Wat is Internet Marketing En Waarvoor Dient Het?
Wat is internet marketing nu eigenlijk? En vooral, waarvoor gebruik je het? Als jij als persoon of bedrijf niet aan internet marketing doet, heb je sowieso een achterstand op je concurrenten die wel aan internet marketing doen!
Internet marketing, ook wel online marketing of online advertising genoemd, is een vorm van marketing waarbij men het internet gebruikt om zijn product te promoten bij (potentiële) klanten.
Overzicht
- Wat is internet marketing?
- Waarvoor gebruikt men internet marketing?
- Hoe internet marketing inzetten?
- Goede content gebruiken.
- On-page en off-page SEO Factoren!
- Sociale media gebruiken.
- Besluit
Wat is internet marketing?
Onder internet marketing verstaan we begrippen zoals email marketing, zoekmachinemarketing (seo), sociale media marketing, mobiele marketing, copywriting, enz …. Het begrip internet marketing is dus eigenlijk een verzamelnaam van alle soorten van marketing die op internet gebeuren.
Zoals bij alle media, vindt je ook bij de online media adverteerders en publishers. Adverteerders zorgen voor de advertenties welke dan door de publishers op hun site (of ander medium) gezet kunnen worden. Het is natuurlijk de bedoeling dat men beide profijt heeft aan de samenwerking. Een goede internet marketing strategie kan hiervoor zorgen.
Heb jij bvb een site over schaatsen? Dan kan je op zoek gaan naar online winkels die schaatsmateriaal verkopen. Als jullie beiden dan een overeenkomst vinden, kan je de samenwerking aangaan. De winkel van schaatsmateriaal kan jou dan voorzien met het nodige materiaal (bvb een banner) die jij op je site kan zetten. Bij elke verkoop die verder komt uit jou site, ontvang je een bepaald percentage van de verkoop. Je bent nu officieel een affiliate geworden.
Je kan natuurlijk ook de rollen omdraaien. In het geval jij eigenaar van een webshop met schaatsmateriaal bent, kan je op zoek gaan naar sites die hoog scoren in google op het zoekwoord “Schaatsen”. Je kan dan deze sites aanschrijven met de vraag of zij interesse hebben om jou product te gaan verkopen in ruil voor een percentage van de verkoop.
Je zal zien dat je omzet gegarandeerd stijgt als de top 3 sites jou producten willen promoten. Ben jij eigenaar van een gewone winkel en zit je nog niet op internet? Kom dan weg uit het stenen tijdperk en zorg er zo snel mogelijk voor dat je online komt met je producten. Doe je dit niet, dan zal je binnenkort voorbij gestoken worden door concurrenten die nu achter jou staan.
Waarvoor internet marketing gebruiken?
We hebben het al een beetje verkapt. De enige reden om internet marketing te gebruiken is om een groter deel van de koek in jou sector te nemen. Zorgen voor een betere naamsbekendheid. Zorgen voor een grotere verkoopsomzet. Zorgen voor een grotere klantenlijst en het verwerven van potentiële nieuwe klanten.
Internet marketing is een vak apart met daarin nog eens verscheidene specialisaties! Indien je zelf hier niets over weet is het beter dat je iemand inhuurt om deze marketing op zich te pakken. Je kan ook proberen om het zelf te leren, maar hou er dan rekening mee dat dit jaren kan duren. Bovendien verandert het internet landschap constant en zal je dus altijd moeten bijbenen.
Wil je scoren op internet, maak dan gebruik van een internet marketeer. Iemand die gespecialiseerd is in één of meerder aspecten van het marketing gebeuren op internet. Maak eerst voor jezelf uit wat je wil. Vraag desnoods dat ze jou website eens bekijken, dat je sociale media strategie eens onder de loep genomen wordt.
Wat moet er gebeuren om ervoor te zorgen dat internet marketing jou als persoon of bedrijf naar een volgend niveau brengt. Wat vooral belangrijk is, durf geld te besteden aan je internet strategie. Een goed internet marketing strategie gaat ervoor zorgen dat jouw omzet misschien wel verdubbelt wordt. Zeker als jij nu nog geen gebruik maakt van het internet om je product te promoten.
Hoe kan ik internet marketing gebruiken?
Internet marketing kan ingezet worden op vele manieren. Het gebruik van goede content op je site! SEO tactieken toepassen, zowel on-page als off-page! Inzetten van sociale media! Affiliate marketing toepassen! De mogelijkheden zijn eigenlijk eindeloos, maar dit zijn toch de meest belangrijkste.
Goede content
Het hebben van goede content is voor Google al zeer belangrijk. Met goede content bedoelen we dan webteksten die relevant zijn aan jou site of producten. Als google jou teksten relevant en informatief vindt voor bepaalde zoekopdrachten, dan zal google jou site een betere score geven en dus ook hoger in de zoekresultaten plaatsen.
Wat is hier nu zo belangrijk aan? Alle bezoekers die naar jou site komen via google noemen ze gratis verkeer. Je hoeft niets te betalen om deze bezoekers naar je site te krijgen. Dankzij jouw goed geschreven teksten op je site beloont Google jou met een hogere positie.
Wist je trouwens dat bijna alle bezoekers verdeelt worden over de top 3 in google. De nummer 1 plaats in google krijgt ongeveer 70% van de bezoekers. sta je op nummer 2 dan ontvang je nog zo een 25%, en de derde plaats neemt de overige 5% in dank aan. Sta je niet in de top 3? dan zal je het moeten doen met af en toe eens een bezoeker.
Een goede content is dus al een zeer belangrijke factor. Ga op zoek naar een copywriter welke gespecialiseerd is in het schrijven van webteksten met de nodige kennis van SEO.
Hou er wel rekening mee dat men pas na enkele maanden tot zelfs een jaar later het resultaat gaat zien van een gunstige positie in google. Het is een lange termijn strategie om in google te scoren. Maar als je na een jaartje ergens bovenaan staat, dan zal je daar ook de vruchten van plukken. Eenmaal bovenaan is het trouwens makkelijker om die positie te behouden. Makkelijker, maar de goede content moet blijven komen natuurlijk.
on-page en off-page SEO factoren
Eerst even uitleggen wat het verschil is tussen on-page seo en off-page seo.
Met on-page bedoelen we alles wat je zelf kan veranderen op je website. Een goed content, zoals hierboven reeds beschreven, is al een belangrijke on-page factor. Het gebruiken van interne links, correcte beschrijvingen aan je plaatjes, correct opstellen van je berichten, zorgen dat alles netjes werkt en er liefst ook netjes uitziet.
On-page factoren zijn dus eigenlijk alle factoren die je gewoon zelf kan veranderen op je eigen site om op die manier wederom beter te kunnen scoren in Google. Geloof me, met alleen de on-page factoren op orde te zetten en te houden kan je zeer lange tijd zoet zijn.
De off-page factoren daarentegen zijn alle factoren die we kunnen (of trachten) beïnvloeden welke niet op onze site staan. Hieronder behoren bvb de welgekende backlinks (die trouwens steeds meer in waarde verliezen), maar ook sociale media.
Waar vroeger het krijgen van backlinks onze de grootste waarde gaven voor de populariteit van onze sites. Kan je nu toch stilaan zeggen dat sociale media die rol gaat overnemen. Google heeft namelijk ook wel door dat de invloed van sociale media op ons leven enorm geworden is.
Daarom is sociale media één van de belangrijkste off-page factoren van je site. Als je vanaf nu je alleen zou concentreren op je “social links”, oftewel de links die jou site krijgt vanuit de sociale media, dan zal je gegarandeerd stijgen in de ranking van google ook.
Actief bezig zijn op sociale media is een must! Wederom, als je hier zelf weinig kennis van heb, huur dan een social media expert in. Laat weten wat je wensen zijn, wil je bvb alleen maar een facebook bedrijfspagina? of wil je een goed uitgekiende strategie waarbij sociale media jou bedrijf met x-aantal procenten kan doen stijgen.
Een beslissing die je moet nemen (desnoods in samenspraak met de social media expert) is of je bereidt bent om geld te investeren in je sociale media strategie. Het is niet noodzakelijk, maar je zal wel veel sneller de resultaten zien als je dit doet. Vraag het zeker en vast is aan je social media planner wat hij of zij hiervan denkt.
Het bekendste medium betreffende sociale media is ongetwijfeld Facebook. 90% van alle internet gebruikers is aanwezig op facebook. In mindere mate heb je ook nog twitter, linkedin, pinterest, Google+, Tumblr, enz …. De lijst van sociale media is immens lang.
Als je actief gaat worden op sociale media ga je dus sowieso je pijlen richten op facebook. Daarnaast kan je zelf eens kijken op welke andere netwerken je nog actief wil zijn. Als je dit zelf gaat doen hangt het er vanaf hoeveel tijd je erin wil steken. Ga je social media expert inhuren, dan vooral je budget bepalend zijn voor je strategie.
Besluit
Doe je nog niet aan internet marketing? Begin er dan NU mee. Als je weigert om internet als medium in te zetten om je bedrijf of persoon te promoten, dan zal je achter lopen op je concurrenten. Doe je niet mee op internet, dan doe je niet meer mee als bedrijf. Dit klinkt misschien hard, maar het is de pure waarheid.
Neem dus even de tijd en bepaal hoever jij staat in de internet wereld. Heb je al een site? zit je al op facebook? Ben je bereidt te investeren in je bedrijf? Hoeveel is jou persoon of bedrijf waard op internet?
Misschien nog een laatste tip! Als je er zelf niets over weet, laat het dan doen door een expert. Als thuis je verwarming niet werkt dan laat je ook een expert komen. Ga op zoek naar iemand die kennis heeft van verschillende vlakken. Een copywriter die kennis heeft van SEO, een internet marketeer die weet hoe sociale media toe te passen.
Wil je graag meer informatie, of heb je graag dat ik je site eens bekijk? Neem gerust contact op.