fbpx
Ga naar de inhoud
wat is seo of zoekmachinemarketing? wat doet het voor jou site
Home » Wat is SEO of ZoekMachineMarketing?

Wat is SEO of ZoekMachineMarketing?

    Wat Is SEO Of Zoekmachinemarketing?
    Wat Doet Het Voor Jouw Site?
     wat is seo of zoekmachinemarketing? wat doet het voor jou site

    Wat betekend nu eigenlijk SEO, in het nederlands gekend als zoekmachinemarketing? En vooral welke invloed heeft het op jouw site? Zowel positief als negatief!

    S.E.O. is de afkorting voor de engelse benaming Search Engine Optimization. In onze taal beter gekend als Zoekmachinemarketing. En om te weten wat het doet moet je maar gewoon de omschrijving ontleden. Je gaat je site optimaliseren voor de “search engine” die ook wel gekend is als Google.

    Je gaat dus eigenlijk aan marketing doen om zo goed mogelijk te scoren in de meest gebruikte zoekmachine, zijnde Google. Je kan dit doen aan de hand van verschillende factoren. De ene al wat belangrijker dan de andere. Het moeilijke is dat Google constant de regels verandert, waardoor jou site zich ook constant moet aanpassen aan de regels van Google.

    Kennis van SEO is dus wel een vereiste als je wil scoren in Google. Zomaar wat gaan doen gaat je niet vooruit helpen. Hou er rekening mee dat je ook slecht kan scoren, zodat je lager komt in Google of zelfs helemaal niet getoond wordt door Google.

    Overzicht

    Deze zijn slechts enkele van de factoren waarmee je de zoekmachines kunt tevreden stellen. Als je deze al gaat toepassen zal je al een pak beter gaan scoren in Google. Hou er rekening mee dat SEO of zoekmachinemarketing een full-time job is waarvan je soms pas een half jaar en zelfs een jaar later echt de resultaten van zal zien.

    Content is king!

    Deze uitspraak is al jaren de rode loper in het verhaal van Google. En zoals bij alles heb je hier voor en tegenstanders van. En toch blijft het een feit dat Google verzot is op waardevolle informatie. Als jij ervoor zorgt dat op jou site waardevolle, relevante en originele content staat, dan zal Google jou hier voor belonen.

    Moet je nu je site gaan volproppen met zoveel mogelijk teksten? Nee, helemaal niet zelfs! Als jij tijd en zin hebt, en je kan heel veel waardevolle teksten op je site plaatsen, zeker doen dan. Je hele site zal hier baat bij hebben. Maar als jij veel tekst gaat plaatsen die niet waardevol of relevant is, zal het jou niets opleveren.

    Ik ben zelf meer voorstander van langere waardevolle teksten. Uit eigen ervaring hebben we toch al gemerkt dat Google deze lange waardevolle teksten meer aandacht gaat geven dan 10 kortere berichten op je site. Schrijf dus liever 1 of 2 langere super relevante berichten (laat onze zeggen van ongeveer 2000 woorden minimum) en geef deze de nodige aandacht zodat ze extra punten pakken voor Google.

    Als je zorgt voor een goede opbouw van je tekst. Dan zal zowel Google als je bezoeker hier een meerwaarde aan hebben. Je bezoeker gaat het eerste deel van je tekst aandachtig lezen, maar heeft geen zin om de hele lap tekst te lezen. Zet dus in het begin van je tekst de meest waardevolle dingen.

    Google daarentegen gaat wel heel jouw tekst lezen. De zoekmachine leest dan ook eerst alle belangrijke en relevante dingen, maar hij gaat ook verder kijken wat er nog allemaal geschreven staat. Hij zal ook die extra bijkomende informatie opslaan en aanduiden als relevant voor het gevraagde zoekwoord.

    Om niet nog verder uit te wijken over dit topic (doen we elders wel eens). Er is één gouden regel voor Google. En deze moet voor altijd en altijd in je geheugen gebeiteld staan.

    Ga NOOIT teksten kopiëren van andere sites. Jouw teksten moet ORIGINEEL zijn.

    Doe je dit niet en wil je toch eigenwijs zijn door geen originele teksten te gebruiken? Dan zal Google je afstraffen hiervoor en zal je niet verschijnen in de resultaten. Wat dus ook wil zeggen, weg met je bezoekers.

    SEOcial – Links van Sociale Media

    Links van sociale media zijn meer en meer een belangrijke factor aan het worden voor je zoekmachine strategie. Google weet ook dat sociale media niet meer weg te denken is uit ons leven. Het heeft een enorme invloed op onze dagelijkse bezigheden.

    Daarom dat Google meer en meer waarde gaat geven aan reacties en links naar jou site die afkomstig zijn van sociale media. En als we praten over sociale media denken we natuurlijk aan grootmachten zoals facebook, twitter, linkedin, Google+, instagram, pinterest, Tumblr, ….. De lijst is echt eindeloos lang.

    Het toepassen van sociale media op jouw site of onderneming is ondertussen een voltijdse job geworden. Het onderhouden van al deze social media kanalen is een heuse opdracht. Social media experts gebruiken hiervoor handige tools en maken gebruik van elk hun eigen sociale media strategieën.

    Het hangt natuurlijk van jou af op hoeveel kanalen jij actief wil zijn, en vooral hoe actief je wil zijn. Sommigen spreken van 1 bericht per dag op elk social media kanaal. Anderen spreken dan weer van 3 berichten. Laatst zat ik nog bij een collega die al tests uitvoerde door elke 3 uur een bericht te plaatsen.

    Wil je echt gaan scoren op gebied van sociale media! Dan kan je best gebruik maken van een Social Media Expert die al je pagina’s onderhoudt en op vaste regelmatige tijdstippen actief aanwezig is voor jou op de verschillende kanalen. Als je zelf niet over de nodige kennis en tools beschikt, ga je hier tijd insteken die je meer gaat kosten inspanningen en geld, dan dat je iemand zou inhuren hiervoor.

    Interne links

    Als jij nu het gebruik van interne links gaat toepassen zal je in 90% van de gevallen al meteen een voorsprong hebben op je concurrentie. Er zijn namelijk vrij weinig websites die hier ten volle gebruik van maken. Het gebruik van interne links is nog vrij onbekend, het heeft nochtans een grote waarde.

    Wat bedoelen we eigenlijk met interne links? We spreken hier dan over links binnen je eigen site. Je gaat dan van je ene pagina een link maken naar je andere pagina. Doordat je een relevant woord in je tekst gaat klikbaar maken door te linken naar een tekst (binnen jouw site) die relevant is aan het klikbare woord. Hierdoor scoor je weer extra punten in Google.

    Als jij zelf beheerder bent van je website zal je dit misschien af en toe eens toepassen. je schrijft een tekst en opeens komt er een woord of zin waarvan je weet dat je hier al eens een tekst over geschreven hebt. Je gaat dan een interne link geven aan dat woord.

    Je kan dit elke keer doen als je toevallig een woordje ontdekt. In het begin gaat je dit nog goed lukken. Maar je zal meer teksten gaan schrijven, en je zal niet meer al je teksten gaan controleren om te zien of je misschien woorden kan linken aan je nieuwe artikels.

    Daarom dat weinig sites hier optimaal gebruik van maken. Omdat ze het allemaal handmatig doen en het niet lang volhouden. Ook bij jou zal het zo gebeuren als jij het handmatig doet. Je mag veronderstellen dat je ongeveer 70% van de interne links niet zal invullen.

    Ook wij maken gebruik van interne links op al onze sites. Het enige verschil is dat wij er geen tijd in hoeven te steken. Alles gaat vanzelf, de interne links zijn geautomatiseerd. op die manier missen we geen enkele interne link en halen we het maximale resultaat hieruit om te scoren in Google.

    Elke goede SEO specialist zal over een programma beschikken dat ervoor zorgt dat alles automatisch gebeurt. De teksten die dan geschreven worden zullen tijdens het publiceren automatische voorzien worden van de nodige interne links. Alleen al hiervoor is een SEO specialist zijn geld waard!

    Backlinks

    Backlinks zijn links die jou site krijgt van een andere site. Hierdoor laat die andere site aan Google weten dat je relevant bent. Tenminste, als je backlinks goed opgebouwd zijn. Want naast goed backlinks, bestaan er ook slechte backlinks.

    Eigenlijk is het heel simpel. Krijg jij van een goede relevante website een link, dan zal dit meestal aanzien worden als een gewone normale link en zal je daar door Google voor beloont worden. Laat ons zeggen dat jij een site hebt over paarden, en je krijgt een link van een andere site over paarden. Dan is dat een relevant link.

    Krijg jij echter een link naar jou van een site over basketbal, dan is dat geen relevant link. Basketbal en paarden hebben niets met elkaar te maken en zijn daardoor dus niet relevant voor elkaar. Google gaat jou dus niet belonen voor deze link, erger nog, Google kan je zelfs straffen voor deze links.

    Als jij aan backlinking gaat doen, doe dit op de correcte manier. Informeer je hierover voor je zelf aan de slag gaat. Ik zal in de toekomst hier ook nog een uitgebreid artikel over schrijven. Ga je zelf voor backlinks zorgen, en je doet het verkeerd. Dan kan dit meer schade toebrengen toebrengen dan je zou denken.

    Google heeft in het verleden al sites gelijk gemaakt met de grond omdat ze probeerden vals te spelen met backlinks. Misschien een tweede gouden regel als het gaat over SEO,

    Koop NOOIT backlinks via één of andere site, je zal uiteindelijk zwaar GESTRAFT worden door Google hiervoor.

    Het verkrijgen van backlinks is eigenlijk zeer eenvoudig. Zorg voor goede en kwaliteitsvolle content, en je backlinks zullen vanzelf komen. je kan hier en daar zelf een linkje gaan plaatsen, maar wees er zeker van dat je het op de goede manier doet.

    Gelukkig merken we de laatste tijd op dat de kracht van backlinks in grote mate afgenomen is. De invloed van backlinks is dus danig gezakt. Een site met 20 waardevolle backlinks kan dus al hoger scoren dan een site met 500 niet waardevolle backlinks.

    Zou je toch van plan zijn om zelf aan backlinking te gaan doen! Houd er dan vooral rekening mee dat het een zeer tijdrovende en saaie klus is. Zelfs de meeste SEO experts houden zich zo min mogelijk bezig hiermee. Een SEO expert gaat wel weten hoe hij of zij het snelst waardevolle backlinks kan krijgen.

    Mobile Responsive

    Mobile responsive wil gewoon zeggen dat jouw website zich aangepast aan het toestel waarop het bekeken wordt. Mens spreekt dan over de 3 meest gebruikte toestellen zijnde de gewone computer of laptop, een tablet of een smartphone.

    Als jou website niet mobile responsive is dan wil dat zeggen dat als je een bezoeker hebt die jouw site wil bezoeken met zijn smartphone, een heel vertekend beeld krijgt. De website past dan namelijk niet op zijn klein schermpje. Hierdoor gaat jouw site er heel anders uitzien. De gebruiker moet dan links en rechts scrollen om de hele pagina te kunnen zien.

    Echter, als jouw site mobile responsive is. Dan past je site zich volledig aan naar de grote van het scherm. Zo krijgt je gebruiker altijd te zien wat hij wilt zien. Aangezien tegenwoordig meer dan 60% van het dagelijks zoekverkeer via een smartphone gebeurt, vindt Google dit ook super belangrijk.

    Het voordeel is dat de meeste sites reeds aangepast zijn. Je kan ook in wordpress verschillende plug-ins vinden die dit in orde brengen voor je. Het is dus iets waar bijna geen tijd of werk in kruipt, maar toch heel belangrijk is om op punt te hebben.

    Interactie

    Het laatste waar ik het in deze post over wil hebben is de factor interactie. Interactie is hoeveel reacties je op je site krijgt. Hoeveel mensen laten een reactie achter of stellen je vragen via een reactie.

    Hoe meer reacties je hebt, hoe beter dat je pagina zal scoren. Dit gebeurt in de eerste instantie omdat al deze reacties natuurlijk zorgen voor extra content op je pagina. Deze reacties zijn ook nog eens relevant aan je artikel, dus bieden ze een meerwaarde voor je artikel.

    Ook zorgen reacties ervoor dat je pagina regelmatig up-to-date blijft, omdat je regelmatig een reactie ontvangt. Ook gaan reacties ervoor zorgen dat Google jou pagina belangrijk gaat vinden. Aangezien er verschillende reacties komen op jouw pagina, zal Google automatisch aannemen dat de pagina ook wel belangrijk en relevant zal zijn.

    Besluit

    Als je met de zonet besproken factoren al aan het werk gaat, zal je ongetwijfeld resultaat boeken en voorsprong nemen op je concurrenten. Het zijn zowat de meest belangrijke factoren die je kan bespelen om hoger in Google te ranken.

    Buiten deze factoren zijn er nog een heleboel factoren die invloed hebben op je ranking. Ook kunnen we nu de hierboven besproken factoren niet in detail gaan bespreken. Ik zal trachten om een heel reeks posts te schrijven en zo het meeste toch nog te bespreken.

    Wil je toch zo snel mogelijk hoog scoren in Google, huur dan gewoon iemand in om de eerste stappen te zetten. Een internet marketeer kan een stappenplan opstellen of kan het gewoon voor jou doen. Houd er vooral rekening mee dat het behalen van een goede plaats in Google veel tijd vergt. Je kan niet op een paar maanden tijd zomaar bovenaan staan.

    Voor sommige zoekwoorden is het een utopie te denken dat je de eerste plaats zou behalen. Er zijn niches die zo zwaar van concurrentie zijn dat het zo goed als onmogelijk is om daar tussen te geraken. Enkele van die niches zijn poker, dating, xxx sites, ….

    Ben je zelf niet zo thuis in deze materie, en bouw je liever rustig verder aan je eigen zaak zonder dat je kopzorgen hoeft te maken over je site. Huur dan gewoon een internet marketeer in, of een SEO expert of een Social Media expert. Of natuurlijk liefst iemand die van alle deze factoren kennis heeft.

    Voor meer info mag je mij altijd contacteren. We kunnen dan samen even zien wat er dient te gebeuren om jou site hoger te laten ranken in Google.

     

    Geef een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.