Page content

article content

Vergelijkbare doelgroepen – Betekenis en uitleg

Wat zijn vergelijkbare doelgroepen?

Met vergelijkbare doelgroepen ga je nieuwe personen bereiken welke hoogstwaarschijnlijk interesse hebben in jouw product of dienst. Facebook gaat hiervoor op zoek naar personen die vergelijkbaar zijn met de personen die al interesse hebben in jouw bedrijf.

Wat zijn vergelijkbare doelgroepen

Als je een vergelijkbare doelgroep gaat maken moet je eerst een brondoelgroep opgeven. Facebook gaat dan naar gelijkenissen zoeken van de personen in jouw brondoelgroep.  Dit kunnen interesses of woonplaats of dergelijke zijn.

Van zodra er één of meerdere gelijkenissen gevonden zijn, gaat Facebook op zoek naar personen met dezelfde gelijkenissen en maakt daar 1 of meerdere vergelijkbare doelgroepen van in de landen die jij gekozen hebt.

Video – Aanmaken vergelijkbare doelgroepen!

In deze video laten we kort zien hoe je in Facebook vergelijkbare doelgroepen gaat aanmaken. Lees ook zeker de rest van het artikel om nog meer te weten te komen over deze super converterende groepen

Overzicht:

De grootte van een vergelijkbare doelgroep

Je kan zelf kiezen hoe groot je een vergelijkbare doelgroep maakt. Als je de doelgroep klein gaat houden zal deze beter overeenkomen met je oorspronkelijke brondoelgroep. Ga je kiezen voor een grotere vergelijkbare doelgroep, dan zullen de gelijkenissen kleiner worden maar je bereik gaat groter zijn.

Wil je gericht en specifiek gaan adverteren, dan heb je waarschijnlijk meer belang als je doelgroep klein is maar met veel gelijkenissen aan je bestaande klanten. Wil je meer bereik halen om bvb meer likes op je Facebook bedrijfspagina te krijgen. Dan ben je meer gebaat met een grotere doelgroep om zo een groter publiek te bereiken.

Kies voor kwaliteit i.p.v. kwantiteit als je doelgroepen in Facebook gaat maken

Facebook raad je ook aan om een brondoelgroep te gebruiken die tussen 1000 en 50.000 personen bezit. Zorg er ook voor dat de kwaliteit van je brondoelgroep hoog genoeg is. Kies voor een brondoelgroep van je allerbeste klanten. Een brondoelgroep van hoge kwaliteit levert ook vergelijke doelgroepen van hoge kwaliteit.

Extra info voor je start met vergelijkbare doelgroepen

Vooraleer je aan de slag gaat met vergelijkbare doelgroepen op te richten, is het handig om deze informatie even op te slaan:

  • Vergelijkbare doelgroepen bestaan alleen uit personen die woonachtig zijn in de landen die jij hebt opgegeven.
  • Om een goede basis te hebben voor je vergelijkbare doelgroepen, moet je brondoelgroep bestaan uit minstens 100 personen afkomstig uit één land.
  • Je kan perfect een vergelijkbare doelgroep aanmaken om personen in andere landen te bereiken. Als jouw brondoelgroep bestaat uit 5000 personen uit België, kan je deze gewoon gebruiken om vergelijkbare doelgroepen te maken met mensen woonachtig in Nederland of eender welk ander land.
  • Je kan maximum 500 vergelijkbare doelgroepen maken van één brondoelgroep.
  • De personen die aanwezig zijn in je brondoelgroep worden niet opgenomen in je vergelijkbare doelgroepen. Tenzij je hiervoor een pixel gebruikt hebt als brondoelgroep.
  • Je kan voor één advertentie meerdere vergelijkbare doelgroepen gebruiken.

Hoe een vergelijkbare doelgroep maken?

Vergelijkbare doelgroepen kunnen alleen gemaakt worden door de beheerder van de pagina. Ga je een vergelijkbare doelgroep maken van een aangepaste doelgroep, dan moet je de maker van de desbetreffende aangepaste doelgroep zijn. Maak je de doelgroep op basis van een app, dan moet je de rol van ontwikkelaar of beheerder hebben.

Om een vergelijkbare doelgroep aan te maken ga je naar de Power Editor of je advertentiebeheer en volg je onderstaande stappen:

  • Ga naar de optie ‘doelgroepen’.
  • Kies in het keuzemenu voor ‘Doelgroep maken’ en selecteer dan ‘Vergelijkbare doelgroep.
  • Kies nu je brondoelgroep. Denk eraan dat je kiest voor kwaliteit en dat je best een doelgroep gebruikt welke tussen 1000 en 50.000 van je beste klanten bevat.
  • Laat weten voor welk land of landen je een vergelijkbare doelgroep wil maken.
  • Gebruik de schuifregelaar om de grootte van je doelgroep aan te geven. Opgelet, je kan na het maken van een vergelijbare doelgroep, de grootte niet meer veranderen.
  • Selecteer nu ‘Doelgroep aanmaken’.

Vergelijkbare doelgroepen aanmaken

Kies zelf hoeveel vergelijkbare doelgroepen je wil aanmaken


Hiermee nog even rekening houden

  • Je moet 6 tot 24 uren geduld hebben vooraleer je vergelijkbare doelgroep klaar is. Nadien wordt elke 3 tot 7 dagen je doelgroep vernieuwd. Om te kunnen vernieuwen moeten er wel advertenties actief zijn op die doelgroep.
  • Je kan wel onmiddellijk je vergelijkbare doelgroep gebruiken om te adverteren. Deze wordt vanzelf bijgewerkt.
  • Als je naar de pagina doelgroepbeheer gaat kan je zien wanneer je doelgroepen zijn bijgewerkt. Bekijk hiervoor de datum onder de kolom ‘beschikbaarheid’.

Optimaliseer je biedingen met vergelijkbare doelgroepen

Maak een reeks vergelijkbare doelgroepen aan waarop je verschillende biedingen kan doen naargelang de belangrijkheid van de groep.

De verschillende doelgroepen die je maakt zullen elkaar niet overlappen. Het heeft dus geen zin om andere vergelijkbare groepen gaan uit te sluiten. In bovenstaand voorbeeld werden 6 vergelijkbare doelgroepen aangemaakt:

  1. De meest vergelijkbare groep met de meeste gelijkenissen (0%-1%)
  2. De vergelijkbare doelgroep met de op één na meeste gelijkenissen (1%-2%)
  3. De vergelijkbare doelgroep met de derde meest gelijkenissen (2%-5%)
  4. De 3 laatste vergelijkbare groepen zijn in volgorde met de minste gelijkenissen en gaan van 5% tot 8%/

Een set vergelijkbare doelgroepen maken:

  • Ga naar doelgroepen
  • Selecteer ‘doelgroep maken’ en klik op ‘vergelijkbare doelgroep’
  • Kies nu voor ‘Geavanceerde opties weergeven’
  • Nu moet je de gewenste brondoelgroep kiezen en het land voor je vergelijkbare doelgroep instellen
  • Kies hoeveel vergelijkbare doelgroepen je wil maken
  • Gebruik de schuifregelaar om te kiezen hoeveel gelijkenissen je vergelijkbare doelgroep moet hebben met je brondoelgroep
  • Selecteer ‘bevestigen’ om af te ronden.

Hoe je vergelijkbare doelgroepen optimaal inzetten

Zodra jouw vergelijkbare doelgroepen aangemaakt zijn, is het de bedoeling om deze zo optimaal mogelijk te gebruiken. Bekijk daarvoor zeker de volgende tips even.

  • Gebruik één advertentie met dezelfde biedingen op verschillende vergelijkbare doelgroepen
  • Bekijk de prestaties van je advertenties op de looptijdwaarde of op de omzet per conversie
  • Normaliter zijn de vergelijkbare doelgroepen met de meeste gelijkenissen ook het meest waardevol. Maar als de kwaliteit van je brondoelgroep laag is, zal ook de kwaliteit van je vergelijkbare doelgroep laag zijn.

Pas je biedingen aan naargelang je bevinding van de verschillende advertenties en doelgroepen

Vergelijkbare doelgroepen succesvol inzetten voor meerdere landen

Verkoop jij producten of diensten naar het buitenland? Dan is het een goed idee om een campagne te starten naar meerdere landen via vergelijkbare doelgroepen. Je kan gewoon landen targetten of continenten en zelfs wereldwijd gaan.

Maal gebruik van onderstaande tips om andere landen succesvol te bereiken met je advertentie:

  • Weet welke landen in je brondoelgroep zitten: Als je gaat targetten op dezelfde landen als in je brondoelgroep, krijg je een vergelijkbare doelgroep van de beste kwaliteit. Heb je bvb klanten van België, Nederland en Frankrijk in jouw doelgroep. Dan zullen de vergelijkbare doelgroepen van personen in die landen van hoge kwaliteit zijn. Wil je ook andere landen toevoegen, dan zal het systeem nog steeds op zoek gaan naar de best mogelijke kwaliteit voor je doelgroep
Vergelijkbare doelgroepen landen kiezen

Kies de landen waar je vergelijkbare doelgroepen voor wil maken!

  • Je hebt maar één land in je brongroep zitten: Hoe meer personen van hetzelfde land er aanwezig zijn in je brondoelgroep, des te beter. Met een groter aantal personen in een groep groeit de diversiteit van die groep, waardoor het voor Facebook makkelijker wordt om kwaliteitsvolle vergelijkbare doelgroepen te maken. Blijf echter wel de regel van kwaliteit volgen! Kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit.
  • Je weet niet welke landen jouw brongroep bevat: Zorg dan dat de groep groot genoeg is zodat de diversiteit weer stijgt en Facebook meer gegevens krijgt om de vergelijkbare doelgroep toch van een hoge kwaliteit te maken. Wederom alleen personen in jouw doelgroep die interesse hebben in jouw product of dienst.

Onthoud dat Facebook altijd op zoek gaat naar de best mogelijke klanten. Dit heeft als gevolg dat je advertentie mogelijk in het ene land meer getoond wordt dan in andere land. Je advertentie wordt getoond naargelang de personen met de meeste gelijkenissen.

vergelijkbare doelgroepen verschillende landen

Voorbeeld: in de campagne hierboven wordt er ge-target op 2 landen. De vergelijkbare doelgroep is bestaande uit inwoners van beide landen. Echter zijn er in land A meer personen met gelijkenissen dan in land B. Je advertentie zal dan automatisch meer getoond worden in land A. De kans op conversie is namelijk groter in land A.

Wil je de personen uit land B ook meer gaan bereiken. Dan kan je misschien best een aparte advertentie opzetten voor dat land.

Haal nu het maximale uit je Facebook advertentie dankzij het gebruik van vergelijkbare doelgroepen. #Facebook  #socialemedia #JR

Vond je dit artikel nuttig? Heb je zelf nog enkele tips of opmerkingen? Laat het ons zeker weten in de reacties hieronder.

 

Comment Section

0 reacties op “Vergelijkbare doelgroepen – Betekenis en uitleg

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: