de hele wereld.
de meeste trending topics zijn er als gevolg van het laatste nieuws of algemeen besproken onderwerpen in de media. Bijvoorbeeld, als de resultaten van de presidentsverkiezingen worden aangekondigd, kunt u de namen van de kandidaten als populair onderwerp zien. Deze onderwerpen kunnen ook ontstaan wanneer grote groepen van de Twitter-gebruikers samenwerken om een bepaalde hashtag of zin trending te krijgen. Dit is meestal het werk van de celebrity-geobsedeerde fans, dus het is niet ongewoon om dingen te zien over beroemdheden in de trending sectie.
Wanneer je op een populair onderwerp klikt, brengt het jou naar een zoekpagina, waar je kunt zien wat de mensen bespreken, samen met foto’s en bijbehorende gebruikers. Aan de bovenkant van de pagina, kan je ervoor kiezen om alle Tweets te zien die worden gedeeld, of enkel de tweets met de meeste interacties.
Trending topics inzetten als ondernemer
Voor ondernemers, is het aanwezig zijn bij populaire onderwerpen een goede manier om op te vallen – maar zorg er wel voor dat je het op de juiste manier doet. Maak enkel gebruik van populaire onderwerpen als die voor jouw onderneming relevant zijn, en zorg ervoor dat je ze op de juiste manier gebruikt. Als je niet zeker weet waarom een bepaald onderwerp populair is , doe dan eerst wat onderzoek om ervoor te zorgen dat je niet iets doet dat je publiek beledigd.
Het is het beste om weg te blijven van het laatste nieuws rondom tragedie, waaronder de dood van beroemdheden, of grote tragische historische gebeurtenissen zoals 9/11. Gebruik je gezond verstand en kies altijd tact bij de beslissing om sociale marketing te integreren met trending topics.
Live-tweeten
Live-tweeten is een andere manier om onderwerpen populair te maken op Twitter. Live tweeten is wanneer een gebruiker zijn of haar reacties tweets naar een live-evenement op het moment dat het gebeurt, of dat nu het laatste nieuws of entertainment-gerelateerd. Wanneer ondernemers live gebeurtenissen organiseren en ze willen dat hun deelnemers hier live op tweeten. Dan zal de ondernemer vaak een eigen hashtag creëren en delen met zijn volgers. Zodoende kan iedereen via deze hashtag live aanwezig zijn op de gebeurtenis.
Live-tweeten komt het meest voor bij tv-shows en televisie-evenementen. Het is niet ongewoon tijdens evenementen, zoals deze in de door trends gevuld met verwante onderwerpen te zien – bijvoorbeeld in het geval van de Oscars, zou het niet verrassend zijn om de officiële award show hashtags te zien, samen met de namen van beroemdheden en films die winnen.
Twitter chats
Een andere manier om te communiceren met je volgers is door het hosten van een Twitter-chat. Twitter chats zijn vrij eenvoudig, maar ze vereisen een fatsoenlijke en actieve volger basis om succesvol te zijn.
Een Twitter-chat gebeurt wanneer meerdere Twitter-gebruikers een specifiek onderwerp tegelijkertijd bespreken met behulp van een gedeelde hashtag. Bijvoorbeeld, Business News Daily gastheren starten soms Twitter chats met de hashtag #BNDchat. De deelnemers kunnen deze dan op nemen in elk van de gerelateerde tweets.
Meestal zal een Twitter-gebruiker die een chats host op een bepaald tijdstip, specifieke vragen en discussiepunten voorbereiden. De gastheer zal de tweets meestal nummeren met “Q1” en “Q2” (nummers variëren, afhankelijk van hoeveel vragen je vraagt) voorafgaand aan de vragen, en andere deelnemers zal reageren met “A1” of A2 “en hun gedachten.
Twitter chats duren meestal een uur. Het is een geweldige manier om te laten zien hoe actief je bent op sociale media en de aandacht van je volgers en hun volgers te krijgen, die op die manier ook hun vragen kunnen stellen en hun adviezen delen.
Twitter-lijsten
Twitter biedt haar gebruikers de mogelijkheid om lijsten van andere gebruikers te vinden die voor hen interessant zouden kunnen zijn. Met lijsten, hoef je geen volger te zijn om hun tweets regelmatig te zien.
Lijsten kunnen je helpen bij het organiseren van jouw volgende lijst. Bijvoorbeeld, zou je een lijst van beroemdheden en andere gebruikers die je bewondert kunnen maken met de label “invloedrijke mensen.” Als je interesse hebt in iets als fotografie of schrijven en gebruikers wilt die zulke onderwerpen ook volgen, zou je lijsten van “NYC Writers” of “NYC Fotografen” kunnen maken om dit te doen.
Om een lijst te maken, klikt je op je gebruikersnaam pictogram in de navigatiebalk en klik op lijsten uit het drop-down menu. Van daaruit kan je twee tabbladen zien: lijsten waar je lid bent van (dat wil zeggen, degenen die je hebt toegevoegd) en lijsten waarop je bent geabonneerd (de lijsten die je zelf hebt gemaakt). Je kan een lijst creëren door op de knop onder de lijst te klikken.
Wanneer je een lijst wilt maken, typ je gewoon de naam in die je wilt voor de lijst en een korte beschrijving. Daarna kies je of je de lijst in het openbaar zichtbaar of privé (alleen zichtbaar voor jou) moet zijn. Als je de lijsten openbaar maakt, zullen de gebruikers die je toevoegt worden aangemeld. Zodra je klaar bent, klik je op opslaan. Nadat de lijst is aangemaakt, kan je gebruikers toevoegen door “toevoegen of verwijderen uit de lijst” te selecteren en vervolgens het selecteren van de lijst die je wilt om ze toe te voegen.
Adverteren op Twitter
Het gebruik van Twitter is gratis, maar als je wilt betalen om je account op het platform te bevorderen, zijn er tal van promotie opties tot je beschikking.
- Geadverteerde Tweets: Deze advertenties zijn net als gewone tweets, en ze verschijnen in de Twitterlijst van de gebruikers, samen met berichten van mensen die de gebruiker volgt. Gepromote Tweets zijn een manier voor adverteerders om de betrokkenheid te vergroten en hun bereik uit te breiden naar een bredere groep gebruikers buiten hun volgelingen basis. Deze tweets zijn gelabeld als “gepromoot” aan het einde van de advertentie, boven het antwoord, getweet en leuk vindt knoppen. U kunt meer informatie over gesponsorde tweets op Twitter
- Geadverteerde Accounts: geadverteerde accounts zijn ontworpen om ondernemers beter vindbaar te maken en te laten groeien in hun volgers aantallen. Deze advertenties worden weergegeven op meerdere locaties op Twitter, inclusief het “Wie te volgen” vak op de homepage, uw startpagina’s Twitter-feed en zoekresultaten. Gepromoveerd Accounts advertenties hebben als doelwit Twittergebruikers te vinden voor wie het account van de adverteerder relevant is. Zodat ondernemers volgelingen vinde die interesse hebben voor de inhoud van je account. Alle advertenties worden aangeduid als “Gepromoot” net zoals gepromote Tweets zijn, zodat gebruikers ze kunnen onderscheiden van andere inhoud op hun feeds.
- Trends promoten : gepromote Trends verschijnen aan de top van de lijst met populaire onderwerpen in het vak trends op Twitter en, worden net als andere Twitteradvertenties, duidelijk aangeduid als “gepromoot”. Deze advertenties zien er precies hetzelfde uit als andere populaire onderwerpen, en de gebruikers kunnen op dezelfde manier met hun communiceren. Terwijl gepromote Tweets en gepromote Accounts richten op specifieke gebruikers, zijn gepromote Trends zichtbaar voor alle gebruikers als de trends worden gepromoot. Ze zijn ook zichtbaar op de mobiele apps van Twitter. Als u op zoek bent om met mensen te praten over uw onderneming met behulp van een bepaalde hashtag, is gepromote Trends een goede manier om dat te doen. Voor meer gedetailleerde informatie over Gepromoveerd Trends, ga dan naar Twitter.
Naast deze opties, heeft Twitter een groot aantal andere marketingtools ontwikkeld om adverteerders te helpen met het verbeteren van hun campagnes.
- Twitter Amplify: Twitter amplify is een tool waarmee adverteerders real-time televisie inhoud kunnen delen (bijvoorbeeld video’s van hoogtepunten uit de sport), die ze kunnen integreren met hun onderneming of sponsors. Twitter Ampifly helpt ondernemers meer gebruikers te bereiken dan hun huidige volgelingen door het leveren van content aan specifieke doelgroepen.
- Video’s Promoten: Terwijl Twitter Amplify ondernemers de mogelijkheid geeft om video’s te delen van tv-programma’s en andere uitzendingen, opent video’s promoten de mogelijkheden om elke vorm van video te promoten. Waardoor adverteerders meer mogelijkheden hebben om creatief te zijn met hun campagnes. Het is belangrijk op te merken dat Video Promoten verschilt van het delen van een YouTube-video in uw tweets – terwijl u op beide methoden een video af kunt spelen in een tweet, wordt gepromote video content direct gehost door Twitter en is alleen beschikbaar als betaalde marketingtool.
- Mobiele app promotie: Mobile app bedrijven, dit is de tool voor u. Doormiddel van Twitter’s mobiele apps optie kunnen adverteerders zich direct richten op hun gewenste doelgroepen. Adverteerders kunnen een aangepaste afbeelding en app beschrijving creëren voor gebruik in de advertentie, en die richten op de gebruikers in de door hun gekozen locatie, geslacht, taal en mobiel platform (dus als uw app alleen beschikbaar is op iOS-apparaten, kunt u zich richten op gebruikers die Twitter toegang hebben via alleen deze apparaten). De tool heeft ook een uniek meetsysteem, zodat adverteerders kunnen zien hoe hun campagnes effect hebben op app installaties, aankopen en registraties.
Twitter beheerplatforms
Er zijn een aantal applicaties van derden en desktop apps die u kunt gebruiken om uw tweets buiten de website van Twitter of de mobiele app te beheren. De meest populaire zijn TweetDeck, Twitter Dashboard en Hootsuite.
- TweetDeck: Tweetdeck is gratis te gebruiken en heeft een gestroomlijnde gebruikersinterface. Met aanpasbare kolommen waar u uw lijsten, meldingen en je eigen tijdlijn kan organiseren. U kunt ook hashtags in hun eigen aparte kolommen indelen, tweets op voorhand inplannen (iets wat je niet kunt doen op de Twitter-website of mobiele apps) en meerdere Twitter-accounts toevoegen om meerdere gebruikers tegelijk te beheren. TweetDeck is te gebruiken via je browser en is toegankelijk via het web.
- Twitter Dashboard: “Update: Twitter Dashboard bestaat niet meer, gebruik tweetdeck voor het inplannen van je berichten”. Twitter dashboard is een gratis tool voor ondernemers en Twitter-gebruikers met een grote aanhang. Deze tool, waarmee u berichten kunt inplannen, lijkt op de belangrijkste Twitter-startpagina. Tweets die jij volgt verschijnen eerst, uw tweets (middelste kolom) laat zien wat je hebt getweet, en de tijdlijn is als de belangrijkste Twitter-startpagina. Om een bericht te plannen, stel uw tweet, dan in de rechterbovenhoek van het tekst vak en kies Schedule Tweet. Van daar, kiest u de datum en tijd en klikt u op inplannen tweet. Twitter Dashboard zal dan je tweet inplannen en versturen het op de ingestelde tijd. Dashboard biedt ook analytici, het verstrekken van informatie over de activiteiten, publiek en bezoekers / uitzicht.
- Hootsuite: Hootsuite, hiermee beheer je diverse andere sociale media-accounts naast Twitter. Het werkt op dezelfde wijze als TweetDeck maar het heeft niet zo een strakke of eenvoudige lay-out als TweetDeck. Hootsuite maakt gebruik van tabs voor elk profiel waarmee u verbinding maakt. HootSuite biedt een gratis versie, evenals een pro-versie voor $ 9,99 per maand (met een gratis proefperiode van 30 dagen). Met Hootsuite kunnen gebruikers tweets schema op soortgelijke wijze als Tweetdeck inplannen . Net als TweetDeck, is Hootsuite een browser gebaseerde applicatie, op dit moment is er ook een desktop-versie beschikbaar voor pc’s of Macs.
Twitter en Hootsuite hebben mobiele apps voor gebruik op uw smartphone of tablet, en kunt u meerdere gebruikersaccounts tegelijk toevoegen.
Twitter tips en trucs
- Koop geen volgers. Er zijn diensten die u toelaten om volgelingen te kopen om uw teller omhoog te laten gaan. Hoewel het verleidelijk is om te laten lijken alsof je meer volgers hebt, het is het niet waard. De volgelingen die je krijgt zullen niet echt zijn, en daarom geen interactie met uw onderneming opleveren.
- Ga mobiel. De Twitter mobiele apps zijn ongelooflijk goed geïntegreerd met de webpagina. Zodat de overgang van tweeten op uw computer of op uw smartphone of tablet is bijna naadloos in elkaar overgaan. En als je niet beschikt over een smartphone, maak je geen zorgen – u kunt ook tweeten via Sms-berichten.
- Plaats een Twitter widget op je website. Laat iedereen die je website bezoekt zien hoe actief jij bent op sociale media. Je kan dit doen door een Twitter widget op je site te plaatsen. Om zo een widget te plaatsen surf je naar https://twitter.com/settings/widgets en maak je een nieuwe widget aaan. Je kan zelf kiezen wat er allemaal in jouw widget te zien valt.Zo kan je een widget maken van alle tweets in je eigen tijdlijn. Of maak een lijst van je favoriete tweets welke dan te zien zijn in het widget. Je kan zelfs zoeken op een specifieke hashtag. Je kan de grootte, kleur of het thema van je widget aanpassen. Zodra je tevreden bent met je nieuwe widget klik je op creëren. Je komt dan terecht op een pagina waar je de benodigde HTML code ziet die je op je site moet plaatsen.
- Tweets embedden op je website. Allereerst, ‘embedden’ betekend dat je een stukje tekst of een foto van een andere site op jouw site plaatst. Je kopieert als het ware een deel van iemand anders site op de jouwe. Opgelet, het moet toegelaten zijn! Vind je nergens een knop of link om te embedden, dan mag je het waarschijnlijk niet kopieëren ook niet. Zorg er dus voor dat je wettelijk in orde blijft. Bij Twitter mag je dus wel embedden. Heb je als ondernemer een actieve blog, dan kan het leuk zijn om interessante of leuke tweets op je blog of website te embedden. Dit is een perfecte manier om je bedrijf en je sociale media in elkaar te laten vloeien. Om een tweet te embedden, ga je gewoon naar de desbetreffende tweet en klik je op het pijltje rechts bovenaan de tweet. Daar zie je dan de keuze ‘tweet embedden’. Klik hier op en je krijgt een html code die je op je site plaatst. De tweet zal dan zichtbaar worden op je website.
Laat in de reacties weten wat je vond van deze handleiding! Heb je iets nuttig bijgeleerd, of beter nog, heb je zelf nog enkele nuttige tips over “Twitter voor ondernemers”. Wij horen het graag van je in de reacties hieronder. Alvast bedankt!