Hoe User-Generated Content het bereik van je Facebook advertenties kan verhogen
We weten allemaal dat Facebook de plaats is waar het meeste geld uitgegeven wordt aan sociale media advertenties. Het is zelfs zo dat 90% van de B2C zaken laten weten dat Facebook advertenties op regelmatige basis deel uitmaken van hun sociale media strategie. Waarvan zelfs 57% laat weten dat ze het gebruik van Facebook advertenties nog zullen verhogen in de toekomst.
Facebook zelf heeft onlangs nog aangekondigd dat meer dan 5 miljoen bedrijven wereldwijd gebruik maken van advertenties op hun platform. Dat is veel ‘marketing geweld’ dat wil doorbreken, zeker als je weet dat jouw onderneming niet alleen moet opboksen tegen die 5 miljoen andere ondernemingen. Jouw advertenties zullen het ook moeten opnemen tegen al die organische berichten die in het nieuwsoverzicht verschijnen. En deze organische berichten nemen steeds meer de bovenhand.
UGC in je Facebook ads zorgt voor 700% meer zichtbaarheid
Vorig jaar liet Facebook weten dat user-generated content waarin een merknaam vermeld zat, maar liefst 6,9 maal meer bereik haalde dan brand-generated content (content gemaakt door een merk). Dat wil dus zeggen dat die Facebook advertenties waarin zoveel tijd en geld gestoken wordt, het moeten afleggen tegen gewone berichten van andere Facebook gebruikers.
Hoe kan dit? Eén woord: Geloofwaardigheid
De geloofwaardigheidsfactor van UGC
Niemand klikt nog op die gemaakte reclamefoto’s terwijl hun eigen sociaal overzicht vol staat met meer interessante en authentiek content.
Mensen hebben mond-aan-mond reclame altijd de meest betrouwbare vorm van advertenties gevonden. En dankzij de sociale media netwerken, zoals Facebook, is de invloed van deze reclame immens toegenomen. Het is zelfs zo dat 92% van de gebruikers meer vertrouwen hebben in ‘earned media’ dan in ‘owned media’. Ook laat maar liefst 81% van de gebruikers weten dat hun aankoopbeslissing al eens werden beïnvloed door berichten in sociale media.
De klanten die je probeert te bereiken bekijken user-generated content al als betrouwbaar en voelen hun meer betrokken. In plaats om te vechten tegen deze trend, wordt het tijd om ze te omarmen.
Toyota heeft UGC al in de armen genomen. Ze gebruiken de kracht van Facebook advertenties voor hun jaarlijkse ‘Feeling the Street’ campagne.
Op 6 weken tijd kreeg de campagne UGC van fans op die het bericht deelde op Instagram. Ze bereikten 1,2 miljoen likes, reacties en shares. Het advertentie budget was hetzelfde gebleven als voorgaande jaren, toch behaalde ze een verhoging van 440% op hun jaarlijkse advertentie engagement.
Een verhoging van 440% met hetzelfde budget dankzij UGC op Instagram
Door de interessantste UGC in je Facebook advertenties te identificeren en er mee uit te pakken (showcasing) , kan je niet alleen je bereik verhogen, maar ook de relevantie.
Grotere Relevantie, Grotere ROI
Iedereen die al adverteert op Facebook weet dat hoe meer relevant je advertenties zijn, hoe beter ze waarschijnlijk zullen scoren en je uiteindelijk minder geld gaan kosten. Facebook wil jouw advertentie alleen laten zien aan gebruikers die hier ook interesse in hebben. Je advertenties krijgen een relevantiescore van 1 tot 10.
Deze score is gebaseerd op een mix van positieve of negatieve commentaren waarvan je advertentie wordt verwacht te krijgen. Zodra gebruikers echt gaan reageren op je advertentie wordt deze score regelmatig vernieuwd. Hoe lager je score is, hoe meer de advertentie jou gaat kosten om een groot bereik te halen.
Sinds Facebook een prioriteit heeft gemaakt van relevante content, zal jouw advertentie dus minder kosten als hij meer relevant is aan je doelgroep. Als je dus een lage relevantie score krijgt, zal je verplicht worden om meer te gaan betalen om dat gebrek aan relevantie op te vangen.
Omdat user-generated content reeds bewezen is, het meest relevant en geloofwaardig te zijn in de ogen van gebruikers. Kan je dit best ook laten opvallen in je advertenties, zodoende je ROI te verbeteren.
Gebruik UGC in je Facebook ads
Het ‘Crown Resorts’ heeft deze relevantie gedreven methode nu toegepast op al hun Facebook advertenties? Ze gaan op zoek naar de beste visuele content die gemaakt werd door hun klanten. Ze vragen dan toestemming om deze te gebruiken en gaan dit dan onmiddellijk verwerken in hun advertenties.
Vraag toestemming aan je fans om hun foto’s en positieve content te gebruiken
Het resultaat? De advertenties van Crown resort werden 40% meer getoond tegen een 21% lagere kost per impressie. Ook behaalden ze een verhoging van 25% aan positieve invloed en 61% minder kosten per like. Niet slecht gedaan zou ik zeggen.
Het moraal van het verhaal is, dat als je de inhoud van je advertentie niet geloofwaardig of relevant is, je uitbestede geld niet zijn volle potentieel zal behalen. User-generated content is één van de meest authentieke en kostenbesparende manieren om je merk ten volle in de kijker te zetten en het beste uit je ads te halen.
Laat zeker weten of je dit artikel interessant vond. Heb je nog tips of vragen, laat ze zeker achter in de reacties.