fbpx
Ga naar de inhoud
Youtube als 2de grootste zoekmachine
Home » Youtube Marketing – De 2de Grootste Zoekmachine

Youtube Marketing – De 2de Grootste Zoekmachine

    Ontdek waarom je actief aanwezig moet zijn op Youtube!

    YouTube is bezig met het landschap te veranderen op gebied van zoekopdrachten op het internet. We willen steeds minder tijd steken in het lezen van de informatie die we nodig hebben. Een video bekijken is namelijk veel sneller, makkelijker en vooral duidelijker! dus waarom nog lezen?

    Het is niet voor niets dat YouTube de tweede grootste zoekmachine geworden is. Waar we vroeger nog moesten lezen hoe we een bedrijfspagina voor Facebook moesten maken. Kan je nu gewoon even een video bekijken over hoe dat moet. Veel makkelijker om na te doen, je doet gewoon zoals je ziet. Je hoeft er niet bij na te denken! En laat dat nu juist de kracht zijn van video’s.

    Start met YouTube

    Laat dit dan ook de reden zijn om als ondernemer actief aanwezig te zijn op YouTube. Door het niet gebruik maken van dit media kanaal zal je klanten en inkomsten mislopen. Jouw video is zoveel meer waard voor je klanten dan een gewoon blogbericht of email.

    Meer dan 97% van de Belgische ondernemers is niet actief op YouTube

    Laat je concurrenten achter je en ga aan de slag met YouTube marketing.  Iedereen kan het! Maakt niet uit wat voor zaak je hebt. Gewoon doen!

    Een Stukje YouTube Geschiedenis

    YouTube is opgericht door 3 paypal medewerkers in februari 2005. Chad Hurley, Steve Chen en Jawed Karim bestuurden hun nieuw video bedrijfje vanuit een garage in San Mateo (US). Na de registratie van hun domeinnaam en de opzet van hun site, werd op 23 april 2005 het eerste filmpje geüpload.

    In juli 2006 werden er per dag al ongeveer 65.000 filmpjes op de website geplaatst door hun vele gebruikers en werden er al meer dan 100 miljoen filmpjes per dag bekeken. Hun site stond dan ook meteen in de top 10 van meest bezochte websites ter wereld. YouTube had toen reeds 6,1 miljoen video’s op hun site staan.

    Eind 2006 kocht Google de website YouTube over voor een bedrag van 1,65 miljard euro!

    Google koopt Youtube voor 1,65 miljard euro
    Google koopt Youtube voor 1,65 miljard euro

    3 Miljard zoekopdrachten per maand

    YouTube is de grootste video website sinds jaren. Alleen al in de laatste jaren is hun marktaandeel gestegen met maar liefst 50%. Momenteel verwerken ze 3 miljard zoekopdrachten per maand over de hele wereld. Daarmee bekleden ze de tweede plaats als meest gebruikte zoekmachine op het internet (dominant op nummer 1 staat natuurlijk Google met meer dan 100 miljard zoekopdrachten per maand).

    We doen er met onze sites alles aan om zo goed mogelijk te zijn voor Google. In de hoop dat Google ook weer goed voor ons is en ons beloont met een hoge ranking. Maar wees eerlijk! Word jij gevonden als nummer 1 op jouw belangrijkste zoekwoorden? Hoeveel tijd steek jij in SEO (Search Engine Optimization) zonder hiervan echt resultaat te zien.

    Zeggen zoals het is, als zaakvoerder heb je hier allemaal geen tijd voor. Daarom dat YouTube marketing jou hierbij kan helpen. Het zorgt niet alleen voor de nodige ‘views’, maar elk fimpje is ook een backlink. En een waardevolle backlink vanaf een grote site is altijd mooi meegenomen.

    Youtube groter dan Bing, yahoo, ask en aol gecombineerd
    Youtube groter dan Bing, yahoo, ask en aol gecombineerd

    “Laat daarom dit media kanaal zeker niet links liggen! Verwerk het in je ‘online marketing plan’ en geef je klanten meer waarde. Geen tijd om je hiermee bezig te houden? Neem dan zeker eens contact op om te zien hoe we dit samen kunnen gaan toepassen.”

    Meer dan 1 miljard unieke bezoekers per maand

    Als we enkele statistieken over YouTube naar boven halen, dan valt ons meteen op dat deze site meer dan 1 miljard unieke bezoekers per maand heeft. Dit is gigantisch hoog natuurlijk.

    Deze 1 miljard bezoekers zorgen ervoor dat er elke minuut meer dan 100 uren aan videomateriaal geplaatst wordt op YouTube. Oftewel per dag een immense hoeveelheid van 144.000 uren aan  nieuwe filmpjes welke geüpload worden door hun gebruikers. YouTube heeft dan ook hele voetbalvelden vol met servers staan om de hele boel draaiend te houden.

    50% is aanwezig op YouTube

    Nog een leuk cijfer. Ongeveer 1 op 2 internetgebruikers is aanwezig op YouTube. Dat wil dus effectief zeggen dat 50% van de personen die op internet surfen een bezoek brengen aan de website “YouTube”. Actief aanwezig op YouTube als ondernemer kan er dus voor zorgen dat jij toegang krijgt tot 50% van de internetgebruikers.

    YouTube is dan ook de snelst groeiende videowebsite! Het laatste jaar alleen al hebben ze een stijging gezien van bijna 50% groei. Zo werd er elke maand voor maar liefst 6 miljard uren aan video’s bekeken.

    “Als men YouTube zou vergelijken met een land.
    Dan zou dit het grootste land ter wereld zijn na China en India”

    Als men gaat kijken naar de gemiddelde leeftijd op YouTube. Dan komen de jong volwassenen er als de grootste gebruikers uit. De leeftijdscategorie van 18 tot 34 jaar.

    Het is zelfs zo dat YouTube bij deze leeftijdscategorie in de verenigde staten meer bereik heeft dan eender welke kabelmaatschappij. Dat wil dus zeggen dat er meer jong volwassenen naar YouTube kijken dan naar de tv.

    Van alle bekeken filmpjes op YouTube doet ongeveer 25% dit met zijn smartphone. Een cijfer dat ongetwijfeld nog zal stijgen in de toekomst. Ze zorgen samen voor ongeveer 1 miljard ‘views’ per dag.

    Hoe Scoren in YouTube?

    Terwijl er officieel niemand weet wat de exacte formule is om je video in YouTube hoog te laten scoren (YouTube heeft nog nooit details vrij gegeven hierover). Zijn er wel enkele factoren waarvan men denkt dat ze invloed hebben op de ranking van je filmpjes.

    Dit zijn de 4 belangrijkste factoren waarmee je rekening moet houden als je aan YouTube marketing gaat doen.

    • Het aantal views: Ongetwijfeld dat deze factor een grote invloed zal hebben op je ranking bij YouTube. De redenering hierachter is dat als er veel personen kijken naar jouw video, dat het dan ongetwijfeld de moeite moet zijn om het ook te laten zien aan andere personen met dezelfde interesse.
    • Video Titel: Net zoals bij Google is de titel van je video belangrijk. Zorg ervoor dat je titel verteld waarover het filmpje gaat. Klopt de titel niet met de inhoud van het filmpje, dan zullen kijkers snel weg klikken van jouw video en zal YouTube jouw video als minder belangrijk gaan beschouwen.
    • Video Beschrijving: Hier net zoals bij de video titel. Beschrijf wat mensen kunnen verwachten van je video. Hier kan je ook je meest relevante keywords gaan plaatsen. En vooral, een link naar je website of pagina. Deze link geldt dan weer als een social backlink en geeft meer waarde aan je site.
    • Video Ratings:  Het aantal likes dat je van kijkers ontvangt geeft YouTube een idee hoe interessant of leuk ze jouw video vonden. Hoe meer likes je krijgt, hoe beter je zal scoren in YouTube. Hou er wel rekening mee dat je ook ‘dislikes’ kan ontvangen op je video. Dit zijn eigenlijk minpunten die je krijgt van kijkers als jouw video niet is wat ze ervan verwacht hadden.

    De slagzin van YouTube

    — “YouTube – Maakt Zoeken Meer Visueel en Betrokken” —

    Op zijn eigen manier heeft YouTube zijn ranking systeem. Net zoals in Google is het super interessant om op de eerste plaats te komen in de zoekopdrachten van YouTube en bovenaan de lijst te verschijnen. Alles begint natuurlijk met het maken van jouw eigen filmpje.

    Welke video’s ga je op YouTube plaatsen?

    Het allereerste struikelblok voor de meeste ondernemers is dat ze gewoon geen video’s hebben om op YouTube te plaatsen. En daarnaast hebben ze ook geen zin om zelf iets te gaan filmen of überhaupt zelf op het scherm te verschijnen. Laat staan dat we er onze laatste vrije tijd nog gaan insteken.

    Nochtans is het allemaal niet zo moeilijk om het nodige videomateriaal te creëren! Kies een zonnige dag en loop wat rond met een kleine camera in je bedrijf of zaak. Zelfs met een smartphone kan je tegenwoordig al leuke filmpjes maken. Laat aan jouw klanten zien wat je doet, waar je werkt en de leuke sfeer die er hangt. Kortom, geef een zicht op je zaak.

    Een video maken kost teveel moeite?

    Heb je zelf geen zin om dit te doen? Vraag dan eens aan je partner of die even wil langskomen om wat filmpjes te maken. Of misschien iemand van de kinderen, buren, kennissen of vrienden. Het maakt niet uit wie, je zal ongetwijfeld wel iemand vinden die enkele filmpjes over je zaak of bedrijf wil maken.

    Het kan zelfs nog simpeler. Trek gewoon wat foto’s van je product met de nodige beschrijving bij. Nadien kan je met de nodige programma’s (de verschillende tools voor videobewerking kan je bekijken in een ander hoofdstuk) alle foto’s aan elkaar plakken en er een vloeiend filmpje van maken. Bij elke foto kan je een paar woorden uitleg geven en je hebt meteen een filmpje van je product om op je site te plaatsen.

    Als je hiermee aan de slag gaat zal je dus een hele voorsprong op je concurrenten nemen. Zoals we eerder al zeiden, klanten kijken liever filmpjes dan dat ze lappen tekst moeten lezen. Trouwens, beelden verkopen beter dan tekst.

    Een voorbeeldje van één van onze klanten die internationaal verkoopt:

    Een mooi voorbeeld van hoe je met gewoon foto’s van je product en enkele simpele maar doeltreffende woorden toch een goede video kan maken. De foto’s zorgen er ook voor dat je meteen kan zien wat voor een schitterend product dit is. Iets wat niet altijd lukt als je het gaat beschrijven in een lange tekst.

    Dit soort filmpjes kan je dus op YouTube plaatsen, op Facebook plaatsen en op je site plaatsen. Waardoor het marketing effect alleen maar vergroot wordt. Diegenen die het filmpje tot op het einde bekeken hebben, zullen ongetwijfeld de link naar de website gezien hebben. Dit is alvast 1 manier waardoor je meer bezoekers op je site kan verkrijgen door aan YouTube marketing te gaan doen.

    Video Tool Camtasia

    Deze video hebben we zelf gemaakt met Camtasia. Een video bewerkingsprogramma dat we gebruiken om al het beeldmateriaal van onze klanten te bewerken. Dit programma is vrij duur en dus niet iets dat je zomaar aankoopt om hier en daar een video te maken. Er bestaan echter ook gratis alternatieven die we later nog zullen bekijken. Heb je interesse om ook met video marketing te starten? Contacteer ons dan even en wij kijken wat we voor jou kunnen betekenen.

    een beeld zegt meer dan 1000 woorden - Arthur Brisbane

    In dit geval mogen we gerust zeggen ” een video zegt meer dan 10.000 woorden”

    Hoe Meer Bezoekers Krijgen Dankzij YouTube?

    Het uiteindelijke doel van YouTube marketing blijft natuurlijk om meer bezoekers naar je website te krijgen. En met een goed ingerichte website kan je dan deze bezoekers omvormen tot klanten en zelfs ambassadeurs van je product.

    In YouTube zijn er 2 manieren waarmee je jouw kijkers naar je website kan laten doorklikken.

    Koppel je YouTube account aan je website

    In YouTube kan je aantekeningen maken op je video (we bespreken dit uitvoerig in een andere post). Een voorbeeld van een aantekening kan zijn: “Klik Hier Voor Meer Info”. Deze boodschap kan je dan eender waar tijdens je video laten verschijnen.

    De aantekening is ook klikbaar en linkt dus door naar jouw website of eender welke pagina van je website. Hiervoor dient wel je website gekoppeld te zijn met je YouTube account. Beheer je zelf je website niet, dan zal je aan de beheerder moeten vragen om een stukje code op je site te plaatsen. Dit stukje code wordt door YouTube gegeven om te bewijzen dat jij de eigenaar bent van de te koppelen site.

    Ongetwijfeld de meest effectieve manier om je kijkers aan te moedigen om je website te bezoeken. Ze kunnen namelijk met 1 simpele klik jouw site bezoeken.

    Een link in de beschrijving

    Samen met je video, kan je ook een beschrijving doorgeven aan YouTube. In totaal mag je beschrijving 4850 karakters lang zijn. Neem dus zeker de tijd om een goede beschrijving te maken waarin je keywords en mogelijke synoniemen van je keyword verwerkt zitten.

    ook kan je in de beschrijving een link plaatsen naar je website. Zorg er wel voor dat deze link + de mogelijke ‘call to action’ verwerkt is in de eerste 500 karakters. Deze zijn namelijk steeds zichtbaar zonder dat een kijker eerst op “Meer weergeven” moet klikken. Je kan dus best je link in de eerste zin van je beschrijving plaatsen.

    Sociale backlinks

    Je krijg trouwens op deze manier ook nog eens een social backlink naar je site. Het is (nog) niet zeker welk effect deze social backlinks hebben op je Google ranking. De waarde ervan zou niet zo groot zijn als een gewone backlink, maar zou toch enige meerwaarde bieden voor je site.

    YouTube – 2de grootste zoekmachine – infographic

    infographic - YouTube 2de grootste zoekmachine

    Deze infographic over YouTube geeft ons een mooi overzicht van de grootte ervan. Video marketing  is immens en YouTube eist daar het grootste deel van op met zijn indrukwekkende cijfers.

    Nogmaals een bewijs dat je als ondernemer echt wel actief moet worden op YouTube als je online  je naamsbekendheid wil vergroten of via internet en sociale media nieuwe klanten wil aantrekken.

    YouTube VS Facebook

    Hoe kan je best je filmpjes verspreiden? De belangrijkste regel die je moet onthouden bij video marketing is dat je YouTube en Facebook moet apart houden. Ze zijn namelijk concurrenten van elkaar.

    Een fout die veel ondernemers maken is hun YouTube filmpjes op Facebook plaatsen. Doe dit zeker niet! Facebook doet er momenteel alles aan om de grootste speler op de videomarkt te worden. Ze beschouwen YouTube dus als hun grootste concurrent.

    En wat ga jij doen als jouw concurrent reclame maakt op jouw site of een reclamebord neer plant vlak voor je deur? Waarschijnlijk zal je dit onmiddellijk gaan verwijderen. Facebook zal jouw YouTube filmpjes niet gaan verwijderen, maar ze gaan ze bijna niet laten zien. Niemand gaat jouw filmpjes dus zien.

    Facebook videos VS YouTube video

    Wie zal het gevecht winnen om de grootste speler op de videomarkt te worden?

    Hoe ga je dan wel te werk? Je kan in Facebook gewoon je originele filmpje uploaden, en dus niet je YouTube link plakken. Zo simpel is het dus. En Facebook gaat zelfs je filmpje nu extra veel laten zien, want ook zij willen zoveel mogelijk views krijgen. Het helpt hun natuurlijk in de strijd om de grootste videosite te worden.

    Deze ene simpele tip kan je dus een boel meer aandacht voor je zaak opleveren. En daar doen we het toch allemaal voor.

    Enkele losse YouTube tips

    Als afsluiter willen we je toch even een korte opsomming meegeven van enkele simpele tips die je zeker niet mag vergeten wanneer je gaat starten met YouTube marketing.

    • Zorg voor een goede titel die uitnodigt tot klikken.
    • Zorg voor een beschrijving die uitgebreid is en waar je keyword in vermeld is.
    • Maak naast je keyword ook gebruik van synoniemen in je beschrijving. Zoek desnoods enkele synoniemen van je keyword op in google.
    • Kies als videothumbnail een beeld dat zuiver is en duidelijk laat zien waar je video over gaat.
    • Probeer je video zo interessant mogelijk te maken! Saaie video’s worden weggeklikt.
    • Zorg voor een goede geluidskwaliteit. Slecht of storend geluid is de nummer 1 killer van je video. Wees duidelijk en praat vlot
    • Tracht ook de kwaliteit van je video zelf zo goed mogelijk te houden. HD kwaliteit zou perfect moeten zijn.
    • Maar vooral! Doe aan videomarketing, je zal er geen spijt van krijgen.

    “The most important step of all is the first step. Start something”

    Laat zeker in de reacties weten wat je ervan vond. Delen op sociale media mag natuurlijk altijd. Ook als je nog vragen moest hebben, stel ze gerust in de reacties hieronder en we geven je zo snel mogelijk een antwoord op al je vragen.

    Succes met je videomarketing!

    Geef een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.